Citat:
Ursprungligen postat av
Vågskålen
Trattbärarkulturen är en del av den migration av tidiga bönder som startade från Anatolien för ca 10 000 år sedan. När dessa tog steget över till Skandinavien hade de dock varit på väg i 4000 år, inklusive ett stopp på 1000 år i norra Tyskland. Så man kan ju påstå att de kom från Mellanöstern men eftersom det hann passera typ 160 generationer innan de kom hit är det svårt att betrakta dem som mellanösterfolk. Dvs om man inte har en agenda.
Dessutom dog trattbägarna möjligen ut utan att lämna några spår i den befolkning som vi stammar från (se Allentoft et al (2022, i preprint)).
Ja du har alldeles rätt i det där. Jag hade det inte direkt dagsaktuellt men jag vill minnas att jag läst det där av Allentoft. Åtminstone ögnat igenom det.
(Jag har ju drivit tesen att stridsyxorna slog ihjäl trattbägarna men jag är den förste att erkänna att det är spekulationer. Iofs ganska plausibla spekulationer, eftersom stridsyxorna verkar ha varit ett ganska krigiskt släkte som dessutom var beridna, vilket trattbägarna inte var. Stridsyxorna hade således taktiska fördelar gentemot bönderna i trattbägarkulturen.)
EDIT: Sedan kanske man kan gaffla om Anatolien tillhör mellanöstern eller inte men de kulturella inslagen i trattbägarkulturen verkar visa på ett inflytande från ME.