2023-11-19, 17:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Det fetstilta var ju precis det läkaren kom fram till här i så fall. Skönt att du till slut erkände att BO blivit utsatt för våldtäkt.

Jag skrev "när man misstänker våldtäkt". Om en man har rövat bort en främmande flicka och polisen tagit tillbaka henne, så är våldtäkt naturligtvis den första tanken. Då kontrollerar rättsläkaren flickan mellan benen. Och även om en flicka påstår att hon har blivit våldtagen av sin lärare t.ex., så kontrollerar läkaren först och främst om mödomshinnan finns kvar. Finns den det så ljuger hon, och då kan mannen frias. Men om den inte finns kvar så är det ändå inget bevis, för hon kan ha legat med en annan kille frivilligt.

Men visst, hinnan kan brytas även om man för in ett annat föremål än en penis med våld. Alla sådana brott rubriceras dock inte som "våldtäkt".
Citera
2023-11-19, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Tyvärr men dina argument hittills är dumma/ologiska. Kanske för du inte är ett dugg insatt, varken i våldtäkter, lagstiftningen eller enskilda fallet. Z hade inte en enda tillhörighet står det i FUP. Inte ett gosedjur eller något. Väldigt tveksamt om hon fick sova i en säng. Föräldrarna har också haft möjlighet att röja undan bevis då det gick lång tid innan undersökningar genomfördes och telefontömning gick fel till. Hade jag varit du hade jag lämnat tråden ev. läst på mer om fallet.
Hos mormor och A hade hon leksaker och kläder , nu när jag en en gång läser förhöret med mamman bodde Z ungefär hälften av tiden hos dem fram tills mormodern genomgick behandling.
Hos mormor och A var det inga problem med mat eller ngt annat , inga problem med tillväxt så länge Z hälften av tiden fick ordentlig mat och inte tunn välling som var vanligt hemma hos föräldrarna
Citera
2023-11-19, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag skrev "när man misstänker våldtäkt". Om en man har rövat bort en främmande flicka och polisen tagit tillbaka henne, så är våldtäkt naturligtvis den första tanken. Då kontrollerar rättsläkaren flickan mellan benen. Och även om en flicka påstår att hon har blivit våldtagen av sin lärare t.ex., så kontrollerar läkaren först och främst om mödomshinnan finns kvar. Finns den det så ljuger hon, och då kan mannen frias. Men om den inte finns kvar så är det ändå inget bevis, för hon kan ha legat med en annan kille frivilligt.

Men visst, hinnan kan brytas även om man för in ett annat föremål än en penis med våld. Alla sådana brott rubriceras dock inte som "våldtäkt".
Asså nu får det vara nog. Det du håller på med är inte okej på något sätt. Du försvarar våldtäktsmannen (männen?) i detta fallet rakt av. Sjukt obehagligt och respektlöst mot den torterade våldtagna flickan. Hon har inte gjort sina skador i underlivet mot sig själv och har inte samtyckt till det och därmed är det våldtäkt. Riktigt sjuk i huvudet är vad du är.
Citera
2023-11-19, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Hos mormor och A hade hon leksaker och kläder , nu när jag en en gång läser förhöret med mamman bodde Z ungefär hälften av tiden hos dem fram tills mormodern genomgick behandling.
Hos mormor och A var det inga problem med mat eller ngt annat , inga problem med tillväxt så länge Z hälften av tiden fick ordentlig mat och inte tunn välling som var vanligt hemma hos föräldrarna
Vet men utgick från tiden för våldtäkterna/senaste tiden eftersom personen jag citerade pratade om att det skulle finnas sperma på gosedjur mm om det skulle räknas som våldtäkt. Hur korkat?
Senast redigerad av Nora2002 2023-11-19 kl. 17:39.
Citera
2023-11-19, 17:35
Medlem
Citat:

Inga hinnor som kollas , vid yngre flickor är det precis som det står i detta fall att det är öppet vilket det inte är på barn normalt
Citera
2023-11-19, 17:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Inga hinnor som kollas , vid yngre flickor är det precis som det står i detta fall att det är öppet vilket det inte är på barn normalt

Men snälla du. Jag råkar känna till de här sakerna. Det finns till och med i de färdiga rapportformulären som rättsläkaren (eller gynekolog eller barnläkare) ska fylla i, en schematisk bild av en flickas slidöppning med mödomshinna, som en cirkel. På cirkeln ska gynekologen rita in var mödomshinnan var brusten, om den var det. Det står ju även i rättsintyget om Z. på ett annat ställe, som jag inte hinner leta rätt på nu, att mödomshinnan var brusten mellan klockan 4 och klockan 8 (om jag minns rätt nu).
Senast redigerad av Merwinna 2023-11-19 kl. 17:46.
Citera
2023-11-19, 17:42
Medlem
B3cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepRoses
Kan nån svara på när rättegången äger rum?

Imorgon (måndag 20/11) är dag 1 av 24.
V.47: Måndag, tisdag och fredag
09:00 - 16:15, Lunds tingsrätt, sal 05.

Lunds TR - Schema för V.47

(Väldigt specifikt, haha, men någon kanske vill åka dit och vara åhörare.)
Senast redigerad av B3ck 2023-11-19 kl. 17:47.
Citera
2023-11-19, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Håller helt med. BVC och skola bär största ansvaret i detta fall. Ingen av dem kan skylla på saknad helhetsbild.
Frideboskolan övervägde orosanmälan men fullföljde aldrig. Skolpersonal borde ha i ryggmärgen att om man ens funderar på en anmälan så ska man alltid fullfölja.

Ölyckeskolan lät det gå en hel termin med ogiltig frånvaro innan de startade en utredning. Barnet hade skolplikt, och skolan har en förbannad skyldighet att se till att barnet blir hämtat till skolan av polis om så behövs, vid ogiltig frånvaro.

BVC noterade 11 uteblivna besök 2017-2020 samt att Z avstannat i tillväxten 2021. Hur mycket mer ”helhetsbild” behövs för att dessa slappa barnsjuksköterskor ska orka lyfta luren till socialtjänsten?

Om någon skulle starta en fond för att Z skulle kunna stämma skola och BVC för försumlig myndighetsutövning, skulle jag gärna bidra en slant.

Nej, du har rätt i att BVC:s agerande verkar oursäktligt. Jag tänkte mer på t ex dietisten eller psykologkontakten (var det väl?).
Citera
2023-11-19, 17:54
Medlem
Citat:

Jag hoppas innerligt inte du kommer utsättas för våldtäkt eller liknande brott av några du omöjligt har chans att fly ifrån, där förövarna sedan får möjlighet att röja undan alla bevis innan platsen undersöks. För i så fall kommer du antagligen få väldigt svårt att bearbeta det och helt ärligt tycker jag inte du har rätt att anmäla det då heller. Tänk då att i den situationen gå in i en tråd och läsa kommentarer som dina där folk försvarar förövarna och gärningen du utsatts för och menar på att det inte var våldtäkt eller vad det nu må vara.

Det är det du gör mot den 7-åriga flickan nu. När till och med bevis som krävs för fällande våldtäktsdom finns (dokumenterade skador, vittnesmål, alla omständigheter, den låga åldern på flickan som gör att hon inte kan samtycka mm).
Citera
2023-11-19, 18:05
Medlem
Citat:

Nej, din svammelfia. Att slidkransen ser stram ut innebär inte att en flicka ljuger om en våldtäkt. Det innebär möjligen att man inte kan konstatera några skador som tyder på sexuellt våld.

Så här skriver t ex Rikshandboken om tecken på sexuellt våld:

Endast ett fåtal barn som varit med om penetrerande sexuella övergrepp har skador som kan upptäckas i samband med en läkarundersökning av könsorganen och ändtarmsöppningen. Det beror att barn läker snabbt, att det ofta går lång tid mellan ett övergrepp och undersökningen, och att övergreppen oftast inte leder till synliga skador.

https://www.rikshandboken-bhv.se/livsvillkor--levnadsvanor/barn-som-riskerar-att-fara-illa---oversikt/tecken-pa-att-barn-far-illa/
Citera
2023-11-19, 18:06
Medlem
Citat:
Men snälla du. Jag råkar känna till de här sakerna. Det finns till och med i de färdiga rapportformulären som rättsläkaren (eller gynekolog eller barnläkare) ska fylla i, en schematisk bild av en flickas slidöppning med mödomshinna, som en cirkel. På cirkeln ska gynekologen rita in var mödomshinnan var brusten, om den var det. Det står ju även i rättsintyget om Z. på ett annat ställe, som jag inte hinner leta rätt på nu, att mödomshinnan var brusten mellan klockan 4 och klockan 8 (om jag minns rätt nu).
I detta fall så kan de se var kransen är brusten , står också att skador kan uppstå vid andra klockslag vid långvarig förstoppning , hos andra finns det ingen synlig krans alls utan att de utsatts för någonting eller för att ramlat illa
Citera
2023-11-19, 18:08
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miseryman
Precis. Finns också uppgifter i fupen om att personal från soc agerat mindre smart och förklarat för Z att hon var på sjukhus för att hon druckit ättika. 😱 Något som vårdpersonal reagerat på då de fått till sig av polisen att vara försiktig med att prata om vad som hänt med Z för att inte lägga orden i munnen på henne.

Med tanke på att Jasmine själv har barn med tre olika pappor känns det otroligt långsökt att hon skulle ha tagit till sig ett oskuldsideal. I synnerhet som hon väl till största delen vuxit upp med en svensk mamma och Daniel är svensk.

Det som gör mig riktigt mörkrädd med det här fallet är att det inte är samhällets skyddsnät som till slut fångar upp Z utan det faktum att föräldrarna själva söker sig till vården. Annars hade hon dött. Och vem vet hur länge situationen fått fortgå om den inte blivit akut i och med ättikan?

När det gäller så här små barn trodde jag lite naivt att skolan skulle kalla till något sorts möte/konferens efter max 4-5 veckors frånvaro utan rimligt skäl. Därefter kontakta soc tämligen omgående om det inte sker en förändring.

Här skulle det inneburit att soc fått in en anmälan någon gång i oktober. Istället går en hel termin utan att en anmälan görs.

Det är inte någon deppig hemmasittande tonåring det handlar om. När ett barn i förskoleklass inte kommer till skolan beror det på bristande föräldraförmåga. Punkt.

Vårdens och framför allt bvcs flathet är också jättemärklig. Redan när föräldrarna var ointresserade av att vara hos Z på BB borde en orosanmälan ha gjorts.

Det enda som möjligen kan förklara lite är att ingen riktigt hade helhetsbilden. Det var lätt för en enskild vårdanställd att tänka att det nog fanns andra instanser som hade bättre koll på familjen. I synnerhet som Jasmine framstod som väldigt påstridig och "duktig" på att söka vård och båda föräldrarna pratade om "utredningar" hit och dit.

Håller helt med dig, att skolplikten inte skyddar henne är förkastligt. Att så många instanser bara köper det. Okej om skolan tror på mamman innan de träffar henne men efter hennes timmar där och de själva såg en tjej som ville gå borde de superlarmat. Speciellt när de såg noll hjärnskadoroch noll självskadebeteende och föräldrarna diskuterar med rektorn att de frågat om skadan på handen.
Ring polis och soc för i helvete vill man bara skrika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in