Jag har inte sett själva programmet utan bara TV4'ans trailer. Min spontana reaktion är att Rätz säger precis det Mauri förväntar sig att han gör för att locka tittare. Att Rätz får betalt för sitt framträdande vill jag påstå är garanterat! Det ligger alltså i bådas intresse att sälja in programmet med smaskiga detaljer.
Citat:
Sist jag lämnade Sverige sa de att kungen hade hotbild två, statsministern tre och jag har fem plus. Och den går bara till fem, säger han.
Att det funnits en hotbild är vi alla överens om, men han lämnade Sverige
2004!! Vi inne på vår
femte stadsminister sen han stack härifrån! Hade han valt att inte ställa upp i intervjuer med ojämna mellanrum hade hela generationer varit ovetandes om hans existens.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrBlackMagic
Inte fan har han livvakter eller tillstånd att bära pistol i flera länder.
Personskydd är dyrt - väldigt dyrt - och jag tror inte Rätz har pengarna till det. Han fick ca 430' från JK i förlikning (typ för sitt "arbete") 2006, men det är ingen jättesumma att röra sig med för någon som vill gå under jorden. Hur hans överenskommelse/uppgörelse med polisen såg ut (läs: beskydd) är fortfarande okänt. Men jag betvivlar att den idag, 2023, skulle omfatta ett personskydd. Möjligt att han får hjälp med ID-handlingar då det inte kostar något, men inte mycket mer.
Visade han inte en hölstrad pistol i byxlinningen i SVT's dokumentär också? Nu kan jag inte vapenlagarna i världens alla länder, men vill ändå påstå att det allt som oftast är olagligt att vara beväpnad på allmän plats utan rätt licens. Kraven för få själva licensen varierar dock kraftigt från land till land. Dom tyska (programmet ska vara inspelat där) vapenlagarna påminner om dom svenska, vilket gör att jag är tveksam till att Rätz faktiskt går runt med en riktig pistol. Men vem vet...?
Citat:
Ursprungligen postat av
Dogmatix
Det känns lite märkligt att Mauri lyckades få tag på honom. Jag menar, om Mauris redaktion lyckas locka fram honom, så kan det inte vara så jävla svårt. Jag tror ju knappast det är polisen som har förmedlat kontakten. Det betyder att det uppenbarligen finns andra som vet hur man kontaktar honom.
Killgissning: Han har fortfarande regelbunden kontakt med en advokat i Sverige.