2023-11-18, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag är enig med dig på det sista. Jag är enig i att det är en korrekt analys att Ryssland som ljugokrati inte ens själva hade någon koll på hur usla de egentligen var. Deras desinformation om överlägsenhet de första dagarna var total och skrattretande. Det är en verklighet. Ryssland levererade ingen verklighetsbaserat kommunikation under inledningen av kriget och det gör de inte nu heller.

Sen finns det en annan verklighet till:
Ryssland har lärt sig (den hårda vägen), de håller nu mellanskiktet av officerare och övre mellanskiktet ansvariga på ett helt annat sätt. Industriledare måste hålla det de lovat att leverera. Materiel och taktik är mer i ordning nu. Här är deras totalitära inställning till deras fördel. Då de till slut skruvar åt tumskruvarna och kräver så ger det effekt. På FPV sidan och inom området loitering ammunition börjar de få till en utveckling som är minst sagt oroande. Ryssland har förlorat massor av utrustning och manskap men de är inte svagare idag än de var vid inledningen av det här kriget.

Inte svagare idag...? De har förlorat över 5000 tanks, 10.000 APC/IFV:er och enorma mängder artilleri. Rysslands armé är till stora delar en engångsarmé.

De har inte en chans att tillverka ens i närheten av detta. Det är inte utan anledning att de kör köttvågor i allt större omfattning.

Ukraina tar sig dock inte framåt, men de är enormt effektiva på att slå fienden. Att ta mark får komma senare, när Ryssland är mer försvagat.
Citera
2023-11-18, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Wow!
Ett tvärtemot inlägg poppade upp från "ingenstans". Med en motfråga.
Så oväntat.
Metod M som i marionetterna kapitel 3.

Nästa? Hot, hån och förminskande med uppmaningen läs på!
Eller har den utvecklats?

Du svarar fortfarande inte på min fråga.
Jag frågade eftersom du verkar ha stenkoll på sådana saker. Själv vet jag inte.
Hur många tas ur tjänst på Ukrainasidan varje dag?
Citera
2023-11-18, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä ryssarna har inga sådana system (förutom kryssningsrobotar då), men "kvantitet är också en kvalitet" (Stalin). Problemet blir väl att ryssen öser 100 granater mot ett mål, medan Ukraina skickar en Excalibur med Archer, 100 granater kommer alltid att träffa något eller någon.

Känns lite unket sovjetiskt att citera Stalin för att tolka nutiden.
Citera
2023-11-18, 22:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Wow!
Hur många tas ur tjänst på Ukrainasidan varje dag? Inga alls?

Kanske 100, så 10:1 som det var under finska vinterkriget? Sen bryr sig Ukraina om sina soldater så kanske mindre än så.
Citera
2023-11-18, 22:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Känns lite unket sovjetiskt att citera Stalin för att tolka nutiden.

Det är ju den doktrinen som gäller från ryskt håll med köttvågor och vansinnesanfall. Problemet är att det inte fungerar längre med moderna vapen.
Citera
2023-11-18, 22:05
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Inte svagare idag...? De har förlorat över 5000 tanks, 10.000 APC/IFV:er och enorma mängder artilleri. Rysslands armé är till stora delar en engångsarmé.

De har inte en chans att tillverka ens i närheten av detta. Det är inte utan anledning att de kör köttvågor i allt större omfattning.

Ukraina tar sig dock inte framåt, men de är enormt effektiva på att slå fienden. Att ta mark får komma senare, när Ryssland är mer försvagat.

De var som svagast vid inledningsfasen av den här konflikten för de körde en gammal doktrin på ett nytt koncept med Batalion tactical groups och precis allt gick på röven.

Sedan dess har de:
1. lärt sig
2. på något sätt får de fram utrustning till förbanden de producerar.
Citera
2023-11-18, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Du svarar fortfarande inte på min fråga.
Jag frågade eftersom du verkar ha stenkoll på sådana saker. Själv vet jag inte.
Hur många tas ur tjänst på Ukrainasidan varje dag?

Fråga Peskov om sånt. Han har "stenkoll" på sådant och svara alltid med "sanningen", ryktas det i Moskva.
Läste om det i Pravda också så det måste vara sant.
Citera
2023-11-18, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Väst har nog tullat färdigt på sina vapenlager vid det här laget.
Nu är det mest snack som gäller.
We will stand up for ukraine together..
Moraliskt stöd kostar inte nåt.

Tullat färdigt? Det ärväl ammunition som är problemet. Sverige har skickat 50 av närmare 500 CV-90. 10 drev 122 av typ 120.

Lagren har vara skrapats på ytan. Det är artillerigranater som måste öka och vi borde även börja massproducera drönare.

För att inte tala om motmedel mot drönare. Det borde verkligen vara prio 1.
Senast redigerad av NisseD 2023-11-18 kl. 22:26.
Citera
2023-11-18, 22:09
Medlem
Citat:
Fråga Peskov om sånt. Han har "stenkoll" på sådant och svara alltid med "sanningen", ryktas det i Moskva.
Läste om det i Pravda också så det måste vara sant.
Nej jag frågar dig eftersom du har stenkoll på ryska sidan antar jag att du har ännu bättre koll på ukrainska sidan. Du hämtar väl inte dina uppgifter från Peskov hoppas jag?
Citera
2023-11-18, 22:09
Medlem
En sak är säker. Vinner ryssarna så har väst ENBART sig själva att skylla.

Västvärldens ängslighet och inkompetens gör mig spyfärdig.
Citera
2023-11-18, 22:11
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Jag hörde ett program på P1 där en finsk veteran från kriget sa att det i huvudsak var ukrainska soldater man slogs mot.

Stämmer. Det gör Stalins terrorvälde ännu mer fruktansvärt. Han undvek det skulle drabba moskoviterna. Alla periferin blev hans slaktboskap. Samma som nu.
Citera
2023-11-18, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kanske 100, så 10:1 som det var under finska vinterkriget? Sen bryr sig Ukraina om sina soldater så kanske mindre än så.
Du gissar alltså. OK.
Tur är det annars skulle de snart få slut på trupperna.
Finska vinterkriget var väl ingen bra jämförelse då Mannerheim kapitulerade till Stalin efter bara 3 månader.
Zelensky har ju iallafall hållt ställningarna i snart två år. Det får man ändå ge honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in