2023-11-19, 18:47
Medlem
WallabeJoys avatar
Kollade i stämningsansökan vad som åberopats till huvudförhandlingen
Av åklagaren, sen har ju försvaret sina evvittnen utöver detta.

Därav intressant att se ett schema där ser man alla kallade.

Åklagarens åberopar

Förhör med Z (8h inspelat)

Förhör med J
Förhör med D

Förhör med nuvarande mentor för Z
Förhör med nuvarande familjehemsmamma
Förhör med polis F Nöjd
Förhör med Läkaren Torbjörn
Förhör med 22 st (om jag räknade rätt ) andra läkare och sjukpersonal
Förhör med 4 st från socialtjänsten
Förhör med 3 syskon, totalt ca 4 h inspelat
Förhör med ca 6 st inom skola och förskola
Förhör med släktingar ( intressant att endast syster Cornelia vittnar, samt någons systers X som ägde huset. Samt Cornelias sambo.)
Förhör med Daniels tidigare chef.
Förhör någon granne R och ngn M som var hemma hos dem december, var väl hon från kyrkan om jag minns rätt.
Samt sist förhör med läkare ang om hon är hjärnskadad så hon är efterblivenhet som föräldrarna påstår.

Ska bli intressant att se vilka som försöker vittna FÖR dessa föräldrar..

Övriga bevisning från åklagaren
Är ju husrannsakan, journaler, orosanmäla,, mobiler, anteckningar från personal på sjukhus, diverse om nedkylning osv sov. Så upplevs ju som väldigt start bevisning.

Jag hade velat höra familjehemmet och skolan hur de upplever nu samt föräldrarna.
Det andra har man ju läst mer eller mindre.
Tror man kommer förstå när sjukvård och polis vittnar hur mkt detta påverkar dem men det är bara vad jag gissar.

Barne av respekt för de, behövs inte ses.
Men visst hade man velat höra Z prata bara för att få en egen uppfattning om henne.
Senast redigerad av WallabeJoy 2023-11-19 kl. 18:53.
Citera
2023-11-19, 18:50
Medlem
SadoiLatvias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Jag tycker att när apan berättat sanningen så är den berättigad till viss smärtlindring, dock endast receptfria medel...
Jeg synes hun kan få så mye smertestillende hun vil, men hver eneste pille MÅ svelges med et glass ättika 24%.
Citera
2023-11-19, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miseryman
Precis. Finns också uppgifter i fupen om att personal från soc agerat mindre smart och förklarat för Z att hon var på sjukhus för att hon druckit ättika. 😱 Något som vårdpersonal reagerat på då de fått till sig av polisen att vara försiktig med att prata om vad som hänt med Z för att inte lägga orden i munnen på henne.

Med tanke på att Jasmine själv har barn med tre olika pappor känns det otroligt långsökt att hon skulle ha tagit till sig ett oskuldsideal. I synnerhet som hon väl till största delen vuxit upp med en svensk mamma och Daniel är svensk.

Det som gör mig riktigt mörkrädd med det här fallet är att det inte är samhällets skyddsnät som till slut fångar upp Z utan det faktum att föräldrarna själva söker sig till vården. Annars hade hon dött. Och vem vet hur länge situationen fått fortgå om den inte blivit akut i och med ättikan?

När det gäller så här små barn trodde jag lite naivt att skolan skulle kalla till något sorts möte/konferens efter max 4-5 veckors frånvaro utan rimligt skäl. Därefter kontakta soc tämligen omgående om det inte sker en förändring.

Här skulle det inneburit att soc fått in en anmälan någon gång i oktober. Istället går en hel termin utan att en anmälan görs.

Det är inte någon deppig hemmasittande tonåring det handlar om. När ett barn i förskoleklass inte kommer till skolan beror det på bristande föräldraförmåga. Punkt.

Vårdens och framför allt bvcs flathet är också jättemärklig. Redan när föräldrarna var ointresserade av att vara hos Z på BB borde en orosanmälan ha gjorts.

Det enda som möjligen kan förklara lite är att ingen riktigt hade helhetsbilden. Det var lätt för en enskild vårdanställd att tänka att det nog fanns andra instanser som hade bättre koll på familjen. I synnerhet som Jasmine framstod som väldigt påstridig och "duktig" på att söka vård och båda föräldrarna pratade om "utredningar" hit och dit.
Syns väl i fallet med barnen i Ystad att det inte görs så mycket om föräldrar framstår som trovärdiga och anger skäl till att barnen inte är i skolan som verkar ok. I detta fall gick övriga barn i skolan och skäl som angavs var att Z hade hjärnskador med en massa problematik , först var det ju att hon skulle stå över ett år och sedan att föräldrarna sas ansöka om LSS och möjligtvis skulle det istället vara annan skolform
Borde finnas en lag som gör att skolpersonal måste få träffa barn där föräldrar håller dem hemma med olika motiveringar där de inte lämnar in styrkta starka intyg från sjukvård eller liknande insatser som träffat barnet
Citera
2023-11-19, 18:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Jag hoppas innerligt inte du kommer utsättas för våldtäkt eller liknande brott av några du omöjligt har chans att fly ifrån, där förövarna sedan får möjlighet att röja undan alla bevis innan platsen undersöks. För i så fall kommer du antagligen få väldigt svårt att bearbeta det och helt ärligt tycker jag inte du har rätt att anmäla det då heller. Tänk då att i den situationen gå in i en tråd och läsa kommentarer som dina där folk försvarar förövarna och gärningen du utsatts för och menar på att det inte var våldtäkt eller vad det nu må vara.

Det är det du gör mot den 7-åriga flickan nu. När till och med bevis som krävs för fällande våldtäktsdom finns (dokumenterade skador, vittnesmål, alla omständigheter, den låga åldern på flickan som gör att hon inte kan samtycka mm).

Det är ingen som försvarar någonting. Lilla Z har utsatts för SYNNERLIGEN GROV MISSHANDEL på alla möjliga sätt, och det är alldeles förfärligt. Straffmässigt har det knappast någon betydelse om just det i underlivet ska betecknas som våldtäkt eller "allmänt" våld. Men OM det var ett sexuellt motiv, så ska det förstås betecknas som våldtäkt. Jag förstår inte varför du hakar upp dig på det här, det har ju i det stora, hemska sammanhanget knappast någon betydelse hur man rubricerar de olika handlingarna.
Citera
2023-11-19, 19:03
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Varför står det ett glas med ättika framme undrar man ju då?

Och ättika är ju starkt. Man spottar ut det om man dricker. Och hon ska väl ha fått i sig rätt mycket.

Det måste ha varit ngn som lurat henne.
Lurat? Hon var troligtvis medvetslös när de tvingade i henne ättika med en spruta eller tratt och det var inte första gången hon fick ättika i sig!
Citera
2023-11-19, 19:06
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Syns väl i fallet med barnen i Ystad att det inte görs så mycket om föräldrar framstår som trovärdiga och anger skäl till att barnen inte är i skolan som verkar ok. I detta fall gick övriga barn i skolan och skäl som angavs var att Z hade hjärnskador med en massa problematik , först var det ju att hon skulle stå över ett år och sedan att föräldrarna sas ansöka om LSS och möjligtvis skulle det istället vara annan skolform
Borde finnas en lag som gör att skolpersonal måste få träffa barn där föräldrar håller dem hemma med olika motiveringar där de inte lämnar in styrkta starka intyg från sjukvård eller liknande insatser som träffat barnet
Man kan ju tycka att de borde lära sig från tidigare fall, men tydligen inte?
Behövs mer utbildning för lära sig att misstänka att föräldrarna är manipulativa.
Citera
2023-11-19, 19:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nej, din svammelfia. Att slidkransen ser stram ut innebär inte att en flicka ljuger om en våldtäkt. Det innebär möjligen att man inte kan konstatera några skador som tyder på sexuellt våld.

Så här skriver t ex Rikshandboken om tecken på sexuellt våld:

Endast ett fåtal barn som varit med om penetrerande sexuella övergrepp har skador som kan upptäckas i samband med en läkarundersökning av könsorganen och ändtarmsöppningen. Det beror att barn läker snabbt, att det ofta går lång tid mellan ett övergrepp och undersökningen, och att övergreppen oftast inte leder till synliga skador.

https://www.rikshandboken-bhv.se/livsvillkor--levnadsvanor/barn-som-riskerar-att-fara-illa---oversikt/tecken-pa-att-barn-far-illa/

Det där stämmer ju inte. Har en flicka utsatts för penetration av slidan, så är mödomshinnan borta, och det kan även vara så att hon har fått inre skador. På ändtarmsöppningen syns det ofta på att den har blivit uttänjd, den kan ha förlorat sin elasticitet och blivit slapp (så att pojken eller i förekommande fall flickan får avföringsinkontinens), och har det skett upprepade övergrepp analt så ser man ofta att den har blivit "keratiniserad". Alltså förhårdnad och oelastisk. Detta senare ser man även på vuxna bögar, för den delen...

Du måste komma ihåg att vi bor i Sverige. Här styr PK-normen ALLT, och många är rädda för att skriva eller säga något som utlöser ett drev. Det är inne nu att alla ska tro att det inte går att se om en individ har haft sex, och därför är det jättefarligt att skriva att det går att se. Samtidigt undersöker rättsläkarna sådana här skador varenda dag, och skriver i sina intyg vad de tror har orsakat skadorna. Så det är lite motsägelsefullt.

Jag kommer ihåg att det blev ett drev efter att Lisa Holm obducerades också, och rättsläkaren skrev att "hennes mödomshinna var intakt". På så sätt visste polisen att det var en sexualsadist som tillfredsställer sig på andra sätt än genom samlag, som varit framme. Men enligt drevet skulle rättsläkaren inte ha fått skriva ner den obeservationen (att Lisa Holm var oskuld) - det var viktigare att folk fick fortsätta tro att det inte går att se om en flicka är oskuld, än att en farlig mördare åkte fast! Enligt drevet, då.
Citera
2023-11-19, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Lurat? Hon var troligtvis medvetslös när de tvingade i henne ättika med en spruta eller tratt och det var inte första gången hon fick ättika i sig!

Precis. Tror dom gjort det fler gånger. Läste att Js syster också blivit itvingad ättika av sin pappa och fått operera bort magsäcken. Han höll för näsa och mun så hon tvingades svälja. Stackars barn 😢

Så självklart har dom gjort nåt liknande mot lilla Z.
Citera
2023-11-19, 19:32
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Nej, du har rätt i att BVC:s agerande verkar oursäktligt. Jag tänkte mer på t ex dietisten eller psykologkontakten (var det väl?).

Dietisten var remitterad från BVC, jobbar möjligen till och med i samma organisation. Jag räknar in honom till de slappa. Han accepterade mammans lögner om att Z fått ordning på ätandet.
Helt otroligt egentligen, det är som att alla inom BVC utgår från att 100% av alla föräldrar vill väl och talar sanning, och de har inte fantasi nog att föreställa sig att vissa föräldrar vanvårdar sina barn.

Om föräldrar ställer in 11 BVC-besök så borde det ringa en varningsklocka att de föräldrarna kanske inte vill visa upp sitt barn för att det är rädda att vanvården ska uppdagas.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2023-11-19 kl. 19:38.
Citera
2023-11-19, 19:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Kollade i stämningsansökan vad som åberopats till huvudförhandlingen
Av åklagaren, sen har ju försvaret sina evvittnen utöver detta.

Därav intressant att se ett schema där ser man alla kallade.

Åklagarens åberopar

Förhör med Z (8h inspelat)

Förhör med J
Förhör med D

Förhör med nuvarande mentor för Z
Förhör med nuvarande familjehemsmamma
Förhör med polis F Nöjd
Förhör med Läkaren Torbjörn
Förhör med 22 st (om jag räknade rätt ) andra läkare och sjukpersonal
Förhör med 4 st från socialtjänsten
Förhör med 3 syskon, totalt ca 4 h inspelat
Förhör med ca 6 st inom skola och förskola
Förhör med släktingar ( intressant att endast syster Cornelia vittnar, samt någons systers X som ägde huset. Samt Cornelias sambo.)
Förhör med Daniels tidigare chef.
Förhör någon granne R och ngn M som var hemma hos dem december, var väl hon från kyrkan om jag minns rätt.
Samt sist förhör med läkare ang om hon är hjärnskadad så hon är efterblivenhet som föräldrarna påstår.

Ska bli intressant att se vilka som försöker vittna FÖR dessa föräldrar..

Övriga bevisning från åklagaren
Är ju husrannsakan, journaler, orosanmäla,, mobiler, anteckningar från personal på sjukhus, diverse om nedkylning osv sov. Så upplevs ju som väldigt start bevisning.

Jag hade velat höra familjehemmet och skolan hur de upplever nu samt föräldrarna.
Det andra har man ju läst mer eller mindre.
Tror man kommer förstå när sjukvård och polis vittnar hur mkt detta påverkar dem men det är bara vad jag gissar.

Barne av respekt för de, behövs inte ses.
Men visst hade man velat höra Z prata bara för att få en egen uppfattning om henne.

Tror man att rättegången kommer ha öppna dörrar?
Jag bor i Lund och råkar vara ledig imorgon.
Borde kanske ta sig dit.
Citera
2023-11-19, 19:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Precis. Tror dom gjort det fler gånger. Han höll för näsa och mun så hon tvingades svälja. Stackars barn 😢

Så självklart har dom gjort nåt liknande mot lilla Z.

Va? Är det sant? Står det i FUP?
Minns du var i FUP?

Det har jag helt missat.
Citera
2023-11-19, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Va? Är det sant? Står det i FUP?
Minns du var i FUP?

Det har jag helt missat.

Tyvärr inte men det är i förhör med ena systern, Josafina tror jag. Fruktansvärd läsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in