Citat:
Ursprungligen postat av
Lessler
Lag om groming/grooming/gromning whatever finns, men kräver målsägande för att brott ska förövas. Juridiskt försök (ofullbordat brott) är inte ens straffbelagt idag, även om det är ett verkligt barn. Å andra sidan är i dagens lag inbakat i det fullbordade brottet ett faktiskt försök att träffas (”…som föreslår […] träff”). I fall där gromingregeln kan tillämpas, är målsäganden definitionsmässigt enligt lag sexuellt utsatt - hen är ett sexualbrottsoffer, eftersom gromingbrottet är ett sexualbrott.
Att lockas, ja, visst. Men ”bilen” i ditt analoga exempel är inte blott Dumpen utan bilen är internets själva existens: nätet är i sig en frestelse, möjliggör brottet. Det är ett faktum att män seglar runt på diverse sajter/appar i syfte att angöra en brygga som bara kan leda till brottslig gärning. Det visar alla domar om sexualbrott begångna med internet som ”brottsverktyg”, om uttrycket tillåts.
Nu är vägen internet, den stora uppfinningen är inte bilen utan vägen, utan vägen kan ingen köra särskilt fort. Bilen är en utveckling från vagn dragen av handkraft eller häst. För övrigt är inte hjulet en uppfinning, utan hjulaxeln. Rulla stockar kunde man tidigare, Familjen Flinta satte in en axel i stocken på bilen. Utan vägar, spår och hjulaxlar får man hålla sig i närområdet för att utföra sina brott.
Du har nog rätt i sak, men kan inte acceptera att Dumpen lockar då några inte skulle gjort det utan att locka in, och som de själva skrivit har i fall chattandet skett under två års tid. Tänk vad chattande i två år gör med ens omdöme, det är ju liknande hjärntvätt. Och det kan jag inte acceptera.
Det jag tycker det är konstigt att Dumpen inte kritiserar och kräver av de kanaler som tillhandahåller. Men om kanalerna tar sitt ansvar får Dumpen lägga ned, och då blir de därefter vanliga svenssons igen.
Jag ser också riskerna med denna lag, att den utökas till annat som myndigheterna tycker är viktigt, men allmänheten tycker mindre viktigt eller att allmänheten inte alls tycker ska beivras. Ex.v. en viss religiös åsikt, om ett parti som ogillar vissa religiösa riktningar får infäste i regeringen. kanske om tre år, nästa val. Det finns två partier som tagit upp Dumpen och ett har skrivit motioner för Saralagen. Jag finner det inte otroligt att de går vidare på andra områden som de inte gillar.
En annan sak jag är orolig för är att som det visat sig att personer som velat hämnas, använt anklagelser för sexualbrott, då beviskraven är mindre än andra brott. Skriver inte att det är fel, det kanske måste vara så. Men det ger illvilliga personer möjligheter. Beviskraven för mord ex. v. kan jag tycka är orimliga. Om någon styckat en person kan de inte alltid döma för mord, men enligt min inställning så styckar man inte om man inte mördat någon eller tror sig mördat någon. Man ska absolut låta bli att stycka, stycka gör man för att dölja, och då ska man dömas för det brottet även om det inte går att bevisa mord. Sexualbrott ska man dömas för fastän de inte fullföljt fysiskt brott, märkligt i jämkning med styckningen.