2023-11-19, 13:00
Medlem
I senaste avsnittet av Historiskt eftersnack medverkar journalisten Elaf Ali. Hon är född i Bagdad i Irak. Hon tyckte att första avsnittet var bra, speciellt de delarna som handlade om Österödskvinnan eftersom den kvinnan liknade henne själv. Eller som hon uttrycker det: "Så man kan säga att jag är `the original Swede´ vid bordet."

https://www.svtplay.se/video/e6oDgPp/historiskt-eftersnack/3-den-missforstadda-vikingen?id=e6oDgPp
Citera
2023-11-19, 14:56
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasaw15
I senaste avsnittet av Historiskt eftersnack medverkar journalisten Elaf Ali. Hon är född i Bagdad i Irak. Hon tyckte att första avsnittet var bra, speciellt de delarna som handlade om Österödskvinnan eftersom den kvinnan liknade henne själv. Eller som hon uttrycker det: "Så man kan säga att jag är `the original Swede´ vid bordet."

https://www.svtplay.se/video/e6oDgPp/historiskt-eftersnack/3-den-missforstadda-vikingen?id=e6oDgPp

Naturligtvis tycker hon det och det är ju också poängen med att felaktigt och på väldigt lösa grunder påstå något sådant.
Att förminska och utradera vi riktiga svenskars rätt till vårt land.

Sen kan man undra varför de tar med en journalist I ett program som heter historiskt eftersnack, var är alla de där 300 experterna på historia och arkeologi som svt påstår sig ha konsulterat för Historien om Sverige?
Senast redigerad av konstapel 2023-11-19 kl. 14:59.
Citera
2023-11-19, 15:01
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Naturligtvis tycker hon det och det är ju också poängen med att felaktigt och på väldigt lösa grunder påstå något sådant.

Sen kan man undra varför de tar med en journalist I ett program som heter historiskt eftersnack, var är alla de där 300 experterna på historia och arkeologi som svt påstår sig ha konsulterat för Historien om Sverige?
Det är ju inte sant. Sverige fanns inte när Österödskvinnan uppträdde i Skandinavien.
Citera
2023-11-19, 15:04
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det är ju inte sant. Sverige fanns inte när Österödskvinnan uppträdde i Skandinavien.

Du har helt rätt, arab-babben Elaf Alis famösa påstående om att hon var "the original Swede" är inte sant.
Citera
2023-11-19, 15:07
Medlem
Citat:
Du har helt rätt, arab-babben Elaf Alis famösa påstående om att hon var "the original Swede" är inte sant.
Ja det är naturligtvis svammel.

Under en tid trodde man däremot att trattbägarna kom från ME men jag tror att man gått ifrån den tolkningen.

Trattbägarna kom också hit c:a 4000 år senare: https://sv.wikipedia.org/wiki/Trattb%C3%A4garkulturen
Citera
2023-11-19, 15:32
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:

Jag får försöka undvika att titta på detta. Läkarordination, inte bra för blodtrycket.

Som någon redan påpekat är det precis detta som kan förväntas när man framställer de första skandinaverna som afrikaner och araber, och precis detta som journalisterna på SVT eftersträvat när de medvetet castar dessa afrikaner och araber. Svenskarna är bara ett av de folk som befolkat Sverige, andra var dessutom före, det finns således inget särskilt svenskt, alla har lika rätt till landet.

I banne mig alla andra sammanhang hade denna förminskning av det folk som i många tusen år befolkat ett land betraktats som synnerligen kontroversiell, närmast som en förberedelse till folkmord, och Elaf Alis utrop som appropriering å det grövsta.
Citera
2023-11-19, 15:41
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja det är naturligtvis svammel.

Under en tid trodde man däremot att trattbägarna kom från ME men jag tror att man gått ifrån den tolkningen.

Trattbägarna kom också hit c:a 4000 år senare: https://sv.wikipedia.org/wiki/Trattb%C3%A4garkulturen
Trattbärarkulturen är en del av den migration av tidiga bönder som startade från Anatolien för ca 10 000 år sedan. När dessa tog steget över till Skandinavien hade de dock varit på väg i 4000 år, inklusive ett stopp på 1000 år i norra Tyskland. Så man kan ju påstå att de kom från Mellanöstern men eftersom det hann passera typ 160 generationer innan de kom hit är det svårt att betrakta dem som mellanösterfolk. Dvs om man inte har en agenda.

Dessutom dog trattbägarna möjligen ut utan att lämna några spår i den befolkning som vi stammar från (se Allentoft et al (2022, i preprint)).
Senast redigerad av Vågskålen 2023-11-19 kl. 15:44.
Citera
2023-11-19, 15:55
Medlem
Jag är inte ens svensk men får spel när man av illvilliga och ideologiska skäl försöker förvränga ett folks historia. Det måste ligga något slags raskomplex i bakgrunden hos dessa etno-masochister.
Citera
2023-11-19, 15:59
Bannlyst
Fint avsnitt. Bra jobbat, SVT. Jag gick från att spy första avsnittet när jag såg dessa främmande folk (som var antagligen ett troll trick eller nåt), till att nicka i igenkännande nu för mitt fina folk Svenskarna, Nordbor. Nu börjar vi snacka vårt folk. Andra avsnittet var bra också.
Senast redigerad av vackrahav100 2023-11-19 kl. 16:02.
Citera
2023-11-19, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Trattbärarkulturen är en del av den migration av tidiga bönder som startade från Anatolien för ca 10 000 år sedan. När dessa tog steget över till Skandinavien hade de dock varit på väg i 4000 år, inklusive ett stopp på 1000 år i norra Tyskland. Så man kan ju påstå att de kom från Mellanöstern men eftersom det hann passera typ 160 generationer innan de kom hit är det svårt att betrakta dem som mellanösterfolk. Dvs om man inte har en agenda.

Dessutom dog trattbägarna möjligen ut utan att lämna några spår i den befolkning som vi stammar från (se Allentoft et al (2022, i preprint)).
Ja du har alldeles rätt i det där. Jag hade det inte direkt dagsaktuellt men jag vill minnas att jag läst det där av Allentoft. Åtminstone ögnat igenom det.

(Jag har ju drivit tesen att stridsyxorna slog ihjäl trattbägarna men jag är den förste att erkänna att det är spekulationer. Iofs ganska plausibla spekulationer, eftersom stridsyxorna verkar ha varit ett ganska krigiskt släkte som dessutom var beridna, vilket trattbägarna inte var. Stridsyxorna hade således taktiska fördelar gentemot bönderna i trattbägarkulturen.)

EDIT: Sedan kanske man kan gaffla om Anatolien tillhör mellanöstern eller inte men de kulturella inslagen i trattbägarkulturen verkar visa på ett inflytande från ME.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2023-11-19 kl. 16:10.
Citera
2023-11-19, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arathorn
Jag är inte ens svensk men får spel när man av illvilliga och ideologiska skäl försöker förvränga ett folks historia. Det måste ligga något slags raskomplex i bakgrunden hos dessa etno-masochister.
Vänstern gjorde det redan för lite mer än 100 år sedan. Inget nytt. Att skriva om och anpassa vetenskap till att passa politisk agenda är ett av deras paradgrenar.
Citera
2023-11-19, 16:16
Medlem
ShitsOnFireYos avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Sa hon inte också att hennes mamma tyckte att skandinaver är smutsiga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in