2023-11-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av disknu
Men för att återgå till det sk ryska hotet. Mig veterligen så får inte Ryssland anfalla med kärnvapen annat än som försvar på ett anfall mot Ryssland.

Däremot får USA enligt sin doktrin vara den som anfaller först precis som dom gjorde i WW2, en sk preemtive strike.

dvs inget kärnvapen krig kommer att startas av Ryssland
Det är precis tvärtom. USA har förbundit sig att aldrig anfalla med kärnvapen först.

Var får du alla idiotier ifrån?
Citera
2023-11-13, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Användning av kärnvapen är en så pass stor eskalering att det naturligtvis kommer att få NATO att reagera.

Allt annat är befängt.
Men troligen inte USA mot ett skitland
Citera
2023-11-13, 18:03
Bannlyst
Citat:
Det är precis tvärtom. USA har förbundit sig att aldrig anfalla med kärnvapen först.

Var får du alla idiotier ifrån?
Kan du länka till fakta som styrker detta påstående eller ljuger du?
Citera
2023-11-13, 18:09
Medlem
Citat:
Kan du länka till fakta som styrker detta påstående eller ljuger du?
Nej jag ljuger inte. Varför skulle jag göra det?

Citat:
Alla västländer som har kärnvapen understryker att kärnvapen är defensiva vapen och att varje användning av dem skulle förändra en konflikts karaktär i grunden. Därför försöker USA, Storbritannien och Frankrike enskilt och inom Nato att särskilja kärnvapen från den konventionella sfären så långt det är möjligt, givet motståndarens uppträdande och hållning. Detta görs också för att inskärpa allvar och hålla kärnvapentröskeln så hög som möjlig.

https://www.foi.se/rest-api/report/FOI%20Memo%208098
Senast redigerad av GiatarrNenne 2023-11-13 kl. 18:11.
Citera
2023-11-13, 18:31
Bannlyst
Citat:
Nej jag ljuger inte. Varför skulle jag göra det?

https://www.foi.se/rest-api/report/FOI%20Memo%208098
Jag vet inte varför, propaganda är rätt vanligt här i väst eller ren okunnighet.

Din länk ovan är inte från USAs doktrin, saknar även en länk till den ryska dito detta då du påstår att jag fattat sakerna fel.

Så, har du lite bättre underlag för dina påståenden?

Extrakt nedan
"Instead, he approved a version of a policy from the Obama administration that leaves open the option to use nuclear weapons not only in retaliation to a nuclear attack, but also to respond to non-nuclear threats."

https://www.armscontrol.org/act/2022...uclear-weapons

https://media.defense.gov/2022/Oct/2...-MDR.PDF<br />
Citera
2023-11-13, 18:34
Medlem
Citat:
Jag vet inte varför, propaganda är rätt vanligt här i väst eller ren okunnighet.

Din länk ovan är inte från USAs doktrin, saknar även en länk till den ryska dito detta då du påstår att jag fattat sakerna fel.

Så, har du lite bättre underlag för dina påståenden?

Extrakt nedan
"Instead, he approved a version of a policy from the Obama administration that leaves open the option to use nuclear weapons not only in retaliation to a nuclear attack, but also to respond to non-nuclear threats."

https://www.armscontrol.org/act/2022...uclear-weapons

https://media.defense.gov/2022/Oct/2...-MDR.PDF<br />
Ja då har doktrinen ändrats.

Det ändrar inte det faktum att det bara är Ryssarna som hotat med kärnvapen under 2020-talet.
Citera
2023-11-13, 18:45
Bannlyst
Citat:

Det ändrar inte det faktum att det bara är Ryssarna som hotat med kärnvapen under 2020-talet.
Exakt. Obama Nobelsfredspris doktrinen som gäller nu

Men jag har aldrig aldrig läst eller sett att Ryssland hotar någon med kärnvapen, du får gärna länka till ett sådant fall så ska jag ta tillbaka detta men jag tror inte du klarar det.

Och men hot menar man såklart hot, inte att någon upplyser gemene man om vad som tex står i en doktrin.

Jag skulle säga att dessa sk kärnvapen hot är lika påhittade eller överdrivna som de ryska hoten och kränkningar av vårt luftrum.

Det är lite som när USA provocerar Kina genom att köra ned fartyg mellan kinesiskt fastland och Taiwan och USA hänvisar till frihet att navigera på havet enligt FN regler när dom själva inte skrivit under på dom av rena säkerhetskrav
Senast redigerad av disknu 2023-11-13 kl. 18:47.
Citera
2023-11-13, 19:29
Medlem
Citat:

Trump och NordKorea? har för mig att trumpen hotade svara med kärnvapen om Kim försökte sig på något mot Japan? Sedan slutade det med att träffades och pratade ut.
Det bästa sättet att lösa konflikter är att kommunicera med varandra.
Biden hotade med Armageddon förra hösten och det var när Zelensky ville att Biden skulle göra en "preemptive attack" mot Ryssland.
Sedan var Biden tvungen att ta tillbaka sitt ogenomtänkta uttalande (han har demens).
Putin/Medvedev har vid flera tillfällen påminnt Väst om att de faktiskt har kärnvapen som de kan använda om de blir invaderade osv.
Putin upplyste/hotade Sverige om att vi utsätter oss själva för en större risk när vi går med i Nato än innan och det hänger ihop med om det blir amerikanska militärbaser och kärnvapen på svensk mark. Vilket heller inte är något konstigt med tanke på hur spänt läget var i början av kriget.
Det närmaste världen har kommit ett kärnvapenkrig var under Kubakrisen. Det enda land som hittills släppt kärnvapen på civilbefolkning är USA. Varför skulle de inte kunna göra om det med ditt sätt att resonera, de har ju vanan inne eller hur?
Försök att se sammanhang och helheter i internationella relationer istället.

Fundera lite på vad det kan bli för konsekvenser av att liera sig hårt med en kärnvapenmakt som hela tiden är involverad i alla möjliga militära konflikter världen över och har skaffat sig många fiender.
Just nu har USA fått i princip hela arabvärlden emot sig och där finns de oxå kärnvapen.
Det är ungefär som om man är rädd för Hells Angels och då går man med i Bandidos. Det beskydd du kan få på kort sikt kan senare istället leda till att du blir indragen i ett blodigt gängkrig.
Citera
2023-11-14, 05:09
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Jag diskuterar helst bara faktiska förhållanden.

Tråden handla om hur en Rysk militär influencer beskriver ett angrepp på Sthlm med kärnvapen. Det visar hur aggressiva Ryssarna är gentemot Sverige och Europa.

Det är ju rätt korkat att tro att Sverige är nästa steg ifall Ryssland inte stoppas i Ukraina.

Ukraina, speciellt där Ryssland gått in, bebos av en massa rysktalande ryssar.

Det är ju som om Italien skulle bli rädda för att Sverige skulle ta dem efter att de gått in i Finland för att Sverige och Finland har en historia.

Förstår du inte?

Det är ju helt bisarrt att tro att Sverige står på tur efter Ukraina. Oavsett vad man anser om kriget så finns det ju orsaker där som inte existerar Sverige och Ryssland emellan. I Ukraina finns det mängder av rysktalande ryssar.

Att tro att Sverige står på tur efter Ukraina är precis lika korkat som att Italien skulle tro att de står på tur ifall Sverige skulle gå in och ta de svensktalande delarna av Finland.

Är du så korkad eller gör gör du dig bara till?
Citera
2023-11-14, 05:17
Medlem
sliskets avatar
Citat:
Ryssland hotar Stockholm med kärnvapen!

Är detta ett allvarligt menat hot?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/...ad-med-en-vag/

Ryssland bombar Stockholm med kärnvapen högst osannolikt då vi bokstavligen ligger på ryska gränsen och Nato i Norge då fins det bättre städer att bomba Sverige har inget att erbjuda förutom 2 millar chaos Islamister som ställer till med mer skada än kärnvapen helt kostnadsfritt
Citera
2023-11-14, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Det är ju rätt korkat att tro att Sverige är nästa steg ifall Ryssland inte stoppas i Ukraina.

Ukraina, speciellt där Ryssland gått in, bebos av en massa rysktalande ryssar.

Det är ju som om Italien skulle bli rädda för att Sverige skulle ta dem efter att de gått in i Finland för att Sverige och Finland har en historia.

Förstår du inte?

Det är ju helt bisarrt att tro att Sverige står på tur efter Ukraina. Oavsett vad man anser om kriget så finns det ju orsaker där som inte existerar Sverige och Ryssland emellan. I Ukraina finns det mängder av rysktalande ryssar.

Att tro att Sverige står på tur efter Ukraina är precis lika korkat som att Italien skulle tro att de står på tur ifall Sverige skulle gå in och ta de svensktalande delarna av Finland.

Är du så korkad eller gör gör du dig bara till?
Jag tror inte att Sverige är nästa steg.
Citera
2023-11-14, 09:26
Medlem
Citat:
Exakt. Obama Nobelsfredspris doktrinen som gäller nu

Men jag har aldrig aldrig läst eller sett att Ryssland hotar någon med kärnvapen, du får gärna länka till ett sådant fall så ska jag ta tillbaka detta men jag tror inte du klarar det.

Och men hot menar man såklart hot, inte att någon upplyser gemene man om vad som tex står i en doktrin.

Jag skulle säga att dessa sk kärnvapen hot är lika påhittade eller överdrivna som de ryska hoten och kränkningar av vårt luftrum.

Det är lite som när USA provocerar Kina genom att köra ned fartyg mellan kinesiskt fastland och Taiwan och USA hänvisar till frihet att navigera på havet enligt FN regler när dom själva inte skrivit under på dom av rena säkerhetskrav
Om du inte sett Lavrovs hot om användande av kärnvapen lever du under en sten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in