2023-11-13, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Då frågar jag, dig som vet. 🤔
Vad händer om jag förlorar körkortet p g a fortkörning eller rattfylleri?

Måste jag ta om både körkort för person bil och högre behörighet då, eller räcker det att ta om körkortet för personbil och sedan ansöka om den högre behörigheten?
Bra fråga som jag inte kan svaret på utan att googla så då låter jag bli att svara.........................
Citera
2023-11-18, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Då frågar jag, dig som vet. 🤔
Vad händer om jag förlorar körkortet p g a fortkörning eller rattfylleri?

Måste jag ta om både körkort för person bil och högre behörighet då, eller räcker det att ta om körkortet för personbil och sedan ansöka om den högre behörigheten?

Nu rotar jag långt ner i mitt minne men för många år sedan träffade jag ibland folk som utbildade på tunga fordon och folk som arbetade med körkortsfrågor på Vägverket. Om jag minns rätt så om man blev av med körkortet och måste ta om det så var det de högre behörigheter man ville ha som man var tvungen att ta om, det "vanliga" körkortet hängde med de högre behörigheterna.

Även om minnet stämmer så kan reglerna ha ändrats, så ta det inte som en absolut sanning.
Citera
2023-11-18, 18:14
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Nu rotar jag långt ner i mitt minne men för många år sedan träffade jag ibland folk som utbildade på tunga fordon och folk som arbetade med körkortsfrågor på Vägverket. Om jag minns rätt så om man blev av med körkortet och måste ta om det så var det de högre behörigheter man ville ha som man var tvungen att ta om, det "vanliga" körkortet hängde med de högre behörigheterna.

Även om minnet stämmer så kan reglerna ha ändrats, så ta det inte som en absolut sanning.

OK, tack. Frågan var mest av nyfiken karaktär.

Om man förlorar körkortet mer än ett år så måste man ta om det, i alla fall var det så för 30+ år sedan. Så min fundering var om man i så fall även behöver ta om dom högre behörigheterna.
Förhoppningsvis (och sannolikt) kommer jag inte behöva kunskapen om detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in