2023-11-19, 14:57
Medlem
Jobbar som lärare på en högstadieskola och på vår skola har eleverna precis som på de allra flesta skolor elevdatorer.
Ni som tycker att datorn är bra för eleverna har antagligen inte varit inne i ett klassrum de senaste åren, datorn stör och förstör mer i undervisningen än vad den hjälper. Eleverna säger att de jobbar med en uppgift, men har flera flikar öppna och sitter istället och spelar spel eller skriver på Messenger, Snapchat eller liknande.
Forskning visar på att genom att använda penna och skriva för han kommer man ihåg bättre än om man skriver på en dator, man tränar minnet genom att man skriver med pennan. Det är lättare att komma ihåg det man skriver om man gör det för hand. Dessutom behöver man använda penna när man skriver för att utveckla koordinationsförmågan och för att träna finmotoriken.
Elever idag har världens sämsta handstil, vilket är ett resultat av att de skriver mycket på dator/platta/mobiler, det kan ibland vara omöjligt att läsa en handskriven uppgift, vilket man måste träna på...att skriva läsligt.
Som jag tidigare redan nämnt så upplever jag, och mina kollegor att datorn stör i klassrummet, det ska krånglas med att laddas, eleverna har glömt datorn i skåpet eller massa andra tidsödande saker som man inte har genom att skriva med penna på ett papper.
Däremot använder jag datorn för elevernas del genom att lägga in i skolans lärportal när det är läxor och prov, jag delar filer med eleverna som visar vad de har i läxa eller liknande, jag använder också lärportalen så att eleverna kan ladda upp sina arbetsuppgifter, som de från börjar oftast har skrivit för hand och när det är godkänt har de fått skriva in i Word för att ladda upp.
Citera
2023-11-19, 15:14
Moderator
MrFishboys avatar
Äntligen! Kanske de frivilliga analfabeter blir färre. Och intelligensen i samhället ökar istället för minska som den gör nu. Det bästa skulle vara om fler; ”En bra sak vore om fler läste tjocka böcker, gärna om historia.” https://fof.se/artikel/2018/2/intelligensen-sjunker-i-skandinavien/
Citera
2023-11-19, 19:44
Medlem
Kan vara värt att påpeka att de flesta skolor som ger elever "datorer" idag ger dom alltså en surfplatta.
Det är inte en dator i den traditionella bemärkelsen. Den har ett par förinstallerade appar och många skolor tillåter att diverse andra appar installeras men begränsar användandet av dessa appar under t.ex lektionstid osv.

Det slutar alltså med att barnen använder plattan i undervisningen istället för en bok. Det är väl bra eller dåligt helt beroende på hur innehållet ser ut och hur det används. Är det interaktivt och roligt så är det absolut inte dåligt.
Men utanför detta slutar det alltid med att eleven sitter och leker med plattan istället för att leka med andra elever. Vilket gör att dom totalt missar hela sin uppväxt, blir överviktiga och asociala. Det syns ju redan på alla som föddes 2000 eller senare. Dom är helt verklighetsfrånvända och kan inte låta bli mobilen mer än 30 minuter om man verkligen säger till dom att lägga ner skiten.
Dessutom är dom ju helt hjärntvättade av sin skolning/uppväxt och har NOLL koll på hur vuxenlivet egentligen ser ut. De flesta får ångest när dom inser att dom kanske missar bussen. Men har ingen ork att springa för att hinna med den.

MEN, vad jag egentligen vill säga är att RIKTIGA datorer (typ IBM/PC formatet) är helt klart ett superbra verktyg för att eleven skall kunna hämta in massvis med information i olika ämnesområden. Det var så jag verkligen började lära mig saker när jag gick i skolan... Eller aa, jag t.om slutade gå på lektionerna och satt och surfade fram intressant information istället och lärde mig programmera på egen hand. Detta var tiden då man fortfarande hade modem och ringde upp för att komma ut på nätet.
Jag har tillgång till dator och internet att tacka för i runda slängar 95% av alla kunskaper jag har idag.
Som ett exempel har jag aldrig gått en utbildning i att använda olika verktyg som skruvdragare, borrmaskin/slagborr, rundsåg eller häcksax etc. Men vaktmästaren på jobbet (som inte har erfarenhet, tillsatt som tillfällig för att det inte finns någon annan) kommer till mig VARJE JÄVLA GÅNG något skall göras för jag kan alla dom här sakerna rent teoretiskt och kan vid första försöket tillämpa mina kunskaper till att praktiskt använda dessa verktyg.
Och varje gång tittar jag på honom och senare chefen med förundrad blick... Hur FAN kan ni tillsätta någon som vaktmästare när killen inte ens kan göra något så enkelt som att använda en skruvdragare?

Och det är en jävla massa annat som jag snappat upp genom nätet som kommer mig till användning dagligen, datorer som sådana är fruktansvärt bra saker. Surfplattor åå andra sidan bjuder in till en massa spelande och att se tiktok videor etc. Därav varför den yngre generationen idag har NOLL kunskaper om vad dom behöver i livet och skulle det bli strömavbrott i en vecka i detta landet skulle alla dessa små guldklimpar dö om dom inte blir handmatade.
Citera
2023-11-19, 20:41
Medlem
Det är nog en grav övertolkning om man tror att regeringen är emot datorer i skolan. Vad de däremot noterar är att det troligen är enklare och bättre att lära sig läsa, skriva och räkna på det gamla sättet med böcker, penna och papper. Först lär man sig hur något fungerar och därefter börjar man använda hjälpmedel. Inte som idag när man börjar med hjälpmedlet och närmast helt skiter i grundkunskapen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in