Citat:
Ursprungligen postat av
diploid
Bara för att människor inte är överens om vad som är gott och ont betyder inte att objektiv moral därför saknas. Vi är ofullkomliga och därför kommer vi aldrig att fullt ut lyckas definiera exakt vad som är gott och ont i alla situationer; men vi kan komma nära.
Om Gud är oföränderlig och har stiftat en viss moralisk kod, så betyder det att objektiv moral existerar och alltså inte förändras; d.v.s. den moraliska koden är oberoende av människans individuella övertygelser.
Du säger emot dig själv, troligen för att du nog inte vet vad ordet objekivt betyder:
+++++++++++++++++
Objektiv
När en person har att bedöma en situation och kopplar bort alla känslor som en filmkamera eller robot, skulle göra agerar personen objektivt. Oavsett vilken människa som bedömer situationen kommer de alla att beskriva situationen likadant. Vad och hur en person som var i situationen kände är oväsentligt.
Inom straffrätten används begreppet objektivt rekvisit för att beskriva de delar av ett lagrum som beskriver vad som har hänt i en viss given situation. Att någon dödar en annan människa, är objektiva rekvisit. Det är det faktiska handlandet som en filmkamera kan beskriva. Om det däremot skedde med avsikt att döda eller av slarv kan det leda till olika straff men detta utgör subjektiva rekvisit.
https://lagen.nu/begrepp/Objektiv
+++++++++++++++++
Om det finns en objektiv etik kommer alla som granskar den komma fram till samma slutsatser om den. Det går inte att säga emot. Alla ser det uppenbara, om det är objektivt.
Idag är det inte så, alla tycker olika, men kapitlet i GT som talar om ett nytt förbund i framtiden säger att när det kommit skall det vara uppenbart för alla människor vad som är Guds lagar.
Men idag finns ingen objektivt bevisbar rätt etik.
När det nya förbundet kommer, då kommer det bli objektivt vad som är rätt.
Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren. Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. De skall inte längre behöva undervisa varandra och säga: »Lär känna Herren«, ty de skall alla känna mig, från den minste till den störste, säger Herren
Jeremia 31:31-34
Kännetecknet på det nya förbundet som Jeremia profeterar om är att ingen behöver längre undervisa någon annan om vad som är rätt för lagbuden är i människans hjärta.
Denna profetia har inte gått i uppfyllelse eftersom vi diskuterar vad som är rätt och fel.
Ännu är det inte självklart och objektivt uppenbart för alla.
Jag tror det finns en rätt etik, de sju bud som Judendomen alltid sagt gäller alla människor.
Det är min tro. men det ses inte som objektivt sant av alla idag.