2023-11-14, 19:22
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Idiotin fortsätter. Nu har parodi, förlåt, musikerförbundet tydligen lagt sig i vad som kan spelas i en teslabil.
Undrar på vilket sätt det påverkar användarnas stöd till kollektivavtal. Troligen tvärtom. Elon lär ju inte bry sig.

https://news.cision.com/se/musikerforbundet/r/musikerforbundet-blockerar-musik-i-teslas-mediaspelare-till-stod-for-de-strejkande-bilmekanikerna-pa ,c3874822
Från den länken:
soundtracket till SVT:s storsatsning Historien om Sverige, inte tillåts spelas hos de musikströmningstjänster som visas i Teslabilarnas mediaspelare
Detta är ju så löjigt att det slår vad någon i Monty-Python-gänget hade kunnat hitta på:
"Skriv kollektivavtal annars får ni inte spela vår trudelutt."
Man skulle kunna tro att detta är fjanterier, men det är det inte, det här är på riktigt. Observera: Detta är inte ett skämt, det är inte en parodi, det är inte någon som driver med dem -- de menar allvar.

Hur ska företaget Tesla kunna överleva den dramatiska stridsåtgärden att en viss trudelutt inte får spelas i deras bilar? Kommer detta trudelutt-förbud att driva Tesla i konkurs?

Citat:
https://cornucopia.se/2023/11/musikerforbundet-ansluter-sig-till-blockaden-mot-tesla-blockar-musiken-fran-historien-om-sverige-via -okand-hemlig-teknik/
Sista raden där är ganska kul:
Tillägg: Här har jag filmat hur jag spelar musiken från Historien om Sverige i min Tesla, så sympatistrejken verkar fungera dåligt.
Citera
2023-11-14, 19:36
Avslutad
Finns det med i de strejkandes beräkning att Tesla kan lämna landet? Det känns inte som att de skulle bli säkert nöjda över det eller.
Citera
2023-11-14, 19:57
Medlem
Milan.Barcas avatar
En sak jag inte riktigt förstår är varför det blivit en sådan häxjakt nu? Varför skriver man på en anställning om man inte är nöjd med kontraket - i detta fallet att kollektivavtal saknas? Varför tror folk att kollektivavtal är = gud? Inget kollektivavtal behöver ju inte vara något negativt.

Gått igenom flera sidor i tråden utan att hittat svar, så om någon mer kunnig kan svara på min fråga hade jag uppskattat det!
Citera
2023-11-14, 19:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Kan Tesla inte bara packa ihop all sin verksamhet i Sverige och sedan flytta den till Danmark.
Vid Service så låter de Teslaägarna "tank" gratis på vägen till och från Danmark.
Då kommer det bli ett mervärde att äga en Tesla.
Tänk alla avundsjuka sossar som varje gång de ser en Teslaförare veta att han/hon som kör Tesla får åka gratis till Service nere i Danmark där även Tesla byggt ett hotell för sina kunder där de kan nätverka och ha det trevligt medans facket jagar bort internationella företag från Sverige.

Vad tror ni om detta?

Vad många inkl If metall inte förstår är att Tesla är ett postorderföretag, man bygger sin egna Tesla i design studion, man får ett pris samt ett ungefärligt upphämtnings tid när Teslan anländer i Sverige och nära dig. Man betala även online på sitt tesla konto. Dvs man behöver inte besöka en tesla affär för att köpa en Tesla, inte ens vid inbyte av en annan bil, och inte ens vid service, det sköter det mobila teamet åt dig vart än du parkerat bilen. varav Tesla kommer inte försvinna från Sverige.
Det samma med reservdelar och tillbehör, man får det skickat till sig, varav poststrejk osv är bra trams för Tesla, Posten kan inte stoppa privatpersoners post och försändelser.
Senast redigerad av hjorten16 2023-11-14 kl. 20:08.
Citera
2023-11-14, 20:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Metall blir kanske nöjd, du såg Toys"R"Us försökte tjafsa mot den svenska modellen och skrev på tillslut, då var konkursen redan ett faktum och nu existerar dom inte längre "någonstans" i världen.
Hade dom inte tjafsat mot den svenska modellen så kanske dom existerat idag, Musten borde kanske tänka på det istället.

Sen är nog Tesla en av dom sämsta elbilar man kan köpa idag, lite som Jens of Sweden som bara blev en statussymbol med skräpprodukter och alla vet hur det brukar sluta.
Du tror inte tiderna förändras på 26 år? som med i EU, leveranser osv, även ett kollektivavtal får ett slutdatum.
Citera
2023-11-14, 20:16
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Metall blir kanske nöjd, du såg Toys"R"Us försökte tjafsa mot den svenska modellen och skrev på tillslut, då var konkursen redan ett faktum och nu existerar dom inte längre "någonstans" i världen.
Hade dom inte tjafsat mot den svenska modellen så kanske dom existerat idag, Musten borde kanske tänka på det istället.

Sen är nog Tesla en av dom sämsta elbilar man kan köpa idag, lite som Jens of Sweden som bara blev en statussymbol med skräpprodukter och alla vet hur det brukar sluta.
Toys R Us existerar på massa plaster runt om i världen.

De ansökte om konkurs för att de köpte andra bolag med lånade pengar och sedan inte kunde betala lånen.

Självklart hade inte svenska fackförbund något med det att göra.
Citera
2023-11-14, 20:22
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag tänkte snarare på arbetstagarna, de måste ju blivit invaggade i att Tesla kommer skriva på, men om de inte gör det och flyr utomlands så står de där utan jobb samt etikett i pannan om att vara "besvärliga", men vill anställa dem sen liksom?

Nu låter du som om det var i USA på 50-talet, då företagarna försökte skrämma arbetarna!
Metall kommer inte vika ner sig det kan jag garantera och ingen vettig människa köper Tesla överhuvudtaget och ännu mindre nu när allt blir så osäkert med en Teslabil. andrahandsvärdet lär sjunka som en sten.

Det vet Teslaägarna i tråden som skriver så fingrarna glöder för att upprätthålla Teslas trovärdighet.
Tesla lämnar inte Sverige så länge dom tjänar pengar här.
Citera
2023-11-14, 20:25
Avslutad
Citat:
Nu låter du som om det var i USA på 50-talet, då företagarna försökte skrämma arbetarna!
Metall kommer inte vika ner sig det kan jag garantera och ingen vettig människa köper Tesla överhuvudtaget och ännu mindre nu när allt blir så osäkert med en Teslabil. andrahandsvärdet lär sjunka som en sten.

Det vet Teslaägarna i tråden som skriver så fingrarna glöder för att upprätthålla Teslas trovärdighet.

Haha vadå skrämma? Faktum är att Tesla kan lämna Sverige och då blir de som strejkar arbetslösa. Vad är din åsikt om det?
Citera
2023-11-14, 20:56
Avslutad
Citat:
Vi har ungefär 8% arbetslöshet och det finns alltid överskott på arbetare, om företagen fick bestämma så skulle lönerna minska varje år istället för att öka.

Klart jag har ett agg när en amerikansk kapitalist tänker attackera den svenska modellen. Endast en idiot som äger en Tesla försvarar deras attack.

Hertz anser också att det är en skräpbil.

Varför betyder den svenska modellen så mycket för dig?
Citera
2023-11-14, 21:03
Medlem
Citat:
Vi har ungefär 8% arbetslöshet och det finns alltid överskott på arbetare, om företagen fick bestämma så skulle lönerna minska varje år istället för att öka.

Klart jag har ett agg när en amerikansk kapitalist tänker attackera den svenska modellen. Endast en idiot som äger en Tesla försvarar deras attack.

Hertz anser också att det är en skräpbil.

Tesla Model Y har sålt 8 500 bilar första halvåret 2023 och är därmed den överlägset mest sålda bilmodellen av samtliga bilmodeller i Sverige. Volvo XC40 är två på 6400 sålda bilar. Varför tror du att Tesla har den mest populära bilen trots att det är en "skräpbil"? Har folk tappat det fullständigt?

Konflikten handlar i grunden om facket medels tvång ska kunna tvinga företag att teckna ett kollektivavtal. Det är inte givet att IF Metall kommer vinna den striden, hot och tvång som även drabbar tredje man ger inte många sympatipoäng till facket.
Citera
2023-11-14, 21:06
Avstängd
Citat:
Teslas skräpbilar har också ett slutdatum och det är närmare slutet än den svenska modellen.
Inte om man tittar på börsvärdet, sitter själv med polstar. Polstar har inte lika många som vill investera i aktierna som Tesla, varav Tesla i princip har samma omsättning som hela Sveriges Bnp.
Citera
2023-11-14, 21:14
Avstängd
Citat:

Det är inte jag som vill skrämmas, det är IF metall, dom försöker hänvisa att Tesla strejken likanar dessa vi hade vid 1930-talet, när strejkande arbetare sköt strekbrytare för dom utförde deras jobb.

Viket blir mycket komiskt, tror ingen idag kommer skjuta någon strekbrytare för att dom jobbar, man har ersättning från förbundet under tiden man strejkar. samt ett bra skydd ifall man blir arbetslös, a-kassa, inkomst försäkringar osv.
Det är if metall som försöker dra gamla skrönor från förr. Man vet aldrig kanske även Karl den XII springer om kring på if:s kontor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in