2023-11-17, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har jobbat på häkte - nej, man "råkar" inte ge en intagen på käften.
Det är också så att man vet vad de är misstänkta för - men normalt läser inte häktespersonalen förundersökningen.
Grunden för att jobba är att man stänger av och behandlar alla korrekt som regelverket säger.

Men ni fick väl reda på vad personer var misstänkta för, annars kan ju vad som helst hända om polisen inte säger att det är en farlig person som är misstänkt för etc etc
Citera
2023-11-17, 01:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, men det kan påverka bedömningen av vad som sägs under förhöret - t ex om hon är rörig eller har svårt att minnas eftersom man kan få sådana problem om man är starkt smärtpåverkad.
Försvaret gör alltså helt rätt som vill att de omständigheterna antecknas - eftersom det kan bli viktigt att hänvisa till i rättegången.

Jag tycker att när apan berättat sanningen så är den berättigad till viss smärtlindring, dock endast receptfria medel...
Citera
2023-11-17, 01:16
Medlem
Vart finns rättsmedicinska utlåtandet 🤔
Citera
2023-11-17, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danieni
Vart finns rättsmedicinska utlåtandet 🤔

Ej färdig än förmodligen. Släpps så småningom. Lär va väldigt censurerad dock.
Finns inte heller intervjuer med släkt/socialtjänst osv. Mobiltömningar också.
Citera
2023-11-17, 01:51
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Hur behandlas föräldrarna i häktet?
Personal där vet väl vad de är häktade för?

Kan häktespersonal "råka" ge en intagen på käften?

Jag hade iallafall haft svårt att hålla mig.
Då är vi två.

Fall som ovan får mig att fundera på v a r f ö r jag följer dessa. Mest pga att det faktiskt dyker upp bra inlägg i en xxx lång tråd. Ni är guld!
Senast redigerad av Hydrahead 2023-11-17 kl. 01:55. Anledning: Tillägg
Citera
2023-11-17, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Bilagor i fupen som inte är maskade och släppta än.

Protokollbilaga - Rättsmedicin
Protokollbilaga - Skador
Protokollbilaga - Släkt
Protokollbilaga - Socialtjänsten
Protokollbilaga - Teknisk undersökning av mobiltelefoner
Protokollbilaga - Övriga vittnen
Tilläggsprotokoll 2023-09-14
Tilläggsprotokoll 2023-10-30
Tilläggsprotokoll 2023-10-25

.

Tack för infon! Satt och letade…
Citera
2023-11-17, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Jag tycker detta är ett daltande av apan, hur fan kände sig dottern med smärtor över gränserna, en satans omgång av ett gäng råbarkade män skulle hon behöva det satans svinet.... Grrrrrr

Det är en förhörsteknik. Man vill få fram hela händelseförloppet, och det får man inte genom att kalla personen ifråga för apa eller satans svin eller att locka med en satans omgång av råbarkade män.
Citera
2023-11-17, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
BVC är alltid helt frivilligt och aldrig obligatoriskt.
Folktandvården kan lätt kolla upp om barnet går hos en annan tandläkare, de har system och markörer för sånt. De "ska" inte bara släppa barn hur som helst. Folktandvården har ansvar när det gäller barns tandvård.
Tar föräldrarna inte sitt barn till tandläkaren ska Folktandvården anmäla till soc.
Skolan borde ju reagerat när ett barn med skolplikt infinner sig vid endast fyra tillfällen på en hel termin, och försvinner helt efter två månader.

Okej. Obligatoriskt kanske var fel ordval av mig. Men efter fyra års ålder blir man väl inte kallad på några ordinarie kontroller? BVC, skola, och socialen ska ju i någon slags idévärld ha ett fungerande samarbete. Bra om tandvården också räknas in där, det visste jag inte.
Citera
2023-11-17, 07:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Danieni
"Försvararen önskar att det antecknas i protokollet att Jasmine är smärtpåverkad och att
mediciner inte finns tillgängliga just nu. Förhörsledaren förklarar att det är viktigt att Jasmine berättar om det gör för ont så det behövs paus eller förhöret avbrytas."

Tror hon på riktigt att en enda människa kommer tycka synd om henne? 😂😂😂
Hon har abstinens och vill ha piller. Hon fejkade ju sin ryggskadas omfattning och är inte alls så orörlig som hon låtit påskina. Har svårt att tro att hon inte skulle få receptbelagda mediciner, om hon verkligen var i behov av dessa.
Citera
2023-11-17, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleskall
Okej. Obligatoriskt kanske var fel ordval av mig. Men efter fyra års ålder blir man väl inte kallad på några ordinarie kontroller? BVC, skola, och socialen ska ju i någon slags idévärld ha ett fungerande samarbete. Bra om tandvården också räknas in där, det visste jag inte.

Jag vet flera personer som blivit anmälda av BVC för att de missat eller avbokat för många tider. En släkting till mig blev anmälda för att de glömde omboka en enda tid. Så ja, BVC är frivilligt men det verkar som att man ändå måste gå, enligt mig bör man väl vilja gå till BVC för att se hur barnet utvecklas både fysiskt och psykiskt, och så att eventuella avvikelser följs upp.
Citera
2023-11-17, 07:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsvansarna
Fyfan så hemskt de skriver om Z i smsen, jävla as till föräldrar. Sen undrar jag också varför i helvete pappan skriver ”maj/daj” istället för ”mig/dig”, hur gammal är han?🙄 Att läsa av smsen verkar det mest som att de försökte få det att framstå som att Z hade en hjärnskada enbart för att få pengar inför julen, eftersom de stressade så om det. Också för jävligt att de skriver i något sms ”vi måste fokusera på V (dottern) nu, vi får ta Z sen” när Z låg på intensiven, då tyckte de tydligen att den andra dottern var viktigare att prioritera…
Han är en lågbegåvad skåning.

Att försöka få ut försäkringspengar för Z var en del av det, ja. Men omfattningen av misshandeln tyder på att det låg mer bakom än så.
Citera
2023-11-17, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilyMayen
Även vissa barn in familjen Turpin ville tillbaka till sina föräldrar - TROTS att de fått svälta, varit fastkedjade i sina sängar, inte fått duscha, inte fått gå ut mm mm (https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/974978-syskonen-turpin-holls-insparrade-av-sina-foraldrar-i-17-ar)
Som sagt, lojaliteten till en förälder är mycket hög - och barnen kan vara helt "hjärntvättade". Det tar nog väldigt lång tid innan sanning kommer fram.

Det är givetvis hjärntvätt som du skriver men det är också så att barn är helt beroende av sina föräldrar.
De är också rädda för våldsverkaren.
Innan de är helt trygga, alltså verkligen förstår att "jag är helt fri", så kan det vara en överlevnadsstrategi också.

Minns förhören med lilla hjärtats äldre halvbror som blev förhörd i samband med hennes död.
Han var märkligt neutral och "försvarade' föräldrarna nästan i allt han sade, trots den uppenbara misären. Dvs han undvek att berätta och bara lät frågorna rinna av honom.
Han hade ju också fått sin beskärda del av misshandel och var äldre,då förstår man också att man måste hålla tyst..
Vi måste förstå hur fruktansvärt utelämnade barn är och de reagerar som VEMSOMHELST under kidnappning, hot om våld och reella kropppskador, tom mord.
Jag hade en förälder som var farlig och nyckfull på det sättet men skulle ändå säga att jag ville hem till henne om jag kom på villovägar, tex skulle ha gått vilse, hamnat med okända etc.
Barn har inte något att välja på.
De som lärt sig hålla käften börjar inte alltid prata så lätt, etc, även om vi tycker att de borde kunna göra det. De har dessutom inte samma kognition som en vuxen människa.
Prat har blivit synonymt med: riskera straff och i förlängningen livsfara.

Det kan tas in tid att läsa upp. Sen vet man inte heller hur mycket barn bevittnat. De kan ju känna skuld också och tro att de får ovett om de berättar,,att de då göra skyldiga.
Det är mycket vi vuxna behöver förstå om barn som utsatts för våld. Också om hur människor reagerar, ibland är omvärlden märkligt oförstående och ställer alldeles för höga krav på att allt ska gå ihop, som om man inte förstår att barnet levt under extrem stress och i en exceptionellt utsatt situation och bisarr miljö. Det sätter givetvis djupgående spår.

Men din kommentar är väldigt intressant, just för att den pekar på just det här som vi tycker är ologiskt men som kan vara det mest logiska för den som under flera år levt under dödshot och i extrema förhållanden (och det är alltså ingen kritik eller då, utan bra att du lyfter komplexiteten).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in