2023-11-16, 07:12
Avslutad
Hej alla svenska förare,

i Japan finns en kultur av att tacka sina medtrafikanter med en flash med varningsblinkers.

Det vill säga om någon släpper fram en eller löser en svår trafiksituation genom att visa hänsyn så signalerar man tack.

Tack är ett väldigt underanvänt ord i den svenska trafiken så jag brukar alltid försöka göra folk som hjälper mig i min körning glada genom att visa att jag förstår vad de gjort för mig och för att mitt liv ska bli lättare.

Tycker ni att det är en idé värd att sprida? Jag ser inte bara japaner göra detta utan folk i Tyskland och många andra ställen, jag har sett det i Norrland.

Hur vore det tycker ni att sprida den kulturen och göra vägarna vänligare och kanske på sikt faktiskt få med denna mycket viktiga gest i svensk trafikkultur?

Man vill kunna tacka och ge folk en känsla av att vara vardagshjältar.
Citera
2023-11-16, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotterfunken
Hej alla svenska förare,

i Japan finns en kultur av att tacka sina medtrafikanter med en flash med varningsblinkers.

Det vill säga om någon släpper fram en eller löser en svår trafiksituation genom att visa hänsyn så signalerar man tack.

Tack är ett väldigt underanvänt ord i den svenska trafiken så jag brukar alltid försöka göra folk som hjälper mig i min körning glada genom att visa att jag förstår vad de gjort för mig och för att mitt liv ska bli lättare.

Tycker ni att det är en idé värd att sprida? Jag ser inte bara japaner göra detta utan folk i Tyskland och många andra ställen, jag har sett det i Norrland.

Hur vore det tycker ni att sprida den kulturen och göra vägarna vänligare och kanske på sikt faktiskt få med denna mycket viktiga gest i svensk trafikkultur?

Blinka höger-vänster-höger (eller tvärtom) var vanligt förr, (och den andra ljustutade tillbaka som svar (typ "ingen orsak")men på dagens bilar går det ju oftast inte att göra en blink, utan det blir minst 3, och då funkar det inte riktigt.

Så ett blink med varningsblinkersen är inte så dumt faktiskt
Citera
2023-11-16, 07:53
Medlem
vemsfels avatar
Blinkar alltid 2 gånger med varningsblinkers när jag ser att man visat extra hänsyn för att lösa trixig situation. Däremot får det inte bli en inflation av blinkande utan just för när man vill visa extra tacksamhet. Blir kraftfullare då, och mindre bilar som åker runt och blinkar kors och tvärs.
Citera
2023-11-16, 07:58
Bannlyst
En idé värd att sprida? Under mina 20 år i trafiken är det den enda tack-signalen folk använder. Jag använder den själv och även många andra trafikanter.

Skulle tro detta gäller över stora delar av världen och är inte något nytt..
Citera
2023-11-16, 08:23
Medlem
MrMadoffs avatar
Föddes du igår?

Alla använder den och har nog alltid gjort.
Citera
2023-11-16, 08:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Föddes du igår?

Alla använder den och har nog alltid gjort.

Nej jag är inte riktigt född igår.

Så bra att alla använder det, det är därför jag så ofta inte ser det?

Jag körde 26 mil förra månaden, min medelhastighet var 25 km/h, gissa var jag bor?

Det är inte på en plats där "alla använder det".
Citera
2023-11-16, 08:41
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Nej jag är inte riktigt född igår.

Så bra att alla använder det, det är därför jag så ofta inte ser det?

Jag körde 26 mil förra månaden, min medelhastighet var 25 km/h, gissa var jag bor?

Det är inte på en plats där "alla använder det".

Stockholm.
Men tycker du 26 mil är mycket och en bra referenspunkt?

Testa åk lite landsväg och underlätta omkörningar osv så kommer du upptäcka det du pratar om..

26 mil är ju en lunchrast typ
Citera
2023-11-16, 08:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Stockholm.
Men tycker du 26 mil är mycket och en bra referenspunkt?

Testa åk lite landsväg och underlätta omkörningar osv så kommer du upptäcka det du pratar om..

26 mil är ju en lunchrast typ

OK vad ni bortom Thunderdome sysslar med fyller mig med bävan, men jag tycker i alla fall att det är en idé värd att föra vidare, precis som någon påpekade är det kanske en åldergrej att använda blinkers alls?

I Stockholm styr Lord Humungus för det mesta och de är inte artiga alls i trafiken de människorna.
Citera
2023-11-16, 08:48
Medlem
Metoden används i trafiken av professionella förare eller av de med mycket erfarenhet bakom ratten.

När sådana personer begår misstag eller felkalkyleringar som stör ordningen eller flytet i trafiken är de medvetna om det - och är någon medtrafikant med och underlättar lösningen på situationen så tackas de genom varningsblinkers.

Andra förare; oftast sinnessvaga, de med mindre erfarenhet och/eller sämre färdigheter förstår inte hur ofta de blir hjälpta i trafiken av andra trafikanter och tror därför att de inte påverkar trafiken negativt. Därav lär du aldrig bli tackad av en sådan förare.
Citera
2023-11-16, 08:50
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
OK vad ni bortom Thunderdome sysslar med fyller mig med bävan, men jag tycker i alla fall att det är en idé värd att föra vidare, precis som någon påpekade är det kanske en åldergrej att använda blinkers alls?

I Stockholm styr Lord Humungus för det mesta och de är inte artiga alls i trafiken de människorna.

Kör man 26 mil i 25km/h torde man vara närmast själsligt död så vad någon gör eller inte gör då ser jag som att ha närmast noll i betydelse.

Vad är det som gör att du/ni står ut med skiten dag ut och dag in?
Citera
2023-11-16, 08:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Vad snackar TS om? En eller två blink med varningsblinkers används ju visst i Sverige som "tack" eller "förlåt".

Dock sällan av blattar. De ser oftast trafiken som en kamp.
Citera
2023-11-16, 08:59
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Hej alla svenska förare,

Sprida och sprida... Det gäller ju att det finns skäl att tacka. Många av de större vägarna idag har mitträcken så hur man förr hjälpte varandra i trafiken har väl fallit lite i glömska. Det här med att blinka i olika kombinationer minns jag typ från E-4:an. Framförvarande långtradare med bättre sikt framåt kunde då blinka för att visa bakomvarande trafik att det var säkert att köra om. När man sedan körde om blinkade man höger-vänster-höger för att visa tacksamhet. Förekommer fortfarande men som sagt har de större vägarna mitträcken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in