Citat:
Ursprungligen postat av
AndyMcCoy
Tror denna frånvaro av ansvarskänsla som man ser mer och mer av är en starkt drivande orsak till polariseringen mellan arbetsgivare och arbetstagare.
Arbetsgivare tycker att arbetstagare är idioter som knappt förtjänar nån lön öht, och arbetstagare tycker att arbetsgivarna är idioter som bara håvar in pengar och lever lyxliv på arbetstagarnas bekostnad.
Sanningen är att båda sidorna har fel!
Synd att inte båda sidor kan se att de faktiskt behöver varandra, och att många företag behövs för att samhället i stort ska fungera.
Jag har varit både arbetstagare och arbetsgivare.
Lite så.
Har själv sett anställda som jobbar i ett högt tempo och är otroligt effektiva i sitt defaultläge och sliter arslet av sig när nån är sjuk av pliktkänsla. Problemet är att de inte själva tjänar ett dugg på det. Det är snarare så att de blir företagets brandsläckare eftersom cheferna vet att de alltid ställer upp. Otacksamt.
Vem vill utföra merjobb eller städa upp efter en latmask liksom!?
Men samtidigt tror jag att bokstavligen alla skulle tjäna på om fler tänkte lite mer osjälviskt kring arbetet. Det skapar tillit, ger resultat och bidrar till en bättre atmosfär.
Men arbetsplatserna och samhället i stort blir mer individualistiskt för varje år. Det finns orsaker till att det är så men det orkar jag inte gå in på.