• 3
  • 4
2023-11-16, 19:14
Moderator
Bilar --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
2023-11-16, 20:24
Medlem
Ikkiks avatar
Varför skulle man varningsblinka som tack? Har jag aldrig gjort. En nick eller vink med fingrarna utan att lyfta den från ratten räcker gott och väl.
Citera
2023-11-16, 21:47
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotterfunken
Hej alla svenska förare,

i Japan finns en kultur av att tacka sina medtrafikanter med en flash med varningsblinkers.

Det vill säga om någon släpper fram en eller löser en svår trafiksituation genom att visa hänsyn så signalerar man tack.

Tack är ett väldigt underanvänt ord i den svenska trafiken så jag brukar alltid försöka göra folk som hjälper mig i min körning glada genom att visa att jag förstår vad de gjort för mig och för att mitt liv ska bli lättare.

Tycker ni att det är en idé värd att sprida? Jag ser inte bara japaner göra detta utan folk i Tyskland och många andra ställen, jag har sett det i Norrland.

Hur vore det tycker ni att sprida den kulturen och göra vägarna vänligare och kanske på sikt faktiskt få med denna mycket viktiga gest i svensk trafikkultur?

Man vill kunna tacka och ge folk en känsla av att vara vardagshjältar.
Jag tackar nästan alltid med antingen varningsflash eller vänster-högerblocket.
Upplever det som vanligt här på västkusten.
Jag blinkar även in lastbilarna, när ”dom kan svänga in”
Med personbilen, då jag gillar att söndagsköra ibland.
(Min personbil blir alltså omkörd av lastbilar då.)
Senast redigerad av scoremax 2023-11-16 kl. 21:50.
Citera
2023-11-16, 21:52
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Att tacka i trafiken blir jag glad för men jag har ingen varningsblinkers på mina bilar då blir det blinka höger väster höger eller upp med handen. Det är uppskattat att få ett tack och då ger jag ett tack
veteranbilar?
Citera
2023-11-16, 22:28
Medlem
Pungpuckels avatar
Det här har jag missat helt.
Om en mötande bil blinkar snabbt så tror jag ju att den vill varna för snuten eller en älg.
En mötande bil blinkade faktiskt åt mig häromdagen, och då gjorde jag mig ju beredd på älg eller snut men det var inget, så undrade jag ju vad fan det var honom.

Tackande i trafiken.. Det händer att jag snällt åker in i en ficka när någon stressad ligger tätt bakom, väntar verkligen mig inget tack, jag vet ju att personen blir glad och lättad.
Citera
2023-11-17, 06:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag tog körkort i början av 90-talet och har sen dess använt denna teknik. Inget nytt alls.
Den som blir omsläppt blinkar med varningsblinkersen och den som släppte om blinkar med helljuset som ett varsågod.

Inte så ofta man ser detta längre då vägar med vägren blir färre.
Citera
2023-11-17, 11:45
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
veteranbilar?
Ja
Citera
2023-11-17, 12:16
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ja

Det var det jag tänkte, jag har en själv, det var därför jag fattade.
Citera
2023-11-18, 12:29
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikkik
Varför skulle man varningsblinka som tack? Har jag aldrig gjort. En nick eller vink med fingrarna utan att lyfta den från ratten räcker gott och väl.

Funkar ofta också. Men ingen som ser om det är mörkt.
Citera
2023-12-01, 00:34
Medlem
Vi som kör lastbil, inte bara i Sverige, gör så mot varandra hela tiden för att tacka. Det gäller t.ex om man underlättar en omkörning....när den långtradaren som kör om den, så har han/hon svårt att veta när släpvagnen passerat den föraren som blir om omkörd (det är mycket svårt att avgöra i backspegeln när ekipaget är så långt)...så när den omkörande har passerat min front med åtminstone en meter, så blinkar jag med helljuset en gång...då vet DEN föraren att "nu är det fritt fram att svänga in i högerfilen igen utan att preja mig av vägen" och kan då släppa förbi bakomvarande bilister som vill köra om mycket snabbare...då tackar den med ett par blinkersblinkningar. Likaväl så om man stannar i en korsning, och det är mycket trafik....en lastbil som egentligen har väjningsplikt, men "sitter fast" p.g.a bilister från mötande körfält hindrar denne från att göra en sväng, då brukar man ofta stanna, blinka med helljusen och då hindra trafiken bakifrån att köra, så att han/hon kan göra sin sväng. Det underlättar MYCKET när man får den hjälpen, och det är inget som blockerar/segar upp nån trafik egentligen, tvärtom, man hjälper till att lösa en "propp" som håller på att bildas...och trafiken flyter på bättre när vi hjälps åt på det sättet. Jag och en annan lastbilschaffis låg i en såpass trälig kö i Sthlm, så det råkade bli så att han och jag, behövde hjälpa varandra med filbyten och omkörningar AV VARANDRA säkert 7-8 gånger på bara enstaka kilometer....det blev så många gånger så det blev komiskt till slut, för vi hittade på värre och värre saker för att tacka...på med blixtljus, skicka glada ljussignaler, tuta o.s.v.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in