2023-11-18, 10:36
Medlem
Hobbybondes avatar
Hade jag haft en jävla aning om hur svårt det är att få tag i rörkrökare som är intresserade av att ta ett jobb så hade jag aldrig köpt den här värmepumpen.. Men gjort är gjort och nu sitter jag här.

Jag köpte en sådan här pump: https://outl1.se/inverter-varmepump-16kw-r32

Jag har äntligen lyckats få tag i en rörkrökare där jag med lite personliga kontakter lyckats att få honom att motvilligt ta sig an att installera pumpen. Men.. eftersom han helst vill slippa jobbet så behöver jag tvångsmata honom med information.

Till saken:
Tanken är att pumpen ska gå som sekundär värmekälla, primär värmekälla är vedpanna mot acctankar. Så själva grejen med grejen är att värmepumpen ska kicka in om jag inte är hemma och eldar.
Det behövs alltså någon automatik som känner av när luftvärmepumpens vatten är varmare än vedsystemets och då kör in vattnet i tanken istället för att bara cirkulera det

Rörmokaren visste om sådana system men sa att de han visste bara fungerade med de maskiner han brukar installera.
Jag behöver alltså hitta någon manick åt honom så att han inte kan slingra sig undan jobbet..

Någon som kan länka till vad jag behöver så jag kan skicka det vidare? Jag är oändligt tacksam för all hjälp
Citera
2023-11-18, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Hade jag haft en jävla aning om hur svårt det är att få tag i rörkrökare som är intresserade av att ta ett jobb så hade jag aldrig köpt den här värmepumpen.. Men gjort är gjort och nu sitter jag här.

Jag köpte en sådan här pump: https://outl1.se/inverter-varmepump-16kw-r32

Jag har äntligen lyckats få tag i en rörkrökare där jag med lite personliga kontakter lyckats att få honom att motvilligt ta sig an att installera pumpen. Men.. eftersom han helst vill slippa jobbet så behöver jag tvångsmata honom med information.

Till saken:
Tanken är att pumpen ska gå som sekundär värmekälla, primär värmekälla är vedpanna mot acctankar. Så själva grejen med grejen är att värmepumpen ska kicka in om jag inte är hemma och eldar.
Det behövs alltså någon automatik som känner av när luftvärmepumpens vatten är varmare än vedsystemets och då kör in vattnet i tanken istället för att bara cirkulera det

Rörmokaren visste om sådana system men sa att de han visste bara fungerade med de maskiner han brukar installera.
Jag behöver alltså hitta någon manick åt honom så att han inte kan slingra sig undan jobbet..

Någon som kan länka till vad jag behöver så jag kan skicka det vidare? Jag är oändligt tacksam för all hjälp
Nu är jag inte rörmokare men jobbade i min ungdom på somrarna som bl.a rörmokarhantlangare.

Jag skulle koppla det så att returen från radiatorerna, går in i vedanläggningen. Vedanläggningens utlopp skulle jag låta gå genom värmepumpspannan och den senares utlopp givetvis till radiatorerna; när vedpannan kallnar börjar värmepumpen att värma istället och det hela går helt sömlöst.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2023-11-18 kl. 10:58.
Citera
2023-11-18, 12:37
Medlem
Låter mer som du behöver en elektriker som kan styr och reglerteknik.
Finns "färdiga" skåp att köpa som sköter det där.
När temperaturen i tanken faller under en viss temperatur så går luftvärmepumpen igång och kör tills önskad temperatur är uppnådd.
Eller så kan du manuellt köra igång den via en app?
Citera
2023-11-18, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Låter mer som du behöver en elektriker som kan styr och reglerteknik.
Finns "färdiga" skåp att köpa som sköter det där.
När temperaturen i tanken faller under en viss temperatur så går luftvärmepumpen igång och kör tills önskad temperatur är uppnådd.
Eller så kan du manuellt köra igång den via en app?
Värmepumpen startar ju automatiskt när temperaturen går ner.

Behövs ingen yttre tryck-och-pys för det.
Citera
2023-11-18, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Värmepumpen startar ju automatiskt när temperaturen går ner.

Behövs ingen yttre tryck-och-pys för det.

Om du skall koppla ihop det med vedpannans system så lär det behövas någon form av styrning.
Citera
2023-11-18, 12:48
Medlem
Citat:
Om du skall koppla ihop det med vedpannans system så lär det behövas någon form av styrning.
Om du kopplar som jag föreslog känner ju värmepumpen att vattnet är varmt när vedpannnan värmer och går inte igång förrän vedpannan blivit kall. Då startar värmepumpen upp och matar ut vatten till radiatorerna.
Citera
2023-11-18, 14:07
Medlem
Citat:
Om du kopplar som jag föreslog känner ju värmepumpen att vattnet är varmt när vedpannnan värmer och går inte igång förrän vedpannan blivit kall. Då startar värmepumpen upp och matar ut vatten till radiatorerna.

Varför skall du mata in redan värmt vatten i luftvärmepumpen?
Citera
2023-11-18, 14:09
Medlem
Citat:
Varför skall du mata in redan värmt vatten i luftvärmepumpen?
Därför att dess automatik ska känna av att vattnet kallnar och startar kompressorn, när vedpannan inte längre ger värme.
Citera
2023-11-18, 14:21
Medlem
tnems avatar
Citat:
Nu är jag inte rörmokare men jobbade i min ungdom på somrarna som bl.a rörmokarhantlangare.

Jag skulle koppla det så att returen från radiatorerna, går in i vedanläggningen. Vedanläggningens utlopp skulle jag låta gå genom värmepumpspannan och den senares utlopp givetvis till radiatorerna; när vedpannan kallnar börjar värmepumpen att värma istället och det hela går helt sömlöst.

Normalt ha man typ en laddomat som sköter laddningen av tankarna från pannan, och ser till att det är rätt temperatur i pannvattnet.
Då funkar väl inte din idé?
Citera
Medlem
Citat:
Därför att dess automatik ska känna av att vattnet kallnar och startar kompressorn, när vedpannan inte längre ger värme.

Bygg separata slingor som du använder styr o reglerteknik för att fasa in.
Att prutta in varm vatten i en luftvärmepump finns det ingen som helst anledning till att göra.
Citera
Medlem
tnems avatar
Citat:

Värmepumpen lär larma om för hög returtemperatur dock.
Citera
2023-11-18, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Normalt ha man typ en laddomat som sköter laddningen av tankarna från pannan, och ser till att det är rätt temperatur i pannvattnet.
Då funkar väl inte din idé?
Jo eftersom jag menar att radiatorledningen från vedanläggningen ska passera värmepumpen.

Så länge det kommer varmvatten i redaiatorledningen från vedanlääggningen fungerar värmepumpen bara som en passage av radiatiorvattnet. När vedpannan kallnar (eller vedanläggningen då) kallnar också värmepumpen och dess automatik startar upp kompressorn.

(Värmepumpen kommer givetvis inte att värma ackumulatortanken men den där värmepumpen har ändå inte riktigt effekt att både värma den och radiatorerna.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in