• 1
  • 2
2023-11-19, 17:15
Medlem
Bubba00s avatar
Internet,

Jag börjar bli hungrig och undrat över sätt att tillaga stekfläsk.

Jag hittade ett paket innehållande 2 kg stekfläsk som jag tror kan bli en lämplig måltid. Hur tillagar jag fläsket bäst? Till saken hör att jag är gräsänkling denna afton och därför måste reda ut detta på egen hand. Jag har försökt slå upp recept på google men det finns bara massor dumheter som alla går ut på att tillaga remsorna för sig, i stekpanna eller ugn. Kan man inte tillaga hela stycket på något sätt? Det är förpackat som en enda stor fet söndagsstek.

Kan man tillaga hela stycket i ugnen på något sätt? Någon som har matnyttiga tips? Till förfogande har jag förutom fläsk smör och de vanliga kryddorna.

Väl mött
Citera
2023-11-19, 17:16
Medlem
zombie-nations avatar
Självklart kan du tillaga det som en stek. Det kommer rinna ut mycket fett dock. Men det blir gott.

Snitta svålen så att den inte böjer sig. Tid i ugn minns jag inte men kanske 40-50 minuter? Fast då hade jag nog kanske ett kilo.
Senast redigerad av zombie-nation 2023-11-19 kl. 17:20.
Citera
2023-11-19, 17:22
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Självklart kan du tillaga det som en stek. Det kommer rinna ut mycket fett dock. Men det blir gott.

Snitta svålen så att den inte böjer sig. Tid i ugn minns jag inte men kanske 40-50 minuter?

Vad tor du om att slå in fläsket i ungsfolie?

För övrigt hade det varit fint om något som påminner om BBQ kunde åstadkommas. Vi talar alltså mört som bara den och saftigt som ingenting annat. En riktig kolesterolbomb från Texas!
Citera
2023-11-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Internet,

Jag hittade ett paket innehållande 2 kg stekfläsk som jag tror kan bli en lämplig måltid. Hur tillagar jag fläsket bäst? Till saken hör att jag är gräsänkling denna afton och därför måste reda ut detta på egen hand. Jag har försökt slå upp recept på google men det finns bara massor dumheter som alla går ut på att tillaga remsorna för sig, i stekpanna eller ugn. Kan man inte tillaga hela stycket på något sätt? Det är förpackat som en enda stor fet söndagsstek.

Kan man tillaga hela stycket i ugnen på något sätt? Någon som har matnyttiga tips? Till förfogande har jag förutom fläsk smör och de vanliga kryddorna.

Väl mött
Vilken styckningsdetalj är det, sidfläsk i bit? I så fall blir det här receptet utmärkt. Anvämd termometer om du inte är en van kock.
https://www.tasteline.com/recept/ugnsbakad-flasksida/
Citera
2023-11-19, 17:29
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Vad tor du om att slå in fläsket i ungsfolie?

För övrigt hade det varit fint om något som påminner om BBQ kunde åstadkommas. Vi talar alltså mört som bara den och saftigt som ingenting annat. En riktig kolesterolbomb från Texas!

Vet inte, har aldrig sådana grejer som folie hemma. Men mitt fläsk blev mört. Väldigt gott faktiskt. Vet inte varför folk inte lagar detta oftare.

Kolla ovan eller googla på fläsk i ugn. Annars får du väl se det som en test run. Vågar man inte så utvecklas inte matlagningen.
Citera
2023-11-19, 17:29
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Vilken styckningsdetalj är det, sidfläsk i bit? I så fall blir det här receptet utmärkt. Anvämd termometer om du inte är en van kock.
https://www.tasteline.com/recept/ugnsbakad-flasksida/

Nej! Det är alltså skivat stekfläsk! Det står krögaren bacon på förpackningen. 2 kg.
Citera
2023-11-19, 17:32
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Vet inte, har aldrig sådana grejer som folie hemma. Men mitt fläsk blev mört. Väldigt gott faktiskt. Vet inte varför folk inte lagar detta oftare.

Kolla ovan eller googla på fläsk i ugn. Annars får du väl se det som en test run. Vågar man inte så utvecklas inte matlagningen.

Jag vill inte utvecklats mer inom matlagning än vad som är absolut nödvändigt för att bli mätt ikväll.

Det rör sig alltså om redan skivat fläsk, tunt skivat. Det som också kallas bacon! Men det sitter ihop i en stor jävla klump och jag tänker inte stå hela kvällen och steka tunna skivor fläsk... Därav undrar jag om det går att tillaga en stor mängd bacon i en klump, så att säga, i ugn eller gryta?
Citera
2023-11-19, 17:39
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag vill inte utvecklats mer inom matlagning än vad som är absolut nödvändigt för att bli mätt ikväll.

Det rör sig alltså om redan skivat fläsk, tunt skivat. Det som också kallas bacon! Men det sitter ihop i en stor jävla klump och jag tänker inte stå hela kvällen och steka tunna skivor fläsk... Därav undrar jag om det går att tillaga en stor mängd bacon i en klump, så att säga, i ugn eller gryta?

Aha, trodde det var en klump som inte var skivad.
Citera
2023-11-19, 17:40
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Internet,

Väl mött

Stek fläsk

Eller in i ugnen tills det blir knaprigt.
Citera
2023-11-19, 17:42
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Aha, trodde det var en klump som inte var skivad.

Ja, ursäkta min otydlighet. Men har du några tips?
Citera
2023-11-19, 17:53
Medlem
Livssynslurks avatar
Om det bara ska vara simpelt… separera skivorna över en ugnsfolie och kör i ugnen. (kanske inte hela 2kg om du ska smäcka i dig det ensam)
Citera
2023-11-19, 17:53
Medlem
Bubba00s avatar
Klockan tickar och magen kurrar. Tack för all respons. Jag tror dock inte något av förslagen är aktuella då mitt fläsk redan är skivat.

Det blir väl till att klä upp sig och ta sig ner till världshuset. Huva! Men kanske serveras fläsk även där.

Väl mött.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in