2023-11-15, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Nej, jag har egentligen aldrig sagt att det var rätt av ryssen att invadera. Däremot säger jag att vi bör tvinga dem till att hitta en fredslösning på konflikten sen är jag emot att vi genom Ukraina för ett kostsamt proxykrig mot Ryssland. Vidare känner jag stor sorg för alla unga (Ukrainare och Ryssar) som får sätta livet till i ett fullständigt onödigt krig där väst har ett ansvar som åtminstone ligger på samma nivå som Rysslands. Vi stödjer inte Ukraina, vi stödjer kriget mot Ryssland! Vi skiter fullständigt i Ukraina och Ukrainare.

Så tänker du att vi kan tvinga Ryssland till en fredslösning? För nu är det ju dom som invaderat så att Ukraina ska lämna landområden är rätt så uteslutet.
Citera
2023-11-15, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Ja helt rätt demokratiskt understödd regering betald och mutad av USA mer demokratiskt kan det inte bli....

Nej, mer demokratiskt kan det inte bli.
När ett demokratiskt europeiskt land attackeras av världens största imperialistiska diktatur står de demokratiska länderna tillsammans för att hjälpa den attackerade demokratin.
De hjälpande demokratiernas regeringar måste ansvara för sin hjälp vid nästa val, och därför kan det inte bli mer demokratiskt.
Angriparens ledare Putin är garanterad omval till 2034, så demokrati existerar inte.

Valet är därför enkelt – stöd Ukraina så mycket som möjligt.
Citera
2023-11-15, 09:12
Medlem
Citat:
Nej, jag har egentligen aldrig sagt att det var rätt av ryssen att invadera. Däremot säger jag att vi bör tvinga dem till att hitta en fredslösning på konflikten sen är jag emot att vi genom Ukraina för ett kostsamt proxykrig mot Ryssland. Vidare känner jag stor sorg för alla unga (Ukrainare och Ryssar) som får sätta livet till i ett fullständigt onödigt krig där väst har ett ansvar som åtminstone ligger på samma nivå som Rysslands. Vi stödjer inte Ukraina, vi stödjer kriget mot Ryssland! Vi skiter fullständigt i Ukraina och Ukrainare.

Nej du har aldrig sagt det öppet, din hale ryssjävel. Däremot är det uppenbart i alla dina inlägg att du enbart stödjer Ryssland. För varje inlägg du skriver får du inte vind i seglen, utan du får snarare fler att hata dig och din sort. Grattis!
Citera
2023-11-15, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Medianaldern i Ukroarmen 43 ar. De yngre ar redan forbrukade.

Tidigt i konflikten såg jag en intervju med en UKR-soldat som var 40+. Han hade anslutit frivilligt med motivet att han slogs just för att hans barn skulle slippa detta i framtiden. Så det är inte osannolikt att medelåldern drivs upp av personer som faktiskt ansluter frivilligt. Däremot ser jag gärna en källa på att de yngre är "förbrukade". Det som verkar förbrukas mest är ryssar från landets fattiga östra delar. Det är ju ett ytterst medvetet val att Putin inte mobiliserar ur den ryska medelklassen från Moskva och St.Petersburg.
Citera
2023-11-15, 09:25
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Medianaldern i Ukroarmen 43 ar. De yngre ar redan forbrukade.
Informationen kommer från en förslagsvis pro-rysk journalist vid namn Simon Shuster. Född i Ryssland och skrev redan 2014 pro-ryska twitterinlägg.

Hans artikel innehåller tydligen 14 påståenden från namnlösa källor inom Zelenskys stab. Ett av dem är att medelåldern i Ukrainas armé är 43 år.
https://www.propastop.org/eng/2023/11/02/pro-kremlin-journalists-fabricate-a-narrative-of-ukraine-war-fatigue/

Mer än så förtäljer det inte.

Men det säger inte att medelåldern på frontsoldaten är 43 år. Lägger du in logistik och supportförband som artilleri med mera där fysiken inte behöver vara avgörande så är en ålder på 40-50 år ingenting konstigt. Alla arméer i andra världskriget hade också äldre soldater posterade vid sådana förband där erfarenheten är viktigare än fysiken.

Så att dra för stora växlar av det är onödigt.
Citera
2023-11-15, 09:35
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Helt otroligt att du bemödar dig att fråga efter källa när detta har stått i flertalet tidningar nyligen och det ligger bara en snabb-googling bort. Dessutom har det skrivits om och länkats till i denna tråd tidigare. Här är ett exempel: https://www.businessinsider.com/average-age-ukrainian-soldier-43-amid-personnel-problems-2023-11?r=US&IR=T

Du kan snabbt hitta 10 till om det inte duger.

Någon jävla ordning får det vara på ett forum, tycker inte du det? Rätt värdelöst att sitta och diskutera oneliners som ska vara fakta utan källa, även om de är sanna. Det är inte upp till mottagaren att behöva googla var fan Ivan får sin information från.

Då det verkar stämma är det ju ingen tvekan längre om att väst måste steppa upp stödet.

Flygförbudzon över till att börja med västra Ukraina nu! Upprätthållen av väst. Ukraina har all rätt i världen att begära hjälp med att freda sitt luftrum från terrorbomber. Kan någon utom puttler tycka något annat?
Citera
2023-11-15, 09:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Fast grejen är ju att svensk media både rapporterade om detta och SVT visade dokumentärer. Dessa är nu tyvärr borttagna idag. Men jag har sett och läst. Du verkar inte ha gjort det.

Här är en, i mina ögon, rätt balanserad artikel av en Ukrainare om nazistproblematiken i landet: https://fpc.org.uk/the-unique-extra-parliamentary-power-of-ukrainian-radical-nationalists-is-a-threat-to-the-political- regime-and-minorities/

Du känner till Svoboda? Rakt av ett nazistparti (kan man yra om att SD har nazistiska kopplingar så är Svoboda tiopotenser värre). Läs vad BBC skriver 2012 om dem: https://www.bbc.com/news/magazine-20824693.amp

Här är en mer nutida artikel från NBC. Också rätt neutral i sammanhanget men som bekräftar naziproblematiken: https://www.nbcnews.com/think/amp/ncna1290946

Jag har medvetet försökt posta artiklar som är mer neutrala men som ändå bekräftar det jag säger. Surfar du själv så hittar du lätt artiklar som är väldigt mycket mer biased åt det hållet jag hävdar. Men läs artiklarna ovan och dra era egna slutsatser.

Jag avslutar med en artikel från Israel som visar på att ukrainsk nazi-washing och begränsande av yttrandefriheten kring nazismen i Ukraina:
https://www.timesofisrael.com/ukrainian-news-outlet-fined-for-calling-far-right-group-neo-nazi/amp/

Surfa lite själv istället för att göra dig dum på Flashback!

Hade du några i praktiken nazistiska förehavanden den ukrainska staten ägnar sig åt då? Du vet, förföljer judar, mördar homosexuella och utvecklingsstörda, startar krig mellan raser och utökar sitt Lebensraum. Strävar efter en stark isolationistisk stat. (En naziregim som söker medlemskap i EU )

Såna nazigrejer du vet. Hade du några såna?
Citera
2023-11-15, 09:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Vore det inte ännu bättre att i så fall tvinga ryssen tillbaka till sin sida av gränsen? Den rimliga konsekvensen av det du skriver ovan är ju det.

Eller ligger det en dold extremt ryssvänlig agenda och skvalpar i ditt motbjudande inre?
Citera
2023-11-15, 09:47
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
The total combat losses of the enemy from 02/24/22 to 11/15/23 were approximately:

personnel / about 314,290 (+820) persons / persons,
tanks ‒ 5377 (+15) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 10104 (+18) units,
artillery systems – 7647 (+58) units,
RSZV / MLRS – 884 (+2) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 582 (+2) units,
aircraft – 323 (+1) units,
helicopters – 324 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 5675 (+26),
cruise missiles ‒ 1562 (+1),
ships / boats / warships / boats ‒ 22 (+0) units,
submarines - 1 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 10,020 (+47) units,
special equipment / special equipment ‒ 1083 (+2)

Data are being updated.
Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Ryssen får verkligen jobba hårt med tillverkning av artilleri om han ska något att skjuta med. Känns som västs vapenteknik blir jobbigare och jobbigare för ryssen. Ryssland verkar mer än lovligt rubbat, öser fram folk som bara slaktas. Undrar hur länge en rysk ”soldat” lever när hen kommer fram till fronten?
Citera
2023-11-15, 09:55
Medlem
Onyourknees avatar
Proryssarna verkar inte förstå varför ukrainarna kämpar så frenetiskt? Enkelt, ukrainarna har varit under ryska stövelklacken och vill aldrig tillbaka dit.
Citera
2023-11-15, 09:55
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Undrar hur länge en rysk ”soldat” lever när hen kommer fram till fronten?

I genomsnitt 4,5 månader.

https://www.businessinsider.com/average-time-russian-draftee-die-4-months-ukraine-report-2023-9?r=US&IR=T
Citat:
The average amount of time it takes for a Russian mobilized soldier to die in Ukraine is 4 and a half months
Citera
2023-11-15, 09:56
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Dra sig tillbaka gör man under ordnade former men nu flyr ryssarna för glatta livet, det är stor skillnad. Erfarna äldre officerare säger att de aldrig sett sån panik bland militärer förut. Jag tror att det är slutet för röda armén vi ser nu. Och Putin är död. Ryssland kollapsar.

Inget om detta i media idag, har du några nya uppdateringar om dina sensationella uppgifter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in