2020-05-25, 21:54
Medlem
Hej,
Funderat i flertal månader om jag skall göra en hårtransplantation och har nu beslutat för att göra det. Tanken var att göra transplantationen i Turkiet eftersom att de har bäst pris och skall vara erfarna, men efter lite sök hittade jag 85kliniken där de tar max 30.000 kr för 4000 grafts vilket är ett bra pris.
Hittar dock inte så mycket recensioner för just den kliniken och är lite nojjig om man vågar ta sig dit.

Finns det någon som möjligtvist har besökt kliniken?

Mvh
Hårlös grabb
Citera
2020-09-27, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajjeman
Hej,
Funderat i flertal månader om jag skall göra en hårtransplantation och har nu beslutat för att göra det. Tanken var att göra transplantationen i Turkiet eftersom att de har bäst pris och skall vara erfarna, men efter lite sök hittade jag 85kliniken där de tar max 30.000 kr för 4000 grafts vilket är ett bra pris.
Hittar dock inte så mycket recensioner för just den kliniken och är lite nojjig om man vågar ta sig dit.

Finns det någon som möjligtvist har besökt kliniken?

Mvh
Hårlös grabb

Inte en seriös klinik. De påstår i sin reklam att det inte lämnar några ärr, vilket det naturligtvis gör.
Citera
2020-09-28, 11:54
Medlem
Här är deras svar då jag frågade varför de påstår att det inte lämnas några ärr. Svaret kanske säger sig självt att det är en klinik att akta sig för.

http://imgur.com/a/DYOtiWB
Citera
2022-08-23, 16:21
Medlem
Att man inte skulle få ärr av FUE är helt fel. Däremot kanske man inte nödvändigtvis får ärrvävnad i mottagarområdet då det är olika teknik för att extrahera jmf med att implantera hår. När man extraherar hår från donatorområdet så använder man en sk "punch". Punchen är ett ihåligt borr som kan variera i tjocklek, vanligtivs mellan 0.7-1.4mm. Valet av storlek görs med beaktande av hårets grovlek samt erfarenheten hos den som utför transplantationen. För liten punch i relation till typ av hår kan skada hårsäcken och graften dör. Vanligast är att man använder 1mm. Även om 1mm förefaller litet så är själva ingreppet förhållandevis invasivt vilket innebär att materia från huden avlägsnas och måste fyllas med ny, dvs ärrvävnad. Vid implanteringen görs istället en liten skåra mha en slags skalpell som har en liten bladspets. Såret blir ungefär jämförbart med att skära sig med ett rakblad. Minimalt med "hudmateria" försvinner och således kommer inget ärr (sannolikt) bli synligt efteråt, med blotta ögat.

Jag har ingen erfarenhet från 85 kliniken men ovan uttalande är ett kvitto på att branchen har börjat spåra ur. Det finns mycket pengar att tjäna och många aktörer har tillkommit. Själva ingreppen med FUE är förhållandevis okomplicerade och resultaten blir oftast bra (iallafall på kort sikt). Att börja med hårtransplantationer kräver heller ingen egentlig utbildning eller ens licens, vilket är beklagligt. Däremot kan försäkringar och andra omständligheter kräva att det finns en läkare på något sätt kopplad till kliniken. Det är även en selling point att man har läkare på klinken (kolla gärna om de har svenskt läkarleg). Sällan är det dock läkaren som utför ingreppet men egentligen spelar det mindre roll då det mer är ett repetitivt arbete som mer kräver en stadig hand, erfarenhet och ett konstnärligt öga snarare än högre medicinsk utbildning. Själva apparaturen för FUE kan man t om hitta på nätet, allt från några tusenlappar för en "Wishmodell" och uppåt 100 tusentals kronor för mer seriösa tillverkare, exempelvis Colt.

Alla klinker kommer självklart hävda att just de är de bästa och har mest erfarenhet och att deras utrustning kommer direkt från NASAs topphemliga utvecklingsavdelning. De kommer att visa för-efter bilder på lyckade transplantationer. Som jag skrev ovan så blir faktiskt resultatet i de flesta fall riktigt bra på KORT sikt, låt oss säga de första 10 åren. Extra naturligt blir det om man även lägger till singel/fjunhår i hårlinjen. Generellt skulle jag säga att ju mindre ingrepp dess då större chans till ett lyckat resultat. Att försöka återskapa både hjässa och krona skulle jag inte rekommendera då det är stor risk att "gubbkransens" hårfäste fortsätter att sjunka. Då får du efter en tid ett hårlöst område mellan transplantatet och kransen. Antagligen har du då dessutom förbrukat stora mängder från donatorområdet. Tänk även på att även i donatorområdet kan mängden hår både minska och även få sämre kvalitet vilket gör att det kan se komma att se tufsigt ut i framtiden. En seriös klinik gör inte större transplantationer utan att noga ha förklarat möjliga konsekvenser för sin patient. Behöver man göra större transplantation typ >2500 så bör man vara medveten om riskerna.

Det som skiljer en seriös klinik mot en icke seriös (och jag vill än en gång förtydliga att jag pratar om branchen som helhet, inte just 85-kliniken) är förmågan att lugnt och sakligt utreda hur just ditt hår kommer att se ut i framtiden. Här krävs kunskap, erfarenhet och intresse av hår, inte bara pengar. När du som kund kommer till din "kostnadsfria konsultation" så befinner du dig redan i underläge. Det vill säga, du har ett problem som du vill bli av med och kliniken har en quick fix för det. Du är att jämföra med en kund som har ett transporteringsproblem och som kliver in i en bilaffär och frågar efter råd. Var skeptisk och se bortom säljet. Detta är ingen vårdcentral, den som konsulterar kan lika gärna ha ett förflutet som pizzabagare och du är på ett säljmöte.

Nu blev det en väldigt lång text och jag vill återigen understryka att jag inte vill smutskasta 85 kliniken, detta är en generell text. Jag har ingen aning om hur 85 kliniken fungerar men jag har viss kunskap om branchen. Däremot efter att ha besökt deras hemsida så kan jag tycka att deras prissättning är rimligare än andra klinikers, så förhoppningsvis kanske de kan pressa priserna lite.

Min generella åsikt om hårtransplantation är egentligen inte negativ, däremot kan det bli pannkaka om man har för stora visioner och hamnar på en klinik som bara ser pengar. Lite väl avvägda touch-ups och (< 2500 grafts totalt uttag) så minskar du risken att se konstig ut om 10-20 år och du skulle även troligtvis kunna plocka något mer vid en senare tidpunkt om det skulle börja se tokigt ut. Värt att ha i åtanke är att bara för att du plockar ett visst antal grafts så kan ytterligare ett antal komma till skada vid själva extraktionen. Här spelar tidspress och erfarenhet givetvis en betydande roll.

Seriösa aktörer är knutna till ISHRS (kolla gärna även detta).
Citera
2022-09-03, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabbo12
Bra info

Du verkar insatt. Vilka kliniker i Sverige skulle du rekommendera? Akacia uppe i Sthlm verkar prisvärda och har relativt goda omdömen?

Funderar på Bisanga i Bryssel, men lååång väntetid.
Citera
2022-09-04, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Du verkar insatt. Vilka kliniker i Sverige skulle du rekommendera? Akacia uppe i Sthlm verkar prisvärda och har relativt goda omdömen?

Funderar på Bisanga i Bryssel, men lååång väntetid.

Eftersom en hårtransplantation är ett irreversibelt ingrepp så är det viktigt att man så gott som möjligt försöker estimera sin egen genetik. Det jag menar är att hur ditt framtida hår kommer att se ut finns programmerat i ditt DNA. I de flesta fall så finns det en naturlighet i det. Gör man en transplantation så sätter man sig över detta och därav anser jag att man bör hålla sig till mindre ingrepp. Är du t ex >35-40år och har ett friskt och förhållande vis tjockt hår men kanske fått (eller kanske alltid haft) lite höga vikar. Då kan du vara en lämplig kandidat. Behöver du göra större ingrepp så var beredd på att det kan börja se tokigt ut längre fram, tänk >8-10 år. Beroende på ditt donatorområde och hur stort uttag du tidigare gjort så begränsar det dina framtida möjligheter till att korrigera i. Ett för stort uttag gör att det kommer att se tufsigt ut. Inte säkert att det blir bra att helraka heller då det kan resultera i att dina tusentals små ärr i nacken kommer synas.

Fundera igenom det här noggrant innan du går vidare med att välja klinik. Där kan jag inte hjälpa dig utan tycker i så fall att du ska kontakta flera för att på så sätt få en samlad bedömning och bilda dig en egen uppfattning och få ett förtroende. Viktigt är att du ser bortom deras sälj. De visar dig gärna före/efter bilder med ett år emellan. Då ser det antagligen som bäst ut. Kolla gärna upp vilken bakgrund de har. Läs på, googla, kolla youtubes etc.

Tänk även på att för många män så kan dermarollers, Minoxidil och en kort frisyr funka. Bra mycket billigare
Citera
2023-09-30, 21:41
Medlem
Gjorde min transplantation hos 85kliniken för ca 15 månader sen. Gick hur bra som helst och jag är väldigt nöjd över resultatet. Cirka 3800 grafts i främre delen av skallen.

Själva operationen görs av turkisk talande personer men som också kan engelska. Trevlig personal men framförallt helt okej priser för att vara i Sverige.

Till de som snackar om ärr vid FUE - kom igen nu. Ingen ser eller pratar om ärr vid FUE. Det är FUT-metoden som lämnar ett stort ärr där bak. FUE kanske lämnar ärr som man ser med mikroskop/förstoringsglas men vem bryr sig om det? Har aldrig hört någon prata om ärr vid FUE...

Jag gjorde operationen i Sverige för att jag är flygrädd och orkade inte hitta en bra klinik i Turkiet. Kan rekommendera Reddit och r/HairTransplants för den som funderar på att göra en hårtransplantation. Hade jag haft lättare att flyga så kanske jag hade gjort det i Turkiet - men då i en bra klinik och inte hos en så kallad "hair mill" som har 20 kunder varje dag.

Men jag kan som sagt intyga att 85kliniken är schysst och att det inte var några konstigheter.
Citera
2023-11-13, 22:46
Medlem
Någon ytterligare som utfört en hårtransplantation på 85kliniken? Funderat på att göra en där då deras priser verkar bra.
Men är rädd för att det blir en ”man får det man betalar för” situation.

Antar att dom flyger in utförare från utlandet, därav håller låga priser?
Citera
2023-11-17, 21:33
Medlem
SmokeFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lkwwalter
Någon ytterligare som utfört en hårtransplantation på 85kliniken? Funderat på att göra en där då deras priser verkar bra.
Men är rädd för att det blir en ”man får det man betalar för” situation.

Antar att dom flyger in utförare från utlandet, därav håller låga priser?
Går du på medicin Fin+min annars är risken att pengarna slängs i sjön?
Citera
2023-11-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeFree
Går du på medicin Fin+min annars är risken att pengarna slängs i sjön?

Japp, har gått på båda i ca 1,5 år.
Men vad menar du att slänga pengarna i sjön?
Citera
2023-11-18, 01:24
Medlem
SmokeFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lkwwalter
Japp, har gått på båda i ca 1,5 år.
Men vad menar du att slänga pengarna i sjön?
Om du inte hade gått på medicin. Så hade risken varit stor att hårtransplantionen blivit dålig. Så t.e.x dålig återväxt och att håret bakom transplantionen hade tunnats ut. Finns flera videos om detta på yt. Finns en kanal som heter lets get hair som pratar om detta.
Citera
2024-01-16, 08:05
Medlem
Tja,

Överväger just nu också 85kliniken.

Hur blev resultatet före och efter? Du har inte möjlighet att visa mig någon bild på håret? Tror jag kommer ligga runt 3-4000 grafts med så misstänker att vi är ganska lika i sitatuion.

85kliniken ser vad jag kan bedömma ändå ut som en av de bättre i sverige, men blir lite misstänksam baserat på vissa saker jag hittar på nätet. Men samtidigt så finns de inte supermycket information om dom eller recensioner, vilket gör mig dock misstänksam.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in