2023-11-14, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det känns lite märkligt att Mauri lyckades få tag på honom. Jag menar, om Mauris redaktion lyckas locka fram honom, så kan det inte vara så jävla svårt. Jag tror ju knappast det är polisen som har förmedlat kontakten. Det betyder att det uppenbarligen finns andra som vet hur man kontaktar honom.

Det är klart att någon på TV4 har kontakten med honom. Samtliga intervjuer som Rätz har medverkat på kommer från TV4.
Citera
2023-11-14, 18:13
Medlem
naujnods avatar
Skulle tro att hans ansikte var en produkt av deepfake. Någonting kändes inte naturligt. Om hotbilden fortfarande existerar - varför skulle han gå ut i media, i en av Sveriges största kanaler och röja sitt nuvarande utseende? Finns ingen logik i det.
Citera
2023-11-14, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Lösskägg i Maurice program det ser man klart o även peruk sen tycker jag det ser ut som han har något under skjortan som gör att han ser tjockare ut. Är rösten hans?

Något under skjortan för att förvränga kroppen hade han definitivt och det var mycket i utseendet som var fejk. Så dum är han väl inte att han visar sitt riktiga utseende idag i tv.
Citera
2023-11-14, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ozempic
.hoppas nån knäpper han en golare får skylla sig själv
Att han bar vapen skitsnack
O har backup skitsnack
Bor 100% i Sydafrika vet många som flyr dit
Som har skyddad identitet

Snack från ett patrask!!
Golare ska ha nobelpriset!
Tattarkriminella kan skylla sig själva
Citera
2023-11-14, 21:49
Medlem
Citat:
Varken du eller jag kan ju veta om det skulle vara en attrapp. Men vi kan konstatera att bära en pistolattrapp är något av det dummaste man kan göra. Om folk som vill honom illa stöter på honom och tror att han bär pistol, så skjuter de först och kollar om det är en attrapp sen. På samma sätt om han skulle dra en attrapp mot någon som har en riktig pistol så lär de skjuta. Ska man bära vapen så ska det vara riktigt och skarpladdat, allt annat är idioti.

Beror lite av hotbilden och miljön man rör sig i. Är du en vanlig Svensson, löper du större risk att möta någon med kniv (eller nävar) vid personrån/ överfall - då kan en trovärdig attrapp av ett handeldvapen verka avskräckande framdraget i rätt ögonblick.

Märk väl: Jag avråder från att bära vare sig skarpt el attrapp. Vapen hör hemma hos Polisen och Försvarsmakten. Endast.
Citera
2023-11-15, 11:16
Avslutad
Citat:
Det känns lite märkligt att Mauri lyckades få tag på honom. Jag menar, om Mauris redaktion lyckas locka fram honom, så kan det inte vara så jävla svårt. Jag tror ju knappast det är polisen som har förmedlat kontakten. Det betyder att det uppenbarligen finns andra som vet hur man kontaktar honom.
Redaktionen tillhör TV4 som i sin tur tillhör TV4 Media (tidigare Bonnier) som i sin tur ägs av Telia Company AB som delvis tillhör staten.

Människorna i denna sfär kan om de vill få kontakt med vilken svensk medborgare som helst inom 24 h.
Citera
2023-11-15, 22:26
Medlem
tyckte hela intervjun var ... skum .

det handlade nog bara om $$$
Citera
2023-11-15, 23:13
Medlem
På vilket sätt svek polisen honom, han hade ju ändå fått leva under vittnesskydd om han stannat kvar i Sverige väl?
Citera
2023-11-15, 23:14
Medlem
Kan tycka intervjun var väldigt konstig faktiskt.
Citera
2023-11-16, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
På vilket sätt svek polisen honom, han hade ju ändå fått leva under vittnesskydd om han stannat kvar i Sverige väl?

Det finns mängder av filmer, dokumentärer och böcker om ämnet. Han jobbade för en polis, sen när det hettade till ville inte riktigt resten av polisen känna till det. De bröt mot lagen. Satte dit folk genom provokation när han blev på kommen fick ingen riktig hjälp. Senare sluts ett hemlig avtal med Justitieminister hans Advokat där han fick nån form av upprättelse.
Citera
2023-11-17, 04:56
Medlem
distanss avatar
Jag har inte sett själva programmet utan bara TV4'ans trailer. Min spontana reaktion är att Rätz säger precis det Mauri förväntar sig att han gör för att locka tittare. Att Rätz får betalt för sitt framträdande vill jag påstå är garanterat! Det ligger alltså i bådas intresse att sälja in programmet med smaskiga detaljer.

Citat:
Sist jag lämnade Sverige sa de att kungen hade hotbild två, statsministern tre och jag har fem plus. Och den går bara till fem, säger han.

Att det funnits en hotbild är vi alla överens om, men han lämnade Sverige 2004!! Vi inne på vår femte stadsminister sen han stack härifrån! Hade han valt att inte ställa upp i intervjuer med ojämna mellanrum hade hela generationer varit ovetandes om hans existens.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBlackMagic
Inte fan har han livvakter eller tillstånd att bära pistol i flera länder.

Personskydd är dyrt - väldigt dyrt - och jag tror inte Rätz har pengarna till det. Han fick ca 430' från JK i förlikning (typ för sitt "arbete") 2006, men det är ingen jättesumma att röra sig med för någon som vill gå under jorden. Hur hans överenskommelse/uppgörelse med polisen såg ut (läs: beskydd) är fortfarande okänt. Men jag betvivlar att den idag, 2023, skulle omfatta ett personskydd. Möjligt att han får hjälp med ID-handlingar då det inte kostar något, men inte mycket mer.

Visade han inte en hölstrad pistol i byxlinningen i SVT's dokumentär också? Nu kan jag inte vapenlagarna i världens alla länder, men vill ändå påstå att det allt som oftast är olagligt att vara beväpnad på allmän plats utan rätt licens. Kraven för få själva licensen varierar dock kraftigt från land till land. Dom tyska (programmet ska vara inspelat där) vapenlagarna påminner om dom svenska, vilket gör att jag är tveksam till att Rätz faktiskt går runt med en riktig pistol. Men vem vet...?

Citat:

Killgissning: Han har fortfarande regelbunden kontakt med en advokat i Sverige.
Citera
2023-11-18, 09:47
Medlem
Hur många av dom som han blåste är fortfarande aktiva eller ens vid liv idag, känns som att han duktigt överdriver dagens hotbild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in