Citat:
Ursprungligen postat av
chonard
Många.. fattar inte att det inte blir stopp för kontanter på sådana butiker... Du kan gå in å köpa en klocka för 150000 kontant
Skitsnack alla lyxbutiker har ett takbelopp på 5000 euro allt över måste de göra en noggrann riskbedömning på och rapportera dessa transaktioner till myndigheterna annars kommer det bli ett rent helvete för företaget. Du får det att låta som att en 12 åring kan kliva in i en butik och köpa vilken klocka som helst, på de exklusiva klockorna är väntetiden allt från ett par månader till flera år.
De som vill ha bort kontanthanteringen har förmodligen aktier i företaget eller banken, det är tryggt och säkert för att mina livsbesparingar vilar på kontot och ni tjänar på mina pengar, när ni konkar garanteras jag endast 1 miljon, hurra. Eller så tycker ni det är för dyrt med kontanthantering och försöker skylla på gängkriminalitet som en legitim ursäkt för att slå om till endast digitala betaltjänster, ni fnissar nog bakom ryggen på AW:n över hur blåsta vi svenskar är och hur många miljoner ni nu sparar om året.
Att pengarna finns på ett bankkonto innebär heller inte att de är vita vilket många glömmer. Flera miljarder tvättas via det internationella banksystemet om året i Sverige.
Är det något som ska skärpas eller ha skulden är det bankerna som gång på gång försummar sina skyldigheter att förhindra penningtvätt. Men man väljer att skylla på barn som säljer näsgodis istället och folk köper detta