2023-11-14, 10:59
Medlem
psaks avatar
Kan ju säga så här då: inbördeskrig är något DÅLIGT, va? Som borde undvikas till närapå varje pris?

Då ser jag att det i så fall är dåligt att ta in enorma mängder folk från helt andra, krigiska regioner i världen. Det är inte att göra sitt för att UNDVIKA inbördeskrig och andra stora risker.

Ta Sverige, vi som var närmast homogena fram till 1970-talet. Då var risken för inbördeskrig minimal.
Numera har vi en enorm andel från instabila regioner här - och resultatet har ju inte precis haft en lugn och fridfull påverkan på samhället.

Det är ett väldigt feltänk där, i mina ögon.
Citera
2023-11-14, 11:00
Medlem
Partyknarkaren Musk har ingen koll. Bäst han håller sig till bilar och åker till Mars. Där passar han bäst.
Citera
2023-11-14, 11:02
Medlem
Heisenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är just en välgrundad analys jag efterlyser. Vad jag och du tycker i frågan har ingen betydelse. Kom med lite fakta i stället. Varför är vi närmare ett inbördeskrig i Sverige nu än för 10, 20 eller 30 år sen?
Det finns ingen fakta, bara analyser så du får nöja dig med det. Eller har du träffat någon från framtiden på senaste tiden?
Sen kan du ju passa på att svara på frågorna i mitt senaste inlägg istället för att efterlysa sådant som är omöjligt.
Citera
2023-11-14, 11:03
Medlem
bergsdals avatar
Vi är på gränsen men det finns definitivt mycket radikala och extrema maktspel som folk inte tror helt på. Demokrater lovar ett paradis på jorden men istället ökar endast det negativa. Folk kommer inte orka med detta i längden
Citera
2023-11-14, 11:07
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Partyknarkaren Musk har ingen koll. Bäst han håller sig till bilar och åker till Mars. Där passar han bäst.

Elon Musk är globalist och känner till deras planer. Jag läser hans påstående mer att globalisterna kommer att provocera fram krig i Europa eftersom han fått den informationen.

Fd. franska presidenten Sarkozy nämnde ett framtida krig helt öppet i ett tal som om det vore planerat så Elon Musk är knappast först ut om detta.
Citera
2023-11-14, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeamAbrupto
"Europe appears to be headed for civil war"

https://twitter.com/elonmusk/status/1724050863457517687
Arkiverad länk: https://archive.is/HpNw1

Han kommenterar under en video som visar hur britter och invandrare slåss.

Jag tycker Elon Musk är en frisk fläkt som faktiskt vågar säga att saker och ting är på väg åt helvete i både USA och i Europa. När andra säger att "mångkultur berikar" så åker Elon ned till USAs södra gräns och visar hur lätt det är för syd- och centralamerikaner och afrikaner att ta sig in i USA.

När nu världens rikaste man säger att vi är på väg mot ett inbördeskrig - hur kan det komma sig tror du?

Sannolikt för att han har börjat röra sig mer och mer i MAGA-kretsar. Där sprids tankemodeller som denna, som mer utgår från gut feeling än kritiskt tänkande.

Men nej, risken för inbördeskrig i "Europa" (som han så dumt uttrycker det) är givetvis obefintlig. Mer eller mindre samtliga inbördeskrig har börjat i ett tydligt splittrat samhälle, där olika grupper samlat på sig miliser och en stor mängd vapen bara för att upprätthålla sin egen säkerhet. Det existerar inte här.

Noll procent risk.
Citera
2023-11-14, 11:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heisenburg
Det finns ingen fakta, bara analyser så du får nöja dig med det. Eller har du träffat någon från framtiden på senaste tiden?
Sen kan du ju passa på att svara på frågorna i mitt senaste inlägg istället för att efterlysa sådant som är omöjligt.

Men lägg fram dessa analyser då om de finns.

Jag ser absolut att samhället i Sverige på vissa platser och på vissa plan är mer segregerat nu än för tio år sen. Men tror jag att ett inbördeskrig är troligt i Sverige de kommande åren? Nej det tror jag inte. Men återigen - vad jag tror spelar ingen roll.
Citera
2023-11-14, 11:10
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeamAbrupto
"Europe appears to be headed for civil war"

https://twitter.com/elonmusk/status/1724050863457517687
Arkiverad länk: https://archive.is/HpNw1

Han kommenterar under en video som visar hur britter och invandrare slåss.

Jag tycker Elon Musk är en frisk fläkt som faktiskt vågar säga att saker och ting är på väg åt helvete i både USA och i Europa. När andra säger att "mångkultur berikar" så åker Elon ned till USAs södra gräns och visar hur lätt det är för syd- och centralamerikaner och afrikaner att ta sig in i USA.

När nu världens rikaste man säger att vi är på väg mot ett inbördeskrig - hur kan det komma sig tror du?

Mångkultur berikar och Refugees welcome var slagord som jag ofta såg i Malmö på 2010 - talet. Men aldrig nuförtiden tack och lov.
Citera
2023-11-14, 11:12
Medlem
Heisenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Men lägg fram dessa analyser då om de finns.

Jag ser absolut att samhället i Sverige på vissa platser och på vissa plan är mer segregerat nu än för tio år sen. Men tror jag att ett inbördeskrig är troligt i Sverige de kommande åren? Nej det tror jag inte. Men återigen - vad jag tror spelar ingen roll.
Jag lade fram mina argument i mitt första inlägg. Att det finns faktorer som definitivt ökar risken för ett inbördeskrig, jag räknade även upp en del av dessa faktorer. Om du vill ha en mer utförlig analys får du vända dig till någon annan. Jag orkar inte skriva en hel uppsats för att du ska förstå.
Nu har vi hamnat lite of topic så jag kommer inte svara dig mer. Ha det bra!
Citera
2023-11-14, 11:21
Medlem
TotalWars avatar
Lite om Elons bakgrund.

Musk har hyllat Kina och har beskrivits ha en nära relation med CCP, vilket gett Tesla tillgång till den stora kinesiska marknaden och gjort Musk till en av världens rikaste personer. Efter att Gigafactory Shanghai producerat sin första omgång fordon tackade Musk den kinesiska regeringen och det kinesiska folket samtidigt som han kritiserade USA och amerikaner.

Musk förespråkade senare att Taiwan skulle bli en "särskild administrativ zon" i Kina, vilket väckte anstöt i Taiwan, som anser sig själva vara självständiga. Trots att ett inbördekrig mellan Han-kineser inte är långt borta hör man aldrig Musk nämna detta.

I oktober 2022 publicerade Musk en fredsplan mellan Ukraina och Ryssland. I den behåller Ryssland de östra delarna av Ukraina samt Krim.

Han får ofta beröm av CCP-toppen och Kreml.

Att Elon Musk springer Putte Den Lilles och Xi Jinpings ärenden torde det inte råda någon som helst tvivel om. Även en datanörd som råkar vara en av världens rikaste människor kan bli nyttig idiot.
Citera
2023-11-14, 11:29
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ok. Ekonomisk kris, inflation, segrering, massinvandring, minskad tilltro för politiker, terrordåd. Där har du några av faktorerna som kan leda till inbördes stridigheter.

Har du några exempel på hur dessa omständigheter har orsakat inbördeskrig, i andra länder eller historiskt?

Har svårt att se hur ekonomisk kris eller viss segregering skulle orsaka inbördeskrig.... Vad gäller brottsligheten så behöver samhället bara sätta ned foten, så tar det slut. Enkelt löst, när viljan finns.

Vad gäller tex terrordåd så är jag förvånad själv att så extremt lite sådant har ägt rum i Europa senaste åren. IS har ju uppmuntrat sina följare i flera års tid, utan att något anmärkningsvärt hänt. De verkar inte ha några följare längre....
Citera
2023-11-14, 11:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag lade fram mina argument i mitt första inlägg. Att det finns faktorer som definitivt ökar risken för ett inbördeskrig, jag räknade även upp en del av dessa faktorer. Om du vill ha en mer utförlig analys får du vända dig till någon annan. Jag orkar inte skriva en hel uppsats för att du ska förstå.
Nu har vi hamnat lite of topic så jag kommer inte svara dig mer. Ha det bra!

Att räkna upp faktorer betyder ingenting. Det kan en apa göra. För att dessa faktorer ska få nån mening måste man visa att de förändrats över tid. Men vi kan lägga ner detta sidospår ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in