Citat:
Ursprungligen postat av
Miseryman
Det som gör mig riktigt mörkrädd med det här fallet är att det inte är samhällets skyddsnät som till slut fångar upp Z utan det faktum att föräldrarna själva söker sig till vården. Annars hade hon dött. Och vem vet hur länge situationen fått fortgå om den inte blivit akut i och med ättikan?
När det gäller så här små barn trodde jag lite naivt att skolan skulle kalla till något sorts möte/konferens efter max 4-5 veckors frånvaro utan rimligt skäl. Därefter kontakta soc tämligen omgående om det inte sker en förändring.
Här skulle det inneburit att soc fått in en anmälan någon gång i oktober. Istället går en hel termin utan att en anmälan görs.
Det är inte någon deppig hemmasittande tonåring det handlar om. När ett barn i förskoleklass inte kommer till skolan beror det på bristande föräldraförmåga. Punkt.
Vårdens och framför allt bvcs flathet är också jättemärklig. Redan när föräldrarna var ointresserade av att vara hos Z på BB borde en orosanmälan ha gjorts.
Det enda som möjligen kan förklara lite är att ingen riktigt hade helhetsbilden. Det var lätt för en enskild vårdanställd att tänka att det nog fanns andra instanser som hade bättre koll på familjen. I synnerhet som Jasmine framstod som väldigt påstridig och "duktig" på att söka vård och båda föräldrarna pratade om "utredningar" hit och dit.
Håller helt med. BVC och skola bär största ansvaret i detta fall. Ingen av dem kan skylla på saknad helhetsbild.
Frideboskolan övervägde orosanmälan men fullföljde aldrig. Skolpersonal borde ha i ryggmärgen att om man ens funderar på en anmälan så ska man alltid fullfölja.
Ölyckeskolan lät det gå en hel termin med ogiltig frånvaro innan de startade en utredning. Barnet hade skolplikt, och skolan har en förbannad skyldighet att se till att barnet blir hämtat till skolan av polis om så behövs, vid ogiltig frånvaro.
BVC noterade 11 uteblivna besök 2017-2020 samt att Z avstannat i tillväxten 2021. Hur mycket mer ”helhetsbild” behövs för att dessa slappa barnsjuksköterskor ska orka lyfta luren till socialtjänsten?
Om någon skulle starta en fond för att Z skulle kunna stämma skola och BVC för försumlig myndighetsutövning, skulle jag gärna bidra en slant.