2023-11-13, 23:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Det är klart att jag inte kräver att ni ska kunna svara exakt, men har ni inte ens några tankar om vad bilen gör där?

Om du verkligen hade läst alla inläggen hade du sett att vi många gånger har haft tankar om vad bilen gjorde där! Jag tog upp det igen precis före det här inlägget. Även turerna med "gropen" har tagits upp flera gånger. Och fynden som har gjorts vid Kusabäcken.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-11-14 kl. 00:03.
Citera
2023-11-14, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Självklart tycker du att den här bilen inte har med försvinnandet att göra ... Varför såg jag detta komma?!

Vad har vi? Jo:

* Tidigt på söndagsmorgonen den 14 juni såg M*argareta en främmande bil två gånger med 45 minuters mellanrum nere vid Trankärr.
* Det var enligt M*argareta ovanligt med biltrafik därnere överhuvudtaget, så därför stack bilen ut.
* Bilen körde märkligt sakta.
* I bilen ska det ha varit fyra unga män.
* Efter att bilen hade passerat familjens hus i riktning söderut, observerade Trankärrsvittnet och "tonårspassageraren" bilen igen 45 minuter senare - bilen körde då fortfarande söderut! Detta tyckte M*argareta var väldigt konstigt, eftersom bilen borde ha varit borta för länge sedan! (Min tanke är att bilen svängde in mot Hökamossen och var där under de 45 minuterna. Jag tror att de gjorde någonting som hade med försvinnandet att göra.)
* M*argareta med "tonårspassageraren" körde 45 minuter efter den första iakttagelsen tätt bakom den mystiska bilen i cirka en kilometer. Under den sträckan vände sig minst ett par av personerna i bilen om flera gånger och agerade oroligt och nervöst.

Jag är säker på att bilen hade med försvinnandet att göra!

Ditt första stycke är ett av dina återkommande personangrepp, som egentligen inte borde kommenteras. Men det är ju alltid lättare att i efterhand säga att man var säker på att något skulle hända än att faktiskt förutsäga det.

Du är alltså säker på att bilen har med försvinnandet att göra, fast det inte finns en enda konkret detalj som knyter den till det, utom att den syns samma dag. För mig är det för svagt, men jag är beredd att ändra mig om det kommer mer konkreta uppgifter.
Citera
2023-11-14, 06:13
Medlem
Citat:
Rotvagen: Om du hade läst mina och Judalands inlägg noga och för ovanlighetens skull tänkt till lite (!), hade du sett att M*argareta tydligt beskrev hur iakttagelserna gick till! Först såg M*argareta hur en bil körde förbi huset på vägen alldeles utanför. Hon har varit tydlig med att eftersom hon och familjen bodde längst ner i Trankärr, var det också mycket ovanligt med biltrafik där. Att det då kommer en bil med några unga män i tidigt just den söndagsmorgonen efter att Helena hade försvunnit bara några timmar tidigare, pockade givetvis ännu mer på hennes/deras uppmärksamhet. Plus att bilen körde misstänksamt sakta. Men det är det som hände cirka 45 minuter senare som verkligen förklarar det här med att M*argareta beskrev de unga männen som just oroliga.

....

Sluta dumförklara andra, särskilt på felaktiga grunder!

Hans/hennes inlägg var ju helt korrekt. Du skrev ju i inlägget ovan: "Att det då kommer en bil med några unga män i tidigt just den söndagsmorgonen efter att Helena hade försvunnit bara några timmar tidigare, pockade givetvis ännu mer på hennes/deras uppmärksamhet."

Eller var det ett sjätte sinne som pockade på uppmärksamhet?
Citera
2023-11-14, 06:43
Medlem
Citat:
Självklart tycker du att den här bilen inte har med försvinnandet att göra ... Varför såg jag detta komma?!

Vad har vi? Jo:

* Tidigt på söndagsmorgonen den 14 juni såg M*argareta en främmande bil två gånger med 45 minuters mellanrum nere vid Trankärr.
* Det var enligt M*argareta ovanligt med biltrafik därnere överhuvudtaget, så därför stack bilen ut.
* Efter att bilen hade passerat familjens hus i riktning söderut, observerade Trankärrsvittnet och "tonårspassageraren" bilen igen 45 minuter senare - bilen körde då fortfarande söderut! Detta tyckte M*argareta var väldigt konstigt, eftersom bilen borde ha varit borta för länge sedan! (Min tanke är att bilen svängde in mot Hökamossen och var där under de 45 minuterna. Jag tror att de gjorde någonting som hade med försvinnandet att göra.)
* M*argareta med "tonårspassageraren" körde 45 minuter efter den första iakttagelsen tätt bakom den mystiska bilen i cirka en kilometer. Under den sträckan vände sig minst ett par av personerna i bilen om flera gånger och agerade oroligt och nervöst.

Hur kan du vara säker på det? Du tror, för att du känner på dig, måste du väl mena?

Det går ju inte utifrån det du skrivit ovan att få ihop ett resonemang att det måste förhålla sig så. Det är ju inte ens jättetroligt...
Att du känner att det är så är ju helt ok, men det låter sån att du försöker leda i bevis att du har rätt.
Citera
2023-11-14, 06:45
Medlem
Citat:
Läser du Thords inlägg, då? Reimers? Judalands? Om inte, är ett gott råd att du inte skriver alls. Men du medger nu att du förstod första gången, men att du ändå var tvungen att klanka ner på något helt oväsentligt. Om du bara hade försökt använda hjärnan bara lite, hade vi kunnat spara tråden de här senaste inläggen.

Och visst är det dynga att Judaland och jag har kunnat presentera detaljerad information om Trankärrsvittnet.
Ja att du trakasserar och hänger ut vittnen med namn är nu allmänt känt,
Frågan är varför?
Har du även ringt upp M-a och planterat "minnen?

Sluta med personangreppen så kanske du inte blir lika kritiskt granskad
Citera
2023-11-14, 08:22
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:

Vad har vi? Jo:

Det är tvära kast i Ugglans värld. Från sund skepsis till bergfast övertygelse inom endast någon minut eller två. Vilken avgörande och omvälvande insikt nåddes under denna korta tid?
Citera
2023-11-14, 10:21
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna

Förhöret med ErAn tar upp frågan om dekal på bilen. Hanna såg ingen bil. Vittnena på Hällristningsvägen kunde omöjligen se en dekal och någon dekal nämns inte heller i förhöret av en av de två.

Den enda som rapporterar dekal/märke osv är personerna från Trankärr som körde bakom den misstänkta bilen i cirka en halv kilometer. Alltså vet vi att M*argareta kontaktat polisen innan eller omedelbart efter det att ErAn anhölls.

Förhöret med ErAn tar upp dekalen som något nytt. Om frågan ställts i första förhöret så hade det inte funnits skäl att ställa frågan igen.

Jag gissar därför att vittnena i Trankärr reagerat över bilen på söndagsmorgonen, observerat saker, men släppt saken och rapporterat observationen först när de hörde att en dansk blivit gripen.

Intressan är frågorna om ErAn:s muntage (som är ett annat namn för mustasch). Han uppger att han klipper den ibland. Kanske är det så att mannen i baksätet var utan mustasch och polisen vill veta om det möjligtvis kan vara så att ErAn börjat odla mustasch nyligen.
Citera
2023-11-14, 18:50
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vradr
Sluta dumförklara andra, särskilt på felaktiga grunder!

Hans/hennes inlägg var ju helt korrekt. Du skrev ju i inlägget ovan: "Att det då kommer en bil med några unga män i tidigt just den söndagsmorgonen efter att Helena hade försvunnit bara några timmar tidigare, pockade givetvis ännu mer på hennes/deras uppmärksamhet."

Eller var det ett sjätte sinne som pockade på uppmärksamhet?

Jag förklarade tydligt hur det förhöll sig, men om man ändå inte fattar så ...
Senast redigerad av Ugglan. 2023-11-14 kl. 19:00.
Citera
2023-11-14, 18:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Ja att du trakasserar och hänger ut vittnen med namn är nu allmänt känt,
Frågan är varför?

Sluta med personangreppen så kanske du inte blir lika kritiskt granskad

Nej, jag har inte ringt M*argareta. Utan att bryta mot regel 1.06 kan jag inte säga för mycket, men Judaland har koll - dock inte via M*argareta.

"Personangreppen" är resultatet av frustration över att DU med flera inte läser alla inlägg (vilket du till och med har erkänt!) - och därmed ställer helt onödiga frågor som tynger tråden.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-11-14 kl. 19:01.
Citera
2023-11-14, 18:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Det är tvära kast i Ugglans värld. Från sund skepsis till bergfast övertygelse inom endast någon minut eller två. Vilken avgörande och omvälvande insikt nåddes under denna korta tid?

Du får läsa inläggen igen. Jag har varit "bergfast" från första början - redan när Trankärr diskuterades för några år sedan.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-11-14 kl. 19:01.
Citera
2023-11-14, 18:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Förhöret med ErAn tar upp frågan om dekal på bilen. Hanna såg ingen bil. Vittnena på Hällristningsvägen kunde omöjligen se en dekal och någon dekal nämns inte heller i förhöret av en av de två.

Den enda som rapporterar dekal/märke osv är personerna från Trankärr som körde bakom den misstänkta bilen i cirka en halv kilometer. Alltså vet vi att M*argareta kontaktat polisen innan eller omedelbart efter det att ErAn anhölls.

Förhöret med ErAn tar upp dekalen som något nytt. Om frågan ställts i första förhöret så hade det inte funnits skäl att ställa frågan igen.

Jag gissar därför att vittnena i Trankärr reagerat över bilen på söndagsmorgonen, observerat saker, men släppt saken och rapporterat observationen först när de hörde att en dansk blivit gripen.

Intressan är frågorna om ErAn:s muntage (som är ett annat namn för mustasch). Han uppger att han klipper den ibland. Kanske är det så att mannen i baksätet var utan mustasch och polisen vill veta om det möjligtvis kan vara så att ErAn börjat odla mustasch nyligen.

Min fetning: Nej, du har fel, Thord! Jag har skrivit det förut: M*argareta kontaktade polisen cirka en vecka efter det att de hade fått veta att Helena var försvunnen - INTE "först när de hörde att en dansk blivit gripen". Det här är jätteviktigt att känna till! Jag tog upp detta i skarven oktober/november.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-11-14 kl. 19:05.
Citera
2023-11-14, 22:03
Medlem
Citat:
Jag förklarade tydligt hur det förhöll sig, men om man ändå inte fattar så ...

Ursprungligen postat av Vradr
...

...

Du försöker ge stöd åt vittnets historia och genom att förklara att hon var extra uppmärksam ("...just den söndagsmorgon då Helena hade försvunnit..."), men det kan hon ju omöjligen kännt till. Alltså kan du inte ta det i intäckt för att stärka din historia. Det blir heller inte bättre när du försöker dummförklara de som anmärker på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in