2023-11-16, 22:07
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskamotera
Inte sett i tråden att någon har uppmärksammat att Dumpen lägger numera ut telefonsamtal alltmer frekvent. Är troligtvis ett lagbrott, skall undersöka vad som gäller rättsligt. Det är lagligt att spela in samtal utan att upplysa om det. Däremot är det med all sannolikhet tveksamt om man får lägga ut samtalet på sin webbsida utan att informera vederbörande i förhand.
De kanske informerar innan de publicerar?
Citera
2023-11-16, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
De kanske informerar innan de publicerar?
Möjligt men det framgår inte i samtalen jag har lyssnat på. För eget bruk är det lagligt. Vad beträffar internet är jag osäker.
Citera
2023-11-16, 22:28
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Möjligt men det framgår inte i samtalen jag har lyssnat på. För eget bruk är det lagligt. Vad beträffar internet är jag osäker.
De har garanterat kollat upp om de får göra så eller ej.
Citera
2023-11-16, 22:56
Avslutad
Citat:
Snart kan swishororna stänga igen butiken.
Hahaha! Du kämpar och du hoppas. Kliar på hakan och gnuggar tinningarna mellan kaffeklunkarna.

Dumpen är som en väderkvarn och du kastar pappersplan. Är det inte en mer adekvat fråga att försöka få stopp på personernas målsökande sexuella beteenden, innan dom fastnar i nätet, och förvandlas till hala, arga, och ledsna gäddor?
Citera
2023-11-16, 23:12
Medlem
Oj, här saknas en del information samt skatteuppgifter. Dom själarna som har blivit medlemmar i föreningen kan med säkerhet sätta upp sin del på blåskontot.

Företagsuppgifter
SENAST UPPDATERAD
2023-11-16
Juridisk Person
Organisationsnummer:
802540-4206
Firmanamn:
FÖRENINGEN DUMPEN
Bolagsform:
Ideell förening
Säte:
Falkenberg, Hallands län
Status:
Aktiv
Registrering
Bolaget bildat:
Bolaget registrerat:
2022-08-12
Registreringsdatum:
2022-08-12
Bolagsordning:
Skatteuppgifter
Arbetsgivare:
Ej registrerad som arbetsgivare
F-skatt:
Ej registrerad för F-skatt
Moms:
Ej aktiv i momsregistret

”En ideell förening är som juridisk person själv ansvarig för de förbindelser som ingås i föreningens namn av behörig företrädare. Enskilda medlemmar har i princip inte något betalningsansvar för föreningens skulder eller andra förpliktelser. Men det innebär inte att personligt ansvar aldrig kan uppkomma.”

Hur många medlemmar har föreningen idag?
Vad sker när man swishar och blir medlem? Får man någon bekräftelse samt dokumention, stadgar etcetera etcetera?
Senast redigerad av Eskamotera 2023-11-16 kl. 23:21.
Citera
2023-11-16, 23:18
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Du beskriver utifrån lagen, och det du skriver är riktigt. Men det är super moraliserande. Skillnaden mot övrig media som publicerar negativ information är att de snappar upp, Dumpen skapar situationen, och det är inte säkert att det blivit kontakt utan detta skapande. #310 skriver att det är mycket ovanligt när fisherman nämner 13, och då har han enligt Dump flera konton. Så det verkar (som jag också tror) det är ovanligt med 13- 14 i de kanaler Dumpen är på, och då blåser faktiskt Dumpen upp det hela, man brukar tala om en storm i ett vattenglas. Vill därmed inte förringa, men det är ofta så att det man själv varit med om, tror man ofta är vanligt, detta gör att de som är utsatta bör inte ägna sig åt att beivra fenomenet. Då dessa människor får fel ingång och kan löpa amok med tråkiga följder.
https://www.partyhallen.se/cache/db/530x530-b_fishermans-friend-original-1.jpg

Om gäddan skriver det är ovanligt med en 13 i den kanal han är på, kan han rimligen inte förväntat sig en 13, och om det är ovanligt så är sannolikheten att det blivit en träff också låg. Ingen har visat mig att 13 raggar på äldre, vilket i så fall kan göra det ännu mer osannolikt.

Om en lag blir skriven om att man inte får säga Kungen är dum, kommer du antagligen försvara den lagen.

Själva kärnan i Dumpens verksamhet handlar ju om lagen, att det är straffbelagt att sexuellt involvera sig med människor under 15 år. Lagen är ett uttryck för den allmänna moralviljan. Lagen bygger på samhällsmoraliska föreställningar. Lagen bygger på vissa (kollektiva) värderingar. Den är på det viset inte neutral i något slags absolut/objektiv bemärkelse.

Men, och det är viktigt i Dumpendebatten, lagen är vad vi alla har att följa, den är baslinjen som Lagopussy skrev till dig, och då blir det inte längre tal om att moralisera i enskilda fall där lagen är att tillämpa: 15 år är en juridisk gräns.

Jag kan hålla med om att fiskarna emellanåt är lite väl ivriga. Det finns dock en poäng med det, att visa att det spelar ingen roll hur mycket barnet vill osv. Det är nog en hel del fakekonton i omlopp på typ KIK, andra än Dumpen. Samtidigt förekommer många domar om sexualbrott initierade på Snap. Det är långt ifrån alltid fråga om fysisk träff - det är något brott ändå. Sett i det ljuset menar jag att Dumpen, oberoende av hur (o)sannolikt/(o)vanligt det är med just en fysisk träff enligt Dumpenscenariot, fyller en viktig funktion också i övrigt (”städare”; spill over-effekt; allmänprevention, som jag skrev om häromdagen): våldtäkt på distans, sexuellt ofredande, sexuell posering är verkliga problem.

Angående ditt sista stycke, nej det kommer jag inte att göra. Jag kommer tvärtom vilja se en ändring av lagen.
Senast redigerad av Lessler 2023-11-16 kl. 23:52.
Citera
2023-11-17, 03:32
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Oj, här saknas en del information samt skatteuppgifter. Dom själarna som har blivit medlemmar i föreningen kan med säkerhet sätta upp sin del på blåskontot.

Företagsuppgifter
SENAST UPPDATERAD
2023-11-16
Juridisk Person
Organisationsnummer:
802540-4206
Firmanamn:
FÖRENINGEN DUMPEN
Bolagsform:
Ideell förening
Säte:
Falkenberg, Hallands län
Status:
Aktiv
Registrering
Bolaget bildat:
Bolaget registrerat:
2022-08-12
Registreringsdatum:
2022-08-12
Bolagsordning:
Skatteuppgifter
Arbetsgivare:
Ej registrerad som arbetsgivare
F-skatt:
Ej registrerad för F-skatt
Moms:
Ej aktiv i momsregistret

”En ideell förening är som juridisk person själv ansvarig för de förbindelser som ingås i föreningens namn av behörig företrädare. Enskilda medlemmar har i princip inte något betalningsansvar för föreningens skulder eller andra förpliktelser. Men det innebär inte att personligt ansvar aldrig kan uppkomma.”

Hur många medlemmar har föreningen idag?
Vad sker när man swishar och blir medlem? Får man någon bekräftelse samt dokumention, stadgar etcetera etcetera?
Föreningens styrelse har ansvar för ekonomin, så om det uppstår skulder får de som har tillgångar stå för kalaset. Undantaget är om kassören gör något som de andra inte kunnat ha insyn i, då blir kassören skyldig. Men de kan inte låta bli att glo och fråga kassören, utan det är om kassören medvetet undanhåller något. Föreningen ska normalt ha 2 firmatecknare som godkänner saker av ekonomisk karaktär.

Om föreningen söker bidrag gör man det vanligen utifrån antal medlemmar och då måste medlemsregistret vara pålitligt. Man måste också göra en budget och beskriva vad pengarna ska gå till.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2023-11-17 kl. 03:35.
Citera
2023-11-17, 10:25
Medlem
Fattar inte hur de jobbar. Jag har skickat in tips om att jag vet en användare på snapchat för 2 veckor sedan, plus påmint. Inte ett ljud har hörts från dem.
Citera
2023-11-17, 11:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hingst1
Fattar inte hur de jobbar. Jag har skickat in tips om att jag vet en användare på snapchat för 2 veckor sedan, plus påmint. Inte ett ljud har hörts från dem.
De jobbar på så sätt att alla tips läses och kollas upp om det går att gå vidare med, men de har däremot inte tid/möjlighet att besvara tipsen. De återkommer med svar bara om det behöver ställas följdfrågor. Detta berättades av Patrik och Sara i något avsnitt av Dumpen-podden, och det står även så här:

https://dumpen.se/2023/11/05/33241/

"️Var kan jag skicka in tips?"

"Tips skickas till info@dumpen.se. Vi läser allt som kommer in och följer upp alla tips som innehåller tillräcklig information. Vi besvarar enbart tips om vi behöver svar på ytterligare frågor då tiden inte räcker till för att besvara allt."
Citera
2023-11-17, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inget.internet
De jobbar på så sätt att alla tips läses och kollas upp om det går att gå vidare med, men de har däremot inte tid/möjlighet att besvara tipsen. De återkommer med svar bara om det behöver ställas följdfrågor. Detta berättades av Patrik och Sara i något avsnitt av Dumpen-podden, och det står även så här:

https://dumpen.se/2023/11/05/33241/

"️Var kan jag skicka in tips?"

"Tips skickas till info@dumpen.se. Vi läser allt som kommer in och följer upp alla tips som innehåller tillräcklig information. Vi besvarar enbart tips om vi behöver svar på ytterligare frågor då tiden inte räcker till för att besvara allt."

Ok. Ändå lite konstigt att de inte hör av sig till mig och frågar om namnet på användaren. Så mycket kan de väl inte ha o göra. Aja får väl skicka in det bara.

Vad jag har förstått det som lämnas allt de får in till polisen. Oavsett om det går att anmäla eller inte.
Citera
2023-11-17, 12:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hingst1
Ok. Ändå lite konstigt att de inte hör av sig till mig och frågar om namnet på användaren. Så mycket kan de väl inte ha o göra. Aja får väl skicka in det bara.

Vi som tar emot tipsen som strömmar in till Dumpen är volontärer och gör sådana här saker på vår fritid. Vi ber gång på gång om att du som tipsar ska vara så utförlig som möjligt. De som skickar in tips av typen "Jag tror att min granne är pedofil, kan ni ringa mig? eller "Jag vet en kille som ni behöver kolla upp. Maila mig så får ni hans användarnamn" eller liknande hamnar allra sist i kön, dessa har vi inte riktigt tid att ta tag i.
Vi ser allra helst att den som tipsar tydligt talar om vilken plattform det gäller, vilket användarnamn, skickar skärmdumpar och liknande så vi kan starta vår koll direkt.

Jag tycker absolut att du ska skicka in namnet på användaren, och allt annat du har som hör till ärendet också. Tack!
Citera
2023-11-17, 12:42
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Den allmänna moralviljan? Den finns men lagen motsvara inte alltid den. Om vi tar Putinland så motsvarar förmodligen inte alla lagar den allmänna viljan, oppositionen fängslas i praktiken i på obestämt tid, osv osv.

Om vi går till EU och i många länder där tänker både politiker och medborgare liknande oss i Sverige. Då är det intressant att studera de olika lagarna om sex och droger där. Om vi tar köpe av sex så har inte alla våra broderfolk lagar som vi har. Man kan utgå från att deras moral är ungefär som vår. Varför är det så olika. Förmodligen för att folk med inflytande tycker att något inte är bra. Syftet är inte för att straffa så många som möjligt utan för att driva inställningen (moralen) åt ett visst håll. Det är inte bara politikerna i en liberal värd som har möjlighet att påverka, utan lobby, media, de som skriker, tjänstemän. Och alla vill innerst inne påverka, men få kan det. Sara har gjort en väldig resa där med att strama åt moralen.

Typiskt för lagar som är olika i liberala samhällen är att det är fenomen som både har bra och dålig verkan. Köpe av sex, droger, alkohol osv osv, de har alla ett bra och ett dåligt utfall. Det har mindre med den allmänna moralen utan på de som lyckats få makten skriva lagar och skriva moraliserande saker i media.

Dessa driver moral och den allmänna inställningen åt ett håll, och jag antar att det är åt ett bra håll. Men det kan gå för långt också, ett misstag var att kalla saker som inte är fysiskt tvång för våld, man borde kallat det för något annat, så fattigt är inte språket.

Vilka lagar som skrivs har med prioritering också, mycket lagtext och funderingar har ägnats senare år, men annat har försummats. Man har lagt mycket energi på de som ligger unga, köper sex, men 9 åringar förvarar vapen och knark, det har man upptäckt först nu. Har man inte prioriterat fel?? Men förståeligt då makthavare har varit tvungna att anlägga en feministisk look, de måste då visa handlingskraft inom just det området, och då blir det lätt att man försummar äkta våld och mord.

Jag syftade givetvis på förhållandena i Sverige. Men nej, inte ens här är det alltid så att lagen är vän med allmän moral eller det allmänna rättsmedvetandet - där finns ett glapp ibland. Generellt dock, i en rimligt fungerande representativ demokrati som vår speglar lagen överlag gängse rådande värderingar i samhället; den allmänna (kollektiva) moralviljan i just vår kultur.

Det som är aktuellt för den här tråden är den juridiska gränsen på 15 år för lagligt sex för den myndige. Rörande den gränsen är det uppenbart att bestämmelsen ifråga på bred front överensstämmer med folkopinionen och den har ett utomordentligt robust parlamentariskt stöd.
Senast redigerad av Lessler 2023-11-17 kl. 13:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in