2023-11-13, 11:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Instämmer. Men i ett bra land ska man kunna handla vad man vill utan att snuten ska bry sig. Nu är Sverige inte ett bra land längre, så då är det bra att snuten äntligen gör något nyttigt iallafall.

Ja, ett bra land har inte den utländska kriminalitet vi har och Polisen behöver då inte bry sig.
Citera
2023-11-13, 12:00
Medlem
Det är rätt många, särskilt små butiker, som inte längre tar emot kontanter på grund av rånrisken. Det är lättare att råna en liten butik med bara en medarbetar i tjänst. NK, Nordiska Kompaniet, har beslutatt inte lämgre ta emot kontanter, för att försvåra att det handlas med svarta pengar.
https://www.dn.se/ekonomi/nk-slutar-med-kontanter-ska-hindra-kriminella/
Citera
2023-11-13, 12:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tiktaalik
Nej de är lata och fega. Det är därför.

Det blir mer resurser över när det görs likande insatser. Är läget som det är i landet där det inte går att att spana på alla kriminella är detta effektivt. Det är samma med trafikkontroller, man kan stanna någon utan anledning och är föraren påverkad eller annat misstänkt så får man göra husrannsakan utan att ha behövt lägga massa tid och resurser på spaningsarbete.
Dessa tillsammans med avlyssningar, chattloggar gör att man enklat kommer åt många utan mycket arbete.
Citera
2023-11-13, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
https://www.mitti.se/nyheter/polis-slog-till-mot-kunder-vid-lyxbutikerna-6.19.185386.9417136958

Bra eller dåligt? Jag brukar inte handla i lyxbutiker. Och jag brukar inte köpa sex eller gå på gym heller. https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rst_kom_de_...
Utan att ha läst exakt vad det handlar om så är det extremt irriterande att det inte går att driva in en skuld från någon som saknar tillgångar och inkomst, men trots det så lever personen i fråga någon form av lyxliv, så givetvis är det en bra satsning, speciellt om den görs med kronofogden.
Citera
2023-11-13, 12:47
Medlem
Vrm är ägaren till butiken? är det en broder tro?
Citera
2023-11-13, 12:54
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Dystopiska Sverige än mer dystopiskt
Det är tvärtom utmärkt. Skugga alla "jag kör smutsiga kontanter"-personer på FB också.

Jag trodde annars det var lagkrav på att t.ex klockbutiker som säljer klockor över 30k måste kontrollera sina kunders kontanter. Det existerar inte längre möjlighet att ha 30k kontant i Sverige, sedan ganska många år, om de inte är olagliga.
Citera
2023-11-13, 12:56
Medlem
Blaskas avatar
Bra att polisen hugger på alla fronter de kan. Måste vara svinenkelt att plocka babbar som går in med massa kontanter. Man får då deras identitet osv. Polisen kan då nysta vidare. Kan leda till vadsomhelst!
Citera
2023-11-13, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det är tvärtom utmärkt. Skugga alla "jag kör smutsiga kontanter"-personer på FB också.

Jag trodde annars det var lagkrav på att t.ex klockbutiker som säljer klockor över 30k måste kontrollera sina kunders kontanter. Det existerar inte längre möjlighet att ha 30k kontant i Sverige, sedan ganska många år, om de inte är olagliga.
Det måste väl finnas papper på klockan med namn å pris?
Citera
2023-11-13, 13:08
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Många.. fattar inte att det inte blir stopp för kontanter på sådana butiker... Du kan gå in å köpa en klocka för 150000 kontant

På sant?!
Citera
2023-11-13, 13:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Det är väl generellt bra att Polisen misstänkliggör parasiterande kriminella utlänningar

Dock gynnar det bankväsendet när kontanter är kriminaliserade.
Sedan är det politikernas invandrings politik som skapat all misär vi ser.

Det var fred i sverige tills öppna era hjärtan politiken började.

till tråden, bra att dom gör något, men det här gynnar bara dom mäktiga i samhället och dom fattiga blir förlorarna som vanligt.

Rip sverige.
Citera
2023-11-13, 13:24
Medlem
Om 5-10 år när vi fullständigt är beroende av banker och staten, när vi kan bli cancelled med ett knapptryck utan domstolsprövning så kommer vi att sörja kontanterna. En av de sista maktverktygen som gemene man disponerar. Ni alla som applåderar detta är kortsiktiga i tänket och de kaffepengar polisen lyckas konfiskera är en pyrrhusseger i sammanhanget.
Citera
2023-11-13, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Många.. fattar inte att det inte blir stopp för kontanter på sådana butiker... Du kan gå in å köpa en klocka för 150000 kontant

Skitsnack alla lyxbutiker har ett takbelopp på 5000 euro allt över måste de göra en noggrann riskbedömning på och rapportera dessa transaktioner till myndigheterna annars kommer det bli ett rent helvete för företaget. Du får det att låta som att en 12 åring kan kliva in i en butik och köpa vilken klocka som helst, på de exklusiva klockorna är väntetiden allt från ett par månader till flera år.

De som vill ha bort kontanthanteringen har förmodligen aktier i företaget eller banken, det är tryggt och säkert för att mina livsbesparingar vilar på kontot och ni tjänar på mina pengar, när ni konkar garanteras jag endast 1 miljon, hurra. Eller så tycker ni det är för dyrt med kontanthantering och försöker skylla på gängkriminalitet som en legitim ursäkt för att slå om till endast digitala betaltjänster, ni fnissar nog bakom ryggen på AW:n över hur blåsta vi svenskar är och hur många miljoner ni nu sparar om året.

Att pengarna finns på ett bankkonto innebär heller inte att de är vita vilket många glömmer. Flera miljarder tvättas via det internationella banksystemet om året i Sverige.

Är det något som ska skärpas eller ha skulden är det bankerna som gång på gång försummar sina skyldigheter att förhindra penningtvätt. Men man väljer att skylla på barn som säljer näsgodis istället och folk köper detta
Senast redigerad av sweetcrypto 2023-11-13 kl. 13:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in