2023-11-17, 16:03
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Hur vet vi att ingen oproportionalitet förekommer? Säger inte att du harr fel men större delen av informationen som kommit ut från fronten har varit från en av de stridande parterna, och går knappast att blint lita på. Som du förmodligen vet stödjer jag Israels rätt till självförsvar, men inser samtidigt att det kan finnas folk i IDF som hade en syster eller morfar dödad av Hamas i oktober (och skulle kunna agera baserat på impulsivt hämndbegär snarare än att hålla på och bläddra i Genevekonventionerna om vad de tillåts göra).

Visst är jag övertygad om att Hamas begått fler krigsbrott än Israel, men att påstå att Israel är felfria är inget jag skulle rekomendera.
Jag har inte påstått att Israel är felfria. Tänk på vad du skriver.

Varför vi vet att ingen oproportionalitet förekommer är väl främst för att inte en enda muslim här inne har lyckats källbelägga något annat. Om så var fallet så hade hela fb vimlat av sådana länkar, no?
Citera
2023-11-17, 16:07
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenomen
Om Hamas gömmer sig bland civila eller på sjukhus, då kan man kanske bekämpa dom på andra sätt än att släppa tunga bomber som visserligen dödar Hamas, men även 10 gånger fler oskyldiga?

Man kan kriga på olika sätt. Det är inget som tvingar dom att släppa bomber från flygplan som slår hej vilt. Dom skulle kunna komma via marken man mot man. Det hade minskat antalet oskyldiga som drabbas.

Men detta är vedergällning och hämnd, kollektiv bestraffning och syftet är att skrämmas.
Nej, man kan inte bekämpa Hamas på några andra sätt än att släppa tunga bomber på de. Detta eftersom de har tunnlar överallt och det vore självmord att gå in till fots. Skämtar du som ens föreslår det eller är du så oinsatt i förhållandena?
Dina siffror om "10 gånger fler oskyldiga" är ju rena Hamas-siffror. Vad baserar du ens det uttalandet på? (Därtill är jag fortfarande nyfiken på om det ens existerar oskyldiga palestinier efter allt man fått se... men det är en fråga för en annan tråd. Skolbarn som drömmer om att knivhugga judar känns i alla fall inte oskyldigt för MIG).
Citera
2023-11-17, 16:10
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Tack. DuckDuckGo funkar inte som det gjorde.
SÖS är "mitt" sjukhus, så det kan jag relatera till.

Så det ska alltså ha funnits 50'-60' personer i detta gazasjukhus med tillhörande byggnader?
Ja exakt. Som vanligt blåser Hamas upp alla siffror exponentiellt och så fort man ens funderar över om saker är rimliga så blir de fakta i judehatares ögon tyvärr.
Citera
2023-11-17, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mybrotherolof
Israel har nu droppat flygblad i Östra delarna av Khan Yunis med order om att alla ska utrymma och ta sig till dom säkra delarna av Gaza. Men snart finns väl inte ett enda säkert ställe kvar!

Egypten ligger precis Söder om Gaza.
Citera
2023-11-17, 16:24
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag har redan diskuterat detta flera gånger i tråden. Vi diskuterar en enskild händelse och bristande källkritik av pro-Israel skribenterna i tråden. Det hela utmynnade i att Sky News avslöjade IDF soldaten som en lögnare.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jag litar mer på IDF än jag litar på Hamas. Säger han att det hänt så tror jag det tills motsatsen är bevisad.
Läser du vad jag skriver innan du väljer att svara eller var det ett medvetet försök att likställa Sky News med Hamas?
Citera
2023-11-17, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-o-a
nu måste världen göra nåt mot netanyahu och hans IDF
lögner och mord det kan israel det

fatta vilket hat judar kommer få mot sig efter kriget
speciellt då judar tycker netanyahu är en bra ledare

har ni sett netanyahu förresten på bild? han ser psykiskt sjuk ut

vad skulle krävas för att världen avfyrar en missil rakt mot netanyahu och hans ledning?

då hade vi fått fred direkt

Eller så skulle Hamas inte utfört sin terrorattack.. Som man bäddar får man ligga.
Citera
2023-11-17, 16:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Egypten ligger precis Söder om Gaza.

Har sagt från början att Gazabornas nästa adress är Sinai. Sinai har en areal på 60 000 kvm och är nästan obebodd. Där lär de inte trängas.
Citera
2023-11-17, 17:02
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonis
Här är två sidor med videor och bilder från Hamas massaker den 7 oktober. Vissa klipp är riktigt vidriga så jag varnar dig i förväg.

https://thejudean.com/index.php/news/42-shabbat-shachor

https://www.hamas-massacre.net/
Tack för länkarna. Jag plågade mig igenom första länken. Det är helt obeskrivligt grymt och man måste se det med egna ögon för att verkligen förstå. Och ändå är inte de hemskaste vidrigheterna med. Man förstår ju varför omvärldens protester mot israelernas aktioner i Gaza är ganska så lama.

Det är synd att svensk media bara visar upp palestiniernas helvete och struntar i israelernas.
Redan innan 7 oktober hade israelerna ett helvete med återkommande attentat varje vecka år ut och år in. Knappt ingenting i svensk media om det.
Citera
2023-11-17, 17:14
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Tack för länkarna. Jag plågade mig igenom första länken. Det är helt obeskrivligt grymt och man måste se det med egna ögon för att verkligen förstå. Och ändå är inte de hemskaste vidrigheterna med. Man förstår ju varför omvärldens protester mot israelernas aktioner i Gaza är ganska så lama.

Det är synd att svensk media bara visar upp palestiniernas helvete och struntar i israelernas.
Redan innan 7 oktober hade israelerna ett helvete med återkommande attentat varje vecka år ut och år in. Knappt ingenting i svensk media om det.

Och att inget sådant rapporterades i svensk media är för att de som jobbar där är vänstervridna och vänster är för palestinier och därmed Hamas.

Det är synd om alla oskyldiga i Gaza, men frågan är om det finns några oskyldiga där?
Möjligen mindre barn innan de blir påverkade till att få samma syn på allt som äldre har.
Jag hoppas vi får ett slut på detta helvete så snart som möjligt.
Citera
2023-11-17, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Det är en myt att Gazaremsan är överlägset när det gäller att vara tätbefolkat.

Jämförelse

Paris: 20 571 personer/kvm
Monaco: 18 217 pers/kvm
Barcelona: 15 897 pers/kvm
Gazaremsan: 6027 pers/kvm
London: 5725 pers/kvm
Stockholm: 5189 pers/kvm

Ja det vet vi. De som inte vet kan kika på google maps. Det är faktiskt intressant. Genom att studera kartan ser man vilka byar som är nära till Israels gräns. Man ser många fristående hus som ser ut som villaområden, och man ser hus med jordbruksmark. Det man ska lägga märke till är vägnätet och hur enkelt det var att ta sig söderut. Det som är speciellt är den täta bebyggelsen i Gaza City som nästan helt saknar gröna plättar. Staden är ett gytter utan stadsplanering. Flyktingläger finns också att se på kartan, och gränsövergångar.

Gaza ligger nära havet, det finns flera hotel och ställen för rika människor längs stranden, men inga badplatser där mammor kan sitta i sanden med sina barn, då kvinnor på Gaza är klädda i skynken och de kan inte njuta av det fina läget vid medelhavet.

Men som på alla andra ställen ser man att de har funnits en befolkning som bott länge på Gaza. Som har fristående hus med odlingar. En ursprngsbefolkning som blivit invaderade från övriga arabvärlden, av folk som kallar sig nu för palestinier och som lever på bidrag från FN, medan de väntar på att komma vidare till västvärldens och ännu bättre förmåner.

De som bott där innan dumheter med palestinier och Hamas förpestade för alla, borde få sin röst hörd. Kanske någon journalist med sund nyfikenhet kunde göra ett reportage om hur de plågades av Hamas och deras tolitära styre . Likt vi i Sverige, har ursprungsbefolkningen på Gaza blivit tystade av vänster och islamistiska krafter. Det är Hamas anfall på Israel som i skarpt läge visar alla vilka barbarer som styrt Gaza. Barbarer som lever lyxliv i Qatar.
Citera
2023-11-17, 17:20
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Och att inget sådant rapporterades i svensk media är för att de som jobbar där är vänstervridna och vänster är för palestinier och därmed Hamas.

Det är synd om alla oskyldiga i Gaza, men frågan är om det finns några oskyldiga där?
Möjligen mindre barn innan de blir påverkade till att få samma syn på allt som äldre har.
Jag hoppas vi får ett slut på detta helvete så snart som möjligt.
I en av filmerna jag såg, berättades det att en del av mördarterroristerna sände live från slakten som folk i Gaza kunde se på. Och terroristerna återvände ju under stort jubel från massorna. Att vissa journalister och politiker inte kan fatta att israelerna är tvingade att rensa rent i Gaza för sin egen framtid skull, är helt horribelt. Men, ja, jag vill också att helvetet i Gaza ska vara över så snabbt som möjligt. Och framöver hoppas jag att terroristsvinen ger fan i israelerna.
Citera
2023-11-17, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mybrotherolof
Jag tror du ska räkna bort 300 eller om det är 400 meter runt stängslet som omringar Gaza. Vad jag förstår riskerar alla som vistas där skjutas av Israel.
Och?

Ifrågasätter du en stats rätt att ha en buffertzon mot barbarer som vill mörda dem, och går från ord till handling?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in