2023-11-18, 05:59
  #16753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Tesla har betalat miljoner i rättegångar mot rasism och Elon har sagt att de aldrig skulle settla om de har fel. Värdera agerande över ord please.

Okynnesanmälningar. Elites specialitet. Se bara på Trump nu när han har 70% i USA. Demokraterna bara anmäler och anmäler och har deokratiska domare får att göra allt får att stjäla hans tid och stressa honom. De har inget annat att komma med.

Oljeindisutrin ser gärna att Musk sitter i rättegång 24/7
Citera
2023-11-18, 06:15
  #16754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Jag kan inte uttala mig om vilka "treåringar till daytraders" du har pratat med som kräver utdelning är.
Jag har inte sett ett ända inlägg i denna tråden av någon som har klagat på det.

Jag vet att många som är kritiska till Tesla (mig inkluderat) är oroliga för väldigt höga PE tal. Men du vet att om du har utdelning eller återinvesterar inte påverkar dessa tal något, eller hur?

Förövrigt så är återinvestering en konstig sak att titta på enligt mig.
Om vi tar Teslas återinvestering + deras R&D kostnad delat på totala revenue så får vi 19.2%
Om vi gör samma beräkning för Apple får vi 22.3% är Apple därför ett bättre bolag enligt dig?


Det är inte så att jag tycker du har fel i din text, jag håller helt med att Tesla ska återinvestera sinna vinster, det är ju ett bolag som är i en växande fas. Jag bara tycker att din text, enligt mig, indikerar på bristfällig förståelse.

Apple tar 15 000 för en mobil som kostar 600-700 i tillverkning. Tesla säljer snart EVs mer avancerade teknologiskt än Apples mobiler för 300 000. Apple lever på en MYT.
Citera
2023-11-18, 08:10
  #16755
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Apple tar 15 000 för en mobil som kostar 600-700 i tillverkning. Tesla säljer snart EVs mer avancerade teknologiskt än Apples mobiler för 300 000. Apple lever på en MYT.
iPhone kostar inte 600-700 at tillverka. Snarare 4200-5800 i materialkostnad. Fortfarande en bra marginal, men till det kommer att de måste betala för hela produktionen, utveckling m.m.

https://asia.nikkei.com/Business/Technology/iPhone-15-teardown-reveals-10-costlier-parts-than-2022-flagship
Citera
2023-11-18, 08:58
  #16756
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Tesla har betalat miljoner i rättegångar mot rasism och Elon har sagt att de aldrig skulle settla om de har fel. Värdera agerande över ord please.

Haters väljer perspektivet hos de emotionellt infantila när det passar dem.
Ett beteende som förtjänar noll respekt.
Citera
2023-11-18, 10:40
  #16757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Apple tar 15 000 för en mobil som kostar 600-700 i tillverkning. Tesla säljer snart EVs mer avancerade teknologiskt än Apples mobiler för 300 000. Apple lever på en MYT.

Det har inget att göra med vad jag skrev...
Men jag e ganska säker på att du bara trollar
Citera
2023-11-18, 10:52
  #16758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Apple tar 15 000 för en mobil som kostar 600-700 i tillverkning. Tesla säljer snart EVs mer avancerade teknologiskt än Apples mobiler för 300 000. Apple lever på en MYT.

Apple är en hedgefond som säljer telefoner, inte ett bolag som bryter ny mark. Huvudprodukten hos både Apple och Tesla är deras aktier, inte prylarna. Stora förvaltare ger för övrigt fan i produkternas teknik, de antingen köper eller säljer börsen, och big tech är störst i index. De här bolagen får inte gå nerför mycket, för då kommer miljoner av pensionssparare bli av med pensionen, och i sin tur skapa kaos för makthavare. Hade Apple handlats på vad som stod i senaste rapporten hade den gått ner, istället är den 10% upp.
Citera
2023-11-18, 11:52
  #16759
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
att ha Elons balle så djupt i munnen oavsett vilka åsikter han har är kanske inte heller speciellt ryggradsvisande.

Aktiepriset är de enda som spelar roll för dig, han kunde nog va nazist eller vad som helst utan att du skulle tycka de var fel alls

Mmmh, det gamla "Elon fanboy beta-cuck" -argumentet i ny tappning, som individer som misslyckats med sina argument tar till så fort man kommer åt deras nervsystem med endast ord.

Du rycks med i algoritmerna så snabbt och ifrågasätter inte narrativet som skedmatas till dig. Därför gör du misstag gång på gång när du sprider felaktigheter. Att anklaga Elon för att sprida antisemitism när han kritiserar ADL's aktivitet är så dumt att en skämskudd-fabrik inte skulle räcka till för att täcka över det.
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2023-11-18 kl. 11:57.
Citera
2023-11-18, 12:19
  #16760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Mmmh, det gamla "Elon fanboy beta-cuck" -argumentet i ny tappning, som individer som misslyckats med sina argument tar till så fort man kommer åt deras nervsystem med endast ord.
Du rycks med i algoritmerna så snabbt och ifrågasätter inte narrativet som skedmatas till dig

Mmmh, det gamla "Sheeple"-skedmatning-argumentet som individer som misslyckats med sina argument tar till så fort man kommer åt deras nervsystem med något som inte gobblar Elons genitals upp i hjärntrakten.

Elons kommunikation på twitter är väldigt tydligt för alla som inte har 100 miljoner investerat i "jag älskar Elon över allt annat"-läran.
Citera
2023-11-18, 13:27
  #16761
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Mmmh, det gamla "Sheeple"-skedmatning-argumentet som individer som misslyckats med sina argument tar till så fort man kommer åt deras nervsystem med något som inte gobblar Elons genitals upp i hjärntrakten.

Elons kommunikation på twitter är väldigt tydligt för alla som inte har 100 miljoner investerat i "jag älskar Elon över allt annat"-läran.

Vad är det tydliga i hans kommunikation som du irreterar dig på nu?

Att han vill att hat och anti-semitism bör upphöra och folk som sprider sånt på plattformen X kommer bannas?
Citera
2023-11-18, 14:02
  #16762
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Mmmh, det gamla "Sheeple"-skedmatning-argumentet som individer som misslyckats med sina argument tar till så fort man kommer åt deras nervsystem med något som inte gobblar Elons genitals upp i hjärntrakten.

Elons kommunikation på twitter är väldigt tydligt för alla som inte har 100 miljoner investerat i "jag älskar Elon över allt annat"-läran.

Hur skulle hans genitalier ha hunnit befinna sig i närheten av min hjärna med så många som uppenbarligen har ont i röven efter Elons aktiviteter. 😂
Citera
2023-11-18, 15:41
  #16763
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Vad är det tydliga i hans kommunikation som du irreterar dig på nu?

Att han vill att hat och anti-semitism bör upphöra och folk som sprider sånt på plattformen X kommer bannas?
Vill han verkligen det? Det är nog som vanligt bara snack från hans sida om han sagt något sådant.
Man sparkar inte 80% av arbetsstyrkan som till absolut största del sysslade med moderering om man vill ha koll och banna de som inte sköter sig
Citera
2023-11-18, 16:37
  #16764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
iPhone kostar inte 600-700 at tillverka. Snarare 4200-5800 i materialkostnad. Fortfarande en bra marginal, men till det kommer att de måste betala för hela produktionen, utveckling m.m.

https://asia.nikkei.com/Business/Technology/iPhone-15-teardown-reveals-10-costlier-parts-than-2022-flagship

Det är inte råvarorna som kostar i en Apple. Då hade den kostat 50 kr. Apples handikapp är att de envisas med att köpa in delar. - Till skillnad från Tesla så köper Apple in delarna från andra tillverkare. Därför ökar kostnaderna. Teslas mål är att ALLT skall tillverkas internt. (tom från råvaran) En vanlig Fordbil är ett pussel av 200 underleverantörer. Apple kan ännu inte tillverka tex kameror/linser utan köper in dem från Sony. De vet inte hur man gör och de har därför ingen kontroll över kostnaderna. Musk begrep detta redan för 20 år sedan och idag kan han därför konkurrera ut både Toyota och GM. GM gör förlust på varenda såld EV. - De vet nämnligen inte hur man tillverkar batterier likt Northvolt. Apple är 100% beroende av underleverantörer och dessa kan då höja priserna som precis de vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in