2023-11-13, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Jo, tack, just därför som det var lite lustigt att veden såg ut att vara sågad med just en fogsvans.

Det är det här som är lite störigt - på grund av SVTs nonchalans har vi ingen aning om istidsjägarna faktiskt tog hand om sitt yttre och t.ex. ansade sina skägg (med flinta och musselskal), eller om det bara är statisterna som gjort sig snygga inför inspelning...
Det var nog då som nu att vissa tog hand om sitt utseende och andra prioriterade det mindre.
Citera
2023-11-13, 16:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det kan ha funnits anledningar. landhöjningen gjorde svenska hamnar grunda och man ville kunna ta sig in i havsvikar som idag har förvandlats till insjöar till exempel. Och ville man ta sig vidare uppför svenska vattendrag, eller för den delen floderna i Europa, så kanske lätthanterliga mindre båtar hade fördelar framför klumpiga fartyg. Kanske handlar det om säkerhet också. Det är bättre att kunna gå iland vid dåligt väder än att försöka rida ut stormen till havs.

Vikingaskepp påminner faktiskt mer om utvecklade kanoter än om ett arv från romare och greker.

Obsidian används inom kirurgi. Det är en mycket bättre egg an vad stål har.
Citera
2023-11-13, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Obsidian används inom kirurgi. Det är en mycket bättre egg an vad stål har.

I kött ja, i trä nej. Alldeles för sprött. Fast jag förstår inte vad det har med mitt inlägg att göra.
Citera
2023-11-13, 17:09
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
I kött ja, i trä nej. Alldeles för sprött. Fast jag förstår inte vad det har med mitt inlägg att göra.

Det är bara ett exempel på att det finns vassa saker av "sten". Obsidian användes också under stenåldern.

Men herregud, jag är ju full. Förlåt, det skulle ha varit ett svar till ett annat inlägg
Senast redigerad av goseigen 2023-11-13 kl. 17:12.
Citera
2023-11-13, 17:13
Medlem
Som föregående postare nämner så var stenen obsidian förmodligen en viktig handelsvara just för att dess egg kan göras så skarp.

Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Jo, tack, just därför som det var lite lustigt att veden såg ut att vara sågad med just en fogsvans.

Det är det här som är lite störigt - på grund av SVTs nonchalans har vi ingen aning om istidsjägarna faktiskt tog hand om sitt yttre och t.ex. ansade sina skägg (med flinta och musselskal), eller om det bara är statisterna som gjort sig snygga inför inspelning...

Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det var nog då som nu att vissa tog hand om sitt utseende och andra prioriterade det mindre.

Mumierna i Egypten lär visst ha varit rakade. Nu hade de kanske inte så betydande skäggväxt.
Men gissningsvis hade de rakknivar av något slag ?
Det finns en sten som heter obsidian som kan slipas till hög skärpa:

https://en.wikipedia.org/wiki/Obsidian

På senare tid så har man tagit fram skalpeller av samma material och de är ytterst skarpa.

Men de har inte fått godkännande att användas i kirurgiska sammanhang.
Bland annat på grund av att små flisor kan lossna från eggen och fastna i såret.

Det finns ytterligare ett knep att bli av med hår/päls och det är starkt sodavatten.
Då lossnar stråna helt och hållet, med hårsäckarna och allt.

Detta används ju vid garvning av läder och pälsar, och pälsstråna lossnar i stora sjok.
Det verkar dock inte som att mumierna i Egypten har fått en så omild behandling.

Man kan dock inte raka sig med så starkt sodavatten,
det fräter på huden.
Citera
2023-11-13, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Som föregående postare nämner så var stenen obsidian förmodligen en viktig handelsvara just för att dess egg kan göras så skarp.

Mumierna i Egypten lär visst ha varit rakade. Nu hade de kanske inte så betydande skäggväxt.
Men gissningsvis hade de rakknivar av något slag ?
Det finns en sten som heter obsidian som kan slipas till hög skärpa:

https://en.wikipedia.org/wiki/Obsidian

På senare tid så har man tagit fram skalpeller av samma material och de är ytterst skarpa.

Men de har inte fått godkännande att användas i kirurgiska sammanhang.
Bland annat på grund av att små flisor kan lossna från eggen och fastna i såret.

Det finns ytterligare ett knep att bli av med hår/päls och det är starkt sodavatten.
Då lossnar stråna helt och hållet, med hårsäckarna och allt.

Detta används ju vid garvning av läder och pälsar, och pälsstråna lossnar i stora sjok.
Det verkar dock inte som att mumierna i Egypten har fått en så omild behandling.

Man kan dock inte raka sig med så starkt sodavatten,
det fräter på huden.
Egyptierna hade järn med det var så sällsynt att det värderades högre än guld. (Järnet oxiderar inte i ökenklimat, f.ö.) Möjligen hade de högre samhällsklasserna rakknivar av järn. Nu har jag inte intresserat mig speciellt mycket för Egypten utan försöker först få ordning på Skandinaviens historia. Det är tillräckligt rörigt, tycker jag.

Men jag tror absolut att flinta kan ha använts av tidiga människor för rakning och för att ansa håret.

Länk: https://varldenshistoria.se/civilisationer/egyptier/anvande-egyptierna-jarn
Citera
2023-11-13, 17:42
Medlem
Citat:
Egyptierna hade järn med det var så sällsynt att det värderades högre än guld. (Järnet oxiderar inte i ökenklimat, f.ö.) Möjligen hade de högre samhällsklasserna rakknivar av järn. Nu har jag inte intresserat mig speciellt mycket för Egypten utan försöker först få ordning på Skandinaviens historia. Det är tillräckligt rörigt, tycker jag.

Men jag tror absolut att flinta kan ha använts av tidiga människor för rakning och för att ansa håret.

Länk: https://varldenshistoria.se/civilisationer/egyptier/anvande-egyptierna-jarn

För att tillverka järn så behövs träkol och järnmalm.
I hela Skandinavien så grävde man upp myrmalm.
Det roströda kompakta jordlagret under mossarna och myrarna är myrmalmen.

Denna myrmalm rostades först, innan den stoppades i en masugn i regel byggd som en
konisk skorsten i lera.

Citat:
Egyptierna hade järn med det var så sällsynt att det värderades högre än guld. (Järnet oxiderar inte i ökenklimat, f.ö.)

Jodå, järn oxiderar i ökenklimat också, särskilt på natten då luftfuktigheten kan bli närmare 100 % eller däröver.

Det rostskydd som de använde var att doppa kniven i tex linolja, olivolja eller sesamolja, som sedan hettades upp.
Eller att man hettade upp kniven först och doppade den sedan i oljan.
Oljan bränns fast då. Precis som när man oljar/steker in en gjutjärnspanna.

Det duger med nästan vilken (vegetabilisk eller animalisk) olja som helst.

Vi vet faktiskt inte om Egypten hade ökenklimat för 6000 år sedan, utan det kan ha varit betydligt bättre där då än idag.
Om det fanns skogar för 6000 år sedan i Egypten så har de sedan länge förmultnat bort.
Senast redigerad av DrSvenne 2023-11-13 kl. 17:46.
Citera
2023-11-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
För att tillverka järn så behövs träkol och järnmalm.
I hela Skandinavien så grävde man upp myrmalm.
Det roströda kompakta jordlagret under mossarna och myrarna är myrmalmen.

Denna myrmalm rostades först, innan den stoppades i en masugn i regel byggd som en
konisk skorsten i lera.

Jodå, järn oxiderar i ökenklimat också, särskilt på natten då luftfuktigheten kan bli närmare 100 % eller däröver.

Det rostskydd som de använde var att doppa kniven i tex linolja, olivolja eller sesamolja, som sedan hettades upp.
Eller att man hettade upp kniven och doppade den sedan i oljan.
Oljan bränns fast då. Precis som när man oljar/steker in en gjutjärnspanna.

Det duger med nästan vilken (vegetabilisk eller animalisk) olja som helst.
Det järn som Egyptierna hade kom säkert från meteoriter. Det var därför det var så sällsynt.
Citera
2023-11-13, 18:11
Medlem
SVT får väl förstöra alla kopior de har på filmerna och ge ut dem igen
men då bara i svartvitt:
- Problem solved !!!
Citera
2023-11-13, 19:01
Medlem
luomis avatar
På tal om kläder, och specifikt sömnad i läder, finns det några fynd från tidsperioden med intakta fållar och så pass noggranna stygn? Någon som vet?
Citera
2023-11-13, 19:54
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
På tal om kläder, och specifikt sömnad i läder, finns det några fynd från tidsperioden med intakta fållar och så pass noggranna stygn? Någon som vet?

Egtved är väl nära.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2b/DO-4368-Egtvedpigens_dragt.jpg/800px-DO-4368-Egtvedpigens_dragt.jpg

https://da.wikipedia.org/wiki/Egtvedpigen

Så jättefula och smutsiga var de kanske inte.

Det finns flera rekonstruktioner.

https://www.instagram.com/p/CvKrwMKv3Yk/?img_index=1

https://uniavisen.dk/wp-content/uploads/2019/03/howtheegtvedgirlmayhavelooked.jpg

Det hade nog funkat bra på nattklubben.
Citera
2023-11-13, 20:02
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Vad är det feministiska i programmet?

Har du sett de avsnitt som har sänts?

Avsnitten lyfter ju fram de få kvinnofynd som gjorts och tolkningen av dessa fynd går ju helt i ett feministiskt narrativ, i det senaste avsnittet där Tierpskvinnan fick en helt oförtjänt framträdande roll trots att det nätt och jämt går att finna något om fynden på nätet.

Det framhölls helt ologiskt att hon kom med kunskap av något slag ovisst vad men tydligen enligt de feministiska programmakarna mycket betydande.

Olga Ruin från svenska dagbladet sammanfattar det väl i sin recension.

Citat:
Det är tydligt att serien har velat lyfta fram kvinnorna ur det förflutna. Ny kunskap tillgängliggörs för den breda befolkningen när fynden från Österödskvinnan, Hallonflickan och Tierpskvinnan presenteras ingående, medan Bockstensmannen har fått stryka på foten. Asatrons prästinnor var inflytelserika och storfurstinnan Ingegerd Olofsdotter en härskarinna av rang.

Woke och feminism så det står härliga till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in