Citat:
Ursprungligen postat av
chonard
Felet är ju att lyxbutikerna tar kontanter.
Ett större problem är om inte butiker tar kontanter - social credit scores är runt hörnet isf. Banker som kan stänga ute folk de inte gillar från samhället, eller på andra sätt, av skäl de själva kan hitta på kraftigt begränsa ens köpkraft & rörelse. (Inte för att jag varken handlar eller reser mycket men, av princip vill jag kunna det om och när jag vill) Inte minst samla data om allt du kan tänkas stödja, rösta på, osv förutom att de får enormt mer mycket koll på all handel och de enorma fördelar för mer egen vinst de kan få ifrån det (ja allt på gott och ont beroende på vilka som har informationen och inflytande).
Men Ja, "social credit" Vare sig det är vaccinpass-credit baserade på x antal injektioner av något som man försökte med överallt och införde på många håll under labbcorona-skandalen, carbon credit som det talas om för "klimatet" eller som Kinas poängsystem eller annat.. kan vara bra, eller finnas fördelar, men företagsregeringar visar om och om igen att man inte tar beslut utifrån vad som är bäst för länder och dess folk eller natur/djurliv om det finns andra investerare, mutor/lobbyism eller utpressare, hot eller allmänt egenintresse som kan övertyga om andra beslut...
Kontanter tycker jag verkar bäst att ha kvar i samhället och tror folk som bara handlar med kort eller förespråkar att butiker inte ska ta emot kontanter p.g.a. kriminella (ett legitimt argument) men inte har vägt alla för och nackdelar med det i det övriga samhället.