2023-11-18, 13:52
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Ditt inlägg om Zelenskys snack med ryska journalister försvann.

Men visst har du en länk till detta videoklipp?
Skulle vilja se vad som sas.

Jag känner bara till den tyska rapporten.

Citat:
AT FIRST ZELENSKY STICKS TO THE OUTCOME OF THE PEACE NEGOTIATIONS

“As late as March 27, 2022, Zelensky had shown the courage to defend the results of the Ukrainian-Russian peace negotiations in public before Russian journalists – and this despite the fact that NATO had already decided at a special summit on March 24, 2022, not to support these peace negotiations.”

https://braveneweurope.com/michael-von-der-schulenburg-hajo-funke-harald-kujat-peace-for-ukraine
Citera
2023-11-18, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Ukraina får inte den mängd stöd de behöver för att ta tillbaka sitt land. Det är verkligheten eftersom Rysslands stridsvagnar inte tar slut, och att de där lagret med artillerigranater inte tog slut i augusti 2023 som någon räknat ut, och att förbandsproduktionen fortsätter precis hela tiden. Det är inte fri väg ned till Azov bara man tar sig till Tokmak för även om Ryssland inte hade byggt fortifikationer där innan Ukraina påbörjade sin offensiv så betyder det inte att det inte kommer finnas ytterligare två linjer lika starka linjer till där om Ukraina till slut tar sig förbi "den sista linjen" där ryssland "satt in sina sista reserver".

Det skaver som fan att vi ger en hel del men precis den mängd som inte ger Ukraina annat än en möjlighet att försvara till ett för Ryssland högt pris. De har stolpat upp exakt vad de behöver av väst:
100 HIMARS för att ha full täckning på alla frontavsnitt med det vapenslaget. De fick 20 (+ 18 av en annan modell).
Artilleriammunition är en annan viktig grej. Ukraina har redogjort för behoven och EU har svarat upp och fattat beslut om att ge dem det de behövde men man klarade det inte och skickar till slut 30% av behovet.

Mycket är upp till Ukraina själva. De är inte helt hjälplösa utan de är bra på att få igång egen produktion. FPV-produktion och utveckling är världsklass.

Men vi måste sluta prata om framgångar som inte finns, ryska missiler som tar slut, sista ryska försvarslinjerna, sista ryska reserverna
. Det är sådant språk LW använder i 625 av 630 poster.
Att i ett par av posterna vara insiktsfull är inte nog för att väga upp för felaktiga beskrivningar i resten av dem.

Nu är det ju så det ser ut i verkligheten:

"Men vi måste sluta prata om framgångar som inte finns, ryska missiler som tar slut, sista ryska försvarslinjerna, sista ryska reserverna"

Putins rysslands militär och militärvapen visade sig vare en Potemkinkuliss, som nu avslöjas.

Peskovs Desinformationsdepartent metod M, KGB metod sedan KGB sedan gammalt funkar inte i ett informationssamhälle lika lite som Sjogus potemkinkuliss på försvarsdepartementet ledd av gammal unken taktik från kalla krigets dagar.

Kriget pågår i verkligeten inte i hur det berättas i desinformation.
Citera
2023-11-18, 14:43
Medlem
Citat:
Nej.

Nu ska jag inte vara den som är den men det är du som missat lite på den taktiska kartan:
LW har många gånger hänvisat till att han använder Deepstate som underlag. Jag har inga issues med det. Deepstate är bra!

Deepstates förändring igår/dag är +200m västra delen av AOR Robotny och -2000m Östra delen av AOR Robotny.

Avdiivka är ett annat AOR där Ryssland också tagit sig framåt idag.

Gammalt trix som några andra "kamrater" också brukar köra.
Meter hit meter dit öster o väster o inte rätt ortsbenämning.

Ett modernt krig i aktuellt läge mäter man i antal förluster i mannskap och material för att i rätt läge ta mark för att spara egen trupp men då kommer vi att räkna avancering i kilometer och mil.

Just nu förlorar ryssland mängder av soldater och material, förra veckan beskrivs som ett blodbad på ryssar.
Över 1 000 per dag vissa dagar.
Senast redigerad av Antistalk 2023-11-18 kl. 14:47.
Citera
2023-11-18, 14:55
Medlem
Det sägs ibland att Sovjet kollapsade pga afghankriget. Frågan är om det verkligen är så, men oavsett så tycker man att det här kriget borde få större åverkningar. Hur inflation och industri kommer se ut i Ryssland de närmaste åren blir intressant att se. Fattas det reservdelar, fattas det utbildad arbetskraft etc, så kommer det bli kaos. Nu lär väl dessvärre massvis av de ryssar som nu lämnat landet ändå arbeta för Putin i sina nya länder. Förhoppningsvis har säkerhetstjänsterna koll
Citera
2023-11-18, 14:57
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Va bra att du är glad : )

Och om Ryssen använt klusterbomber så är det fruktansvärt. Och självfallet möjligtvis på något knepigt sätt så legitimerar det isf Ukrainas bruk av det.

Men nu tror inte jag på en sek på mainstream media.
Jag tror det ljuger för oss.

Har inte sett ett enda trovärdigt bevis på att ryssen använder dessa vidriga bomber.
Dem klipp jag har sett är så jäkla undermåliga och bevisar inget.

Och med tanke på att detta krig är det mest inspelade krig igenom alla tider där var och varannan soldat har en go pro kamera så finner jag detta märkligt.
Men som sagt jag tror lika mycket som du tror. Ingen av oss vet.

Men om man nu kan släppa prestigen lite och försöka vara lite objektiv. Tror du att du klarar det ?

Så är klustervapen i dagens krig ett rätt så uselt system. Finns så mycket som är bättre.
Att Ukraina har börjat använda detta är inget styrkebesked. Det hoppas jag du fattar ?

Utan detta är snarare ett tecken på att väst börjar få dåligt med artilleri amo tolkar jag det som.
Om det inte har det så är det ytterligare ett tecken på vilka uslingar dem är som styr i väst.

Problemet med klustervapen är att en stor del inte detonerar. Jag har läst 25% inte sprängs fast någon på denna sida skrev att det "bara" var 10 % som inte detonerade.
Här ligger det alltså kvar små metallbollar som med ett icke tränat ögat inte ser ut som en bomb = stora bekymmer för civilbefolkningen.
Och om det nu är tanken av väst ledare att Ryssen ska köras ut ur de ockuperade områdena varför används då dessa system.
Det är den Ukrainska civilbefolkningen som kommer få betala ett högt pris!!

?
Klusterbomber, liksom minor ligger och är förrädiska länge.
Ryssen har minerat allt.
Citera
2023-11-18, 15:17
Medlem
De minerar sitt eget påstådda land. De kommer liksom inte kunna plocka bort de minorna även om ryzzarna skulle vinna i slutändan. De har således ingen nytta av det. Bortkastade liv för ingenting.
Citera
2023-11-18, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Klusterbomber, liksom minor ligger och är förrädiska länge.
Ryssen har minerat allt.
Instämmer. Började redan dag1 av invasionen, troligen tidigare.
Citera
2023-11-18, 15:20
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Nu är det ju så det ser ut i verkligheten:

"Men vi måste sluta prata om framgångar som inte finns, ryska missiler som tar slut, sista ryska försvarslinjerna, sista ryska reserverna"

Putins rysslands militär och militärvapen visade sig vare en Potemkinkuliss, som nu avslöjas.

Peskovs Desinformationsdepartent metod M, KGB metod sedan KGB sedan gammalt funkar inte i ett informationssamhälle lika lite som Sjogus potemkinkuliss på försvarsdepartementet ledd av gammal unken taktik från kalla krigets dagar.

Kriget pågår i verkligeten inte i hur det berättas i desinformation.

Jag är enig med dig på det sista. Jag är enig i att det är en korrekt analys att Ryssland som ljugokrati inte ens själva hade någon koll på hur usla de egentligen var. Deras desinformation om överlägsenhet de första dagarna var total och skrattretande. Det är en verklighet. Ryssland levererade ingen verklighetsbaserat kommunikation under inledningen av kriget och det gör de inte nu heller.

Sen finns det en annan verklighet till:
Ryssland har lärt sig (den hårda vägen), de håller nu mellanskiktet av officerare och övre mellanskiktet ansvariga på ett helt annat sätt. Industriledare måste hålla det de lovat att leverera. Materiel och taktik är mer i ordning nu. Här är deras totalitära inställning till deras fördel. Då de till slut skruvar åt tumskruvarna och kräver så ger det effekt. På FPV sidan och inom området loitering ammunition börjar de få till en utveckling som är minst sagt oroande. Ryssland har förlorat massor av utrustning och manskap men de är inte svagare idag än de var vid inledningen av det här kriget.
Citera
2023-11-18, 17:08
Medlem
Citat:
Jag är enig med dig på det sista. Jag är enig i att det är en korrekt analys att Ryssland som ljugokrati inte ens själva hade någon koll på hur usla de egentligen var. Deras desinformation om överlägsenhet de första dagarna var total och skrattretande. Det är en verklighet. Ryssland levererade ingen verklighetsbaserat kommunikation under inledningen av kriget och det gör de inte nu heller.

Sen finns det en annan verklighet till:
Ryssland har lärt sig (den hårda vägen), de håller nu mellanskiktet av officerare och övre mellanskiktet ansvariga på ett helt annat sätt. Industriledare måste hålla det de lovat att leverera. Materiel och taktik är mer i ordning nu. Här är deras totalitära inställning till deras fördel. Då de till slut skruvar åt tumskruvarna och kräver så ger det effekt. På FPV sidan och inom området loitering ammunition börjar de få till en utveckling som är minst sagt oroande. Ryssland har förlorat massor av utrustning och manskap men de är inte svagare idag än de var vid inledningen av det här kriget.

Det spelar noll och intet roll vilka orcherna håller som ansvariga för dom dagliga förlusterna.
Vad gör det för skillnad vem man pekar fingrer åt för dom runt 1000 knektarna som dagligen stupar för utedassens paradisrike?
Citera
2023-11-18, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Va bra att du är glad : )

Hade jag svarat på alla inlägg som jag fick hade jag fullständigt spamma sönder tråden.
Kan inte med detta hur man svara olika personer i ett inlägg.

Visste att Ryssland och USA inte hade skrivit på detta.
Ukraina var nytt för mig.
Men resten av västländerna som är med och deltar i detta krig i form av att skänka vapen och utbilda Ukrainare har ju både fördömt detta och det är förbjudet i dessa vapen.

Och om Ryssen använt klusterbomber så är det fruktansvärt. Och självfallet möjligtvis på något knepigt sätt så legitimerar det isf Ukrainas bruk av det.

Men nu tror inte jag på en sek på mainstream media.
Jag tror det ljuger för oss.

Har inte sett ett enda trovärdigt bevis på att ryssen använder dessa vidriga bomber.
Dem klipp jag har sett är så jäkla undermåliga och bevisar inget.

Och med tanke på att detta krig är det mest inspelade krig igenom alla tider där var och varannan soldat har en go pro kamera så finner jag detta märkligt.
Men som sagt jag tror lika mycket som du tror. Ingen av oss vet.

Men om man nu kan släppa prestigen lite och försöka vara lite objektiv. Tror du att du klarar det ?

Så är klustervapen i dagens krig ett rätt så uselt system. Finns så mycket som är bättre.
Att Ukraina har börjat använda detta är inget styrkebesked. Det hoppas jag du fattar ?

Utan detta är snarare ett tecken på att väst börjar få dåligt med artilleri amo tolkar jag det som.
Om det inte har det så är det ytterligare ett tecken på vilka uslingar dem är som styr i väst.

Problemet med klustervapen är att en stor del inte detonerar. Jag har läst 25% inte sprängs fast någon på denna sida skrev att det "bara" var 10 % som inte detonerade.
Här ligger det alltså kvar små metallbollar som med ett icke tränat ögat inte ser ut som en bomb = stora bekymmer för civilbefolkningen.
Och om det nu är tanken av väst ledare att Ryssen ska köras ut ur de ockuperade områdena varför används då dessa system.
Det är den Ukrainska civilbefolkningen som kommer få betala ett högt pris!!

Men jag har en fråga till dig.
Börjar cirkulera filmer på att Ukrainska kvinnor ligger i fronten.
Sett mängder med döda Ukrainska kvinnliga soldater.

Detta är inget styrkebesked för Ukraina.
Det fanns inte kvinnor med in början av kriget.

Hur många Ukrainska män och kvinnor ska få dö?
När är det nog ?

Jag fattar och håller helt med i tanken om att Ukriana vill och ska försvara sitt land.

Men någon gång måste man ju ge sig.
Alla stora härförare och armer genom alla tider har fått backa och lämnat områden bakom sig som inte var tänkta från början.
Händer hela tiden.
Tyskar fick lämna stora delar av Europa bakom sig, Jugoslavien osv osv osv.

Men tror man blint på media nu så dör mängder med ryssar nu med och Ukraina är på G.
Fast det än inte knappt tagit något av det som ryssen redan hade i den totala procenten

Ja det dör säker mängder med ryssar. Men med tanke på att de ligger nergrävda så VET man att det dör ännu mer Ukrainare när man inte bryter linjerna

Allt är så tragiskt på alla fronter

Klarar du på ett sansat sätt svara på detta ?
Nu har ju flera skribenter svarat på det fetmarkerade med en omfattande mängd länkar så jag behöver inte upprepa.

Jag har dock konstaterat att vissa människor mår mindre dåligt av att förneka obehagliga sanningar, är du en av dem?

Vad beträffar dina funderingar om kvinnor så förekommer de i många arméer, varken Ryssland eller Ukraina är något undantag.

Kanske att Ryssland undviker det mer än Ukraina?
På grund av de enorma demografiska problemen i Ryssland samt de extremt låga födelsetalen (CBR) så kommer Ryssland i en framtid att försvinna. Det är ju inte utan anledning som ryssarna har kidnappat tiotusentals barn från Ukraina.

Ryssland kommer med all sannolikhet att förbjuda aborter samt införa amnesti för kvinnor i fängelse om de föder barn (obehaglig tanke om att mördarDNA förs vidare)

Många ukrainska kvinnor lämnade landet då Ryssland inledde sitt anfallskrig, förhoppningsvis återvänder de när kriget är över.
Citera
2023-11-18, 17:54
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Det spelar noll och intet roll vilka orcherna håller som ansvariga för dom dagliga förlusterna.
Vad gör det för skillnad vem man pekar fingrer åt för dom runt 1000 knektarna som dagligen stupar för utedassens paradisrike?

För min del får det gärna vara 2000 orcher per dag. Jag slår ändå ett slag för insikten att Ryssland har ett lager på 21.05 miljoner män i vapenför ålder. Det räcker till 28 år av krig, eller nästan 60 år av krig om det bara är 1000 per dag som stryker med. Sen så växer det ju upp några orcher under den här tiden så lägg på några år till.

Nu är det orimligt att Ryssland inte skulle kollapsa innan alla vapenföra män är förbrukade men poängen är att ett totalitärt Ryssland som inte bryr sig om människoliv har män att fylla på med.

Ryssland backar bara då de vet att dolken inte går att sticka in längre.

Därför måste stödet öka och Ukraina tillåtas stärka sina väpnade styrkor snabbare än vad Ryssland stärker sina och kill ratio måste upp från bra nivåer till helt sjukt fantastiska nivåer.

Det är enda playbooken där Ukraina vinner detta på slagfältet.

Alla andra scenarier där Ukraina segrar bygger på att Ryssland kollapsar inifrån.
Det har varit riktigt nära en gång, och jag tror det kan hända som jag skrivit tidigare.

Men vill vi inte vänta på det så behöver vi tillgodose UKR önskelista. Den är inte orimlig.
Citera
2023-11-18, 17:57
Medlem
raskenss avatar
Typisk rysk disciplin-straff.. Ryssar som ordervägrar slängs ner i en grop och dom måste betala rubel (svart så klart) till befäl för att komma ur gropen. Ska bli spännande se när nån av dessa får utrymme för hämnd. säg att 10.000solater utsätts för dessa straff och 10% procent överlever så är det ändå 1000 soldater som nån gång kan komma nära nån i Kreml för att uttrycka sin "mening"

Vilken latrin-arme Ryssland har:

https://x.com/wartranslated/status/1725838110112514550?s=20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in