2023-11-18, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Värmepumpen lär larma om för hög returtemperatur dock.
Nja det är ju vanlig radiatorvärme så det tror jag inte.

För hög returtemp gör ju bara att kompressorn stannar.

Min far hade det här systemet i ett av sina hus så jag vet att det fungerar och fungerar bra.
Citera
2023-11-18, 14:29
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jo eftersom jag menar att radiatorledningen från vedanläggningen ska passera värmepumpen.

Så länge det kommer varmvatten i redaiatorledningen från vedanlääggningen fungerar värmepumpen bara som en passage av radiatiorvattnet. När vedpannan kallnar (eller vedanläggningen då) kallnar också värmepumpen och dess automatik startar upp kompressorn.

(Värmepumpen kommer givetvis inte att värma ackumulatortanken men den där värmepumpen har ändå inte riktigt effekt att både värma den och radiatorerna.)

Fast det är det som är grejen det kommer inget vatten från vedpannan när man inte eldar i den, när man har en laddomat.

Borde var bättre att koppla värmepumpen mellan tanken och shunten. Då startar den när temperaturen sjunkit i vattnet man tar från tanken.
Citera
2023-11-18, 14:31
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nja det är ju vanlig radiatorvärme så det tror jag inte.

För hög returtemp gör ju bara att kompressorn stannar.

Min far hade det här systemet i ett av sina hus så jag vet att det fungerar och fungerar bra.

Ut från pannan får du 70-80 grader, det är inte radiatortemperatur. Radiator temperaturen får du efter shunten.
Citera
2023-11-18, 14:41
Medlem
Citat:
Ut från pannan får du 70-80 grader, det är inte radiatortemperatur. Radiator temperaturen får du efter shunten.
Ja det har du rätt i men inte ens 80 grader är något problem för värmepumpen.
Citera
2023-11-18, 14:42
Medlem
Citat:
Fast det är det som är grejen det kommer inget vatten från vedpannan när man inte eldar i den, när man har en laddomat.

Borde var bättre att koppla värmepumpen mellan tanken och shunten. Då startar den när temperaturen sjunkit i vattnet man tar från tanken.
Jo, jag pudlar på det, jag ska vara ärlig med att jag inte är bekant med ackumulatorsystem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in