2023-11-13, 19:33
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Som sagt. Att få en HR i ett hyfsat område till en hyra som inte är 18k i månaden så krävs runt 10 års väntetid. Alla har inte kontakter (och om alla hade kontakter hade det blivit ett nollsummespel då antalet lägenheter inte förändras av det). Det blir alltså morsans källare tills 30 för många.

Studentboende, korridor är inget alternativ för den majoritet som studerar vidare? Många invandrare bor ju dessutom ändå hemma till de gifter sig.

Ett upplägg jag sett en del av är att man först flyttar till studentkorridor, sen studentlägenhet. Lagom till att man pluggat klart och förbrukat sina sex år i SSSBs regi så går man vidare och läser lite strökurser på halvtid samtidigt som man börjat arbeta och tar en studentlägenhet genom allmännyttan. Innan man efter 8-10 år köande får en schysst och billig hyresrätt i en trevlig närförort.
Senast redigerad av Gammalhiphopare 2023-11-13 kl. 19:39.
Citera
2023-11-13, 19:51
Medlem
DVikings avatar
Ny grej som dykt upp nu från Peab:

"Köp bostad och betala kontantinsatsen inom fem år"

https://peabbostad.se/att-kopa-bostad/betala-kontantinsats-senare/

T.ex här:

https://peabbostad.se/projekt/stockholm/stormlyktan/

+ Köp lägenhet i november och få ett helt år avgiftsfritt på köpet!

Annat projekt ger 100k till matkassar och liknande...
Citera
2023-11-13, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Som sagt. Att få en HR i ett hyfsat område till en hyra som inte är 18k i månaden så krävs runt 10 års väntetid. Alla har inte kontakter (och om alla hade kontakter hade det blivit ett nollsummespel då antalet lägenheter inte förändras av det). Det blir alltså morsans källare tills 30 för många.
Finns ingen rättighet för barn till fattiglappar att få centrala lägenheter till kidsen för en spottstyver i hyra. Vissa löser det med ett samtal, lite likt hur det såg ut under vaccineringen när kreti och pleti inte fick resa den sommaren. Vi andra med gräddfil kunde välja mellan de billiga flygpriserna efter två sprutor när Sosse-svenne fick nöja sig med 1,2m mellan solstolarna på Böda camping 🤣
Citera
2023-11-13, 20:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det där är ju bara en form av illusion. Bankerna räknade på om låntagaren, just då, i ett läge där bolåneräntan var på 1.3-1.5%, klarar sig om bolåneräntan stiger till 7%. Men ingen har tänkt på hur det ser ut på samhällsnivå om normal låneränta stiger till 7% för då skulle det ju bli uppenbart att bankernas generösa utlåning var totalt ohållbar.

Som jag har skrivit om och om igen, det som har hänt är en medvetet skapad bubbla som är menad att implodera.
Nej det är inte tänkt att skydda mot 7 % i boräntor utan kallylräntan är tänkt att skydda även mot stigande kostnader för hushållen generellt.
Smärtgränsen nås snabbare i dagens läge med förhållandevis hög inflation.
Skulle vi få 7 % i bolåneräntor så lär det bli stökigt för medelsvensson.
Citera
2023-11-13, 20:25
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Finns ingen rättighet för barn till fattiglappar att få centrala lägenheter till kidsen för en spottstyver i hyra. Vissa löser det med ett samtal, lite likt hur det såg ut under vaccineringen när kreti och pleti inte fick resa den sommaren. Vi andra med gräddfil kunde välja mellan de billiga flygpriserna efter två sprutor när Sosse-svenne fick nöja sig med 1,2m mellan solstolarna på Böda camping 🤣
Det är omöjligt att läsa dina inlägg utan att höra Cartmans (från South park) röst. Vad i hela världen är det som gör att du hela tiden måste hävda ditt ego i vartenda inlägg. Du tar ner kvaliteten på dina inlägg så himla hårt.

Du skulle kunna komma med nobelprisvärdig info men sättet du försöker hävda dig på gör att det går helt förlorat.
Citera
2023-11-13, 21:08
Medlem
Dom som hyr och skulfria ser ut att vara dom som vinner. Den nya adeln.

BLTn är den nya pöbeln. Tänk på det nästa gång ni ser en blt i en överbelånad hybrid.
Citera
2023-11-13, 21:13
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det där är ju bara en form av illusion. Bankerna räknade på om låntagaren, just då, i ett läge där bolåneräntan var på 1.3-1.5%, klarar sig om bolåneräntan stiger till 7%. Men ingen har tänkt på hur det ser ut på samhällsnivå om normal låneränta stiger till 7% för då skulle det ju bli uppenbart att bankernas generösa utlåning var totalt ohållbar.

Som jag har skrivit om och om igen, det som har hänt är en medvetet skapad bubbla som är menad att implodera.
Återstår att se om det blir någon implosion. Att några kan få det tuffare att åka på semestrar och andra får dra in på vardagslyxen är ju inte osannolikt. Samtidigt tycker jag det har varit jäkligt överdrivet ett tag sedan när man själv var liten, idag har alla barn så hiimla mycket leksaker och ungdomar som har alla möjliga märkesgrejer och barn som tar körkort fått bilar and so on. Det känns verkligen som att det funnits så mycket mer pengar än vad som är sunt och folk slutar ju uppskatta saker. Samhället skulle må bra av lite back to basics.
Citera
2023-11-13, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Så alla som är mellan 18-40 i Stockholm lider svårt av kostnaderna. Men ändå sitter du och försöker göra sig lustig över de som argumenterar för ytterligare prisfall

Inte mer än alla andra försöker göra sig lustiga över de som inte tror på domedagen
Citera
2023-11-13, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Studentboende, korridor är inget alternativ för den majoritet som studerar vidare? Många invandrare bor ju dessutom ändå hemma till de gifter sig.

Ett upplägg jag sett en del av är att man först flyttar till studentkorridor, sen studentlägenhet. Lagom till att man pluggat klart och förbrukat sina sex år i SSSBs regi så går man vidare och läser lite strökurser på halvtid samtidigt som man börjat arbeta och tar en studentlägenhet genom allmännyttan. Innan man efter 8-10 år köande får en schysst och billig hyresrätt i en trevlig närförort.

De flesta vill inte studera i +10 år. Det är otroligt kostsamt att gå utan inkomst i så många år. Vissa vill bli vuxna, tro det eller ej
Citera
2023-11-13, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det är omöjligt att läsa dina inlägg utan att höra Cartmans (från South park) röst. Vad i hela världen är det som gör att du hela tiden måste hävda ditt ego i vartenda inlägg. Du tar ner kvaliteten på dina inlägg så himla hårt.

Du skulle kunna komma med nobelprisvärdig info men sättet du försöker hävda dig på gör att det går helt förlorat.
Ok sorry, ska försöka bättring. Var dock sant, men ja Cartman
Citera
2023-11-13, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Dagens Nyheter skriver om par som inte har råd att separera:
https://www.dn.se/ekonomi/mikael-och-emma-ska-separera-men-har-inte-rad-att-salja-huset/

Vet inte om detta ska anses extremt eller normalt:

-Radhus 170 kvm utanför Karlskrona.
-Månadskostnad nu 25 000 kr
-Oklar köpesumma:

"Jag har brottats med tanken på varför vi lade det sista budet. Jag var trött på att alltid komma på andra plats. "

Fantastiskt roligt citat 😂
Citera
2023-11-13, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zwyxer
Bästa inlägget på flashback. Förstår lidandet. Du ser en blt komma puttrandes i laddhybriden. Du vet att bakom masken är hen överbelånad och skuldsatt när du ser hen spela allan på fredag kväll.
Ja det var en frustration kan jag förstå, numera kanske lite skadeglädje. Men ja en exit-plan ska man ha idag. Går proppen ur, så kan priserna rasa ordentligt d v s när välutbildad medelklass sticker landet. Jag ger det 10 år till, åtminstone planerar jag att ha sålt allt tills dess. Hoppas såklart jag får fel, men jag tror inte på S längre.

Olika steg
1) Svårt att locka kapital, så valutan försvagas. Litauer inom bygg åker hem p g a låga löner i Sverige. (* här befinner vi oss idag)
2) Finare orter får oväntade besök, övre medelklass börjar först pysa
3) övriga som kan, flyttar. Kvar blir socialgrupp 3 , lite BLTs och MENA folket lite förenklad.
Senast redigerad av Niklas86 2023-11-13 kl. 22:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in