2023-11-13, 09:47
Medlem
slagghackas avatar
Ägarbyte kan du göra på ett ögonblick i transportens app. Gör det nu!
Citera
2023-11-13, 09:55
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnemanic
Sålde min bil häromdagen men på ägarbyteslappen blev det av misstag 20 dagar fram i tiden. Jag tror det var av misstag i alla fall, köparen som skrev datumet. Jag ställde först av bilen men han har bett mig ställa på den igen. Finns det någon anledning att inte göra det? Visst får han p-böter hamnar de hos mig men är det något mer?
Skatten har han swishat för och den kommer jag betala. Antar han rullar på min försäkring med. Spelar det någon roll?
Har ett köpekontrakt med rätt datum. Misstänker inget fuffens blir bara nojig...

Om han kör in i någon och smiter så är det fortfarande DIN bil. Blir en massa huvudvärk med försäkringsbolag, polisen osv.
Citera
2023-11-13, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Man borde väl kunna korrigera datumet via appen Mina Fordon?

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Bara ägaren kan försäkra bilen så det blir en extra kostnad (och ansvar )för TS i så fall, TS och köparen borde göra om det och använda appen för att få ett korrekt datum.

Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka

Det hade gått ifall jag haft kvar registreringsbeviset, utan det är det omöjligt. Har beställt ett nytt, men det ska ut med postgång.
Citera
2023-11-13, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Hur fan misslyckas man att skriva rätt datum?
Problem kan du få som du nämnde parkeringsböter, trängselskatter, broavgifter. Är bilen synlig vid brottslig aktivitet så kan du få husrannsakan osv. Jag skulle inte vilja vara skriven på en bil random snubbe åker omkring i. Det var väl ingen arab/blatte/neger/zigge????? Såna skulle jag inte alls sälja till överhuvudtaget! Din försäkring, det innebär att du betalar självrisken om han kör på någon något, inte så smart av dig...

Allt det kan gan råka ut för även om bilen är avställd och nya ägaren kör ändå. Och krockar han sen kan det bli riktigt tråkigt för ts, iom att det inte finns nån gällande försäkring.

Dock borde ts tala om för köparen att då får bilen stå oanvänd fram till ägarbytet sker.
Citera
2023-11-13, 19:58
Medlem
Citat:
Sålde min bil häromdagen men på ägarbyteslappen blev det av misstag 20 dagar fram i tiden. Jag tror det var av misstag i alla fall, köparen som skrev datumet. Jag ställde först av bilen men han har bett mig ställa på den igen. Finns det någon anledning att inte göra det? Visst får han p-böter hamnar de hos mig men är det något mer?
Skatten har han swishat för och den kommer jag betala. Antar han rullar på min försäkring med. Spelar det någon roll?
Har ett köpekontrakt med rätt datum. Misstänker inget fuffens blir bara nojig...
Polisanmäl stulen nu
Citera
2023-11-14, 00:42
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka

Hur menar du att han ska kunna göra det när han inte har ägarens körkort samt att båda måste uppge referens nr på körkortet🤔 Utan detta kan han inte göra ägarbytet.
Citera
2023-11-14, 00:43
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Det hade gått ifall jag haft kvar registreringsbeviset, utan det är det omöjligt. Har beställt ett nytt, men det ska ut med postgång.

Du måste även ha köparens ref nr på körkortet.
Citera
2023-11-14, 07:23
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Hur menar du att han ska kunna göra det när han inte har ägarens körkort samt att båda måste uppge referens nr på körkortet🤔 Utan detta kan han inte göra ägarbytet.

Han har ju kontakt med köparen så det är ju bara att ringa upp personen, förklara situationen och be att få numret.
Citera
2023-11-15, 06:46
Medlem
Jag skulle inte ställa på den, nej. Dels finns det en avgift med att ställa på den, dels är det inte ditt problem att köparen inte kan fylla i ett jävla formulär.
Om han kör med den kan du åka på en väldig massa skit i form av böter etc. Ja, det spelar roll att den är på din försäkring, du kan åka på pengar i självrisk och dyrare försäkring i framtiden.
Hälsa att den kan ställas på när ägarbytet gått igenom.
Jag skulle försöka korrigera datumet för ägarbyte. Ägarbytet på webben ska gå igenom samma dag. Du och köparen bör enkelt kunna justera det- om han har rent mjöl i påsen borde han inte ha något emot det. Det är ju bara att ringa upp köparen och få uppgifterna som behövs på telefon.
Senast redigerad av FranzIam 2023-11-15 kl. 06:52.
Citera
2023-11-15, 07:04
Medlem
Har du nu beställt ett nytt regbevis kommer det först inskickade inte att gälla, om ärendet inte alla redan är registrerat för då gäller säkert det först inskickade.
Bilfirmor kan skicka in sk rättelse till Transportstyrelsen men om man som privatperson kan det vet jag ej.
Enklast är att ringa Transportstyrelsen och fråga.
Senast redigerad av Potler 2023-11-15 kl. 07:06.
Citera
2023-11-15, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam
Jag skulle försöka korrigera datumet för ägarbyte. Ägarbytet på webben ska gå igenom samma dag. Du och köparen bör enkelt kunna justera det- om han har rent mjöl i påsen borde han inte ha något emot det. Det är ju bara att ringa upp köparen och få uppgifterna som behövs på telefon.

Det behövs ju dock ett registreringsbevis för att göra ägarbyte på webb eller i app.
Citera
2023-11-15, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam
Jag skulle inte ställa på den, nej. Dels finns det en avgift med att ställa på den, dels är det inte ditt problem att köparen inte kan fylla i ett jävla formulär.
Om han kör med den kan du åka på en väldig massa skit i form av böter etc. Ja, det spelar roll att den är på din försäkring, du kan åka på pengar i självrisk och dyrare försäkring i framtiden.
Hälsa att den kan ställas på när ägarbytet gått igenom.

Togs bort för många år sen, då det kostade mer att administrera än vad de fick in.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in