Citat:
Ursprungligen postat av
KaninHitler
Som jag ser det så är social fallhöjd nog relativt lika ovanför en viss nivå (i praktiken så att säga, är man storfräsare så faller man ju längre förvisso, men det känns nog lika illa vid nedslaget för en snickare i medelklassområde som för en greve på östermalm). Om man inte räknar riktigt riktigt stora storfräsare också. Har man arbete, familj och ett socialt liv så blir man ju fullkomligt krossad av fallet oavsett om man är direktör för ett miljardföretag eller snickare på mindre byggföretag. Nu vet jag inte alls vad det här är för snubbe och hur hans sociala status ligger....men uppfyller han jobb, familj och vänner så känns det nog precis lika jävla illa oavsett. Är man däremot knarkare, går på socialen och i praktiken är utslagen så känns det nog kanske skitsamma. Men ovanför en viss nivå spelar det nog ingen större roll tänker jag. Fast det är klart....skulle kungen åka fast så hamnar man på en helt ny nivå

Instämmer med det. Den viktiga fallhöjden är ju det som gäller de närmaste, och det är lika för de flesta. Det jag menade är att de finns de med offentliga positioner som byggt upp små imperium på sin egen trovärdighet, som krossas ekonomiskt trots att de just haft det mycket gott ställt och nu väntar en framtid med
extremt mycket snack och rykten som gör det omöjligt att skaffa jobb igen. Man måste i princip fly landet. En vanlig Svensson som hamnar på Dumpen kan säkert knega på ganska mycket som vanligt när det gått ett tag.