2023-11-12, 22:30
Medlem
Sålde min bil häromdagen men på ägarbyteslappen blev det av misstag 20 dagar fram i tiden. Jag tror det var av misstag i alla fall, köparen som skrev datumet. Jag ställde först av bilen men han har bett mig ställa på den igen. Finns det någon anledning att inte göra det? Visst får han p-böter hamnar de hos mig men är det något mer?
Skatten har han swishat för och den kommer jag betala. Antar han rullar på min försäkring med. Spelar det någon roll?
Har ett köpekontrakt med rätt datum. Misstänker inget fuffens blir bara nojig...
Citera
2023-11-12, 22:55
Medlem
Onanikrems avatar
Hur fan misslyckas man att skriva rätt datum?
Problem kan du få som du nämnde parkeringsböter, trängselskatter, broavgifter. Är bilen synlig vid brottslig aktivitet så kan du få husrannsakan osv. Jag skulle inte vilja vara skriven på en bil random snubbe åker omkring i. Det var väl ingen arab/blatte/neger/zigge????? Såna skulle jag inte alls sälja till överhuvudtaget! Din försäkring, det innebär att du betalar självrisken om han kör på någon något, inte så smart av dig...
Senast redigerad av Onanikrem 2023-11-12 kl. 22:58.
Citera
2023-11-12, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnemanic
Sålde min bil häromdagen men på ägarbyteslappen blev det av misstag 20 dagar fram i tiden. Jag tror det var av misstag i alla fall, köparen som skrev datumet. Jag ställde först av bilen men han har bett mig ställa på den igen. Finns det någon anledning att inte göra det? Visst får han p-böter hamnar de hos mig men är det något mer?
Skatten har han swishat för och den kommer jag betala. Antar han rullar på min försäkring med. Spelar det någon roll?
Har ett köpekontrakt med rätt datum. Misstänker inget fuffens blir bara nojig...

Frågan är lite vad du tror om köparen, eller va f*n du har annars redan skitit i det blå skåpet.

Jag skulle säga att om det blir p-bot så bör du kunna kräva honom på pengarna eftersom han enligt köpekontraktet är ägare. Å andra sidan kan han med samma rätt kräva dig att göra sånt som att ställa på bilen mm, givetvis på det att han står för vad det kostar.

Vad gäller försäkring så tycker jag att försäkringsbolaget borde kunna lösa det så att han står på försäkringen trots att bilen enligt registret inte är hans än.

En fråga är om man kan korrigera bilregistret så att ägarskapet går över tidigare. Tycker jag man borde kunna göra.
Citera
2023-11-12, 23:03
Medlem
Vem skickade in om ägarbyte, eller kanske inte görs så står du som ägare/"bilmålvakt"
Senast redigerad av tjanska 2023-11-12 kl. 23:09.
Citera
2023-11-12, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
En fråga är om man kan korrigera bilregistret så att ägarskapet går över tidigare. Tycker jag man borde kunna göra.
Det kan man man men knappt lönt eftersom de ska handlägga det och nu är det bara 10 dagar kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Vem skickade in om ägarbyte, eller kanske inte görs så står du som ägare/"bilmålvakt"

Han skickade in och det har jag bekräftat eftersom Transportstyrelsen skickade ut brev och uppmärksammade på att det var ett datum fram i tiden.

Well... på svaren så här långt känns det inte som jag behöver oroa mig för något överlagt jävelskap i alla fall. Dvs det finns ingen anledning till att han skulle ha gjort så med avsikt? Och i så fall enligt mig ingen anledning att inte va schyst och ställa på bilen...
Citera
2023-11-12, 23:41
Medlem
Ilja.Oblomows avatar
Jag tycker att du ska anmäla misstänkt beteende till polisen, då har du åtminstone gjort något för att komma undan p-bot, trängselavgift, broavgifter etc. Men viktigast av allt om bilen är inblandad i någon brottslig aktivitet kan detta sluta väldigt illa.

Tipsa polisen via webben
Citera
2023-11-13, 00:11
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Det kan man man men knappt lönt eftersom de ska handlägga det och nu är det bara 10 dagar kvar.

Han skickade in och det har jag bekräftat eftersom Transportstyrelsen skickade ut brev och uppmärksammade på att det var ett datum fram i tiden.

Well... på svaren så här långt känns det inte som jag behöver oroa mig för något överlagt jävelskap i alla fall. Dvs det finns ingen anledning till att han skulle ha gjort så med avsikt? Och i så fall enligt mig ingen anledning att inte va schyst och ställa på bilen...

Ställer du på bilen så MÅSTE DU ha en trafikförsäkring på den tecknad i ditt namn. Annars får du en otrevlig överraskning från Trafikförsäkringsföreningen för dom dagar den varit påställd utan att vara försäkrad på dig.

Hur jag vet det?
Jag tog över min mors bil från hennes dödsbo, men missade att teckna en försäkring i mitt namn.
Då var det ändå jag som skötte betalningen av hennes försäkringar, och alla våra försäkringar och både mina och hennes bankkonton var hos Länsförsäkringar vid tillfället.

Så att så länge bilen står i din ägo, och är i trafik, så kommer du inte undan att betala för antigen trafikförsäkringen eller den typ 10 gånger så dyra premien från Trafikförsäkringsföreningen...

Var jag du, så skulle jag höra av mig till Transportstyrelsen redan i morgon. Dom har ju redan uppmärksammat att datumet skulle kunna vara felaktigt. Vägtrafikskatten följer bilen, så den kommer ändå den nya ägaren till godo.
Citera
2023-11-13, 00:53
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Misstänker du inget fuffens när du fortfarande står som ägare? Detta kan bli en dyr historia för dig.
Citera
2023-11-13, 00:58
Avstängd
Citat:

Man borde väl kunna korrigera datumet via appen Mina Fordon?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/om-webbplatsen/transportstyrelsens-app-mina-fordon/

Scrolla ner en bit på sidan.
Citera
2023-11-13, 03:31
Medlem
KiselMupps avatar
Kolla i trafikverkets app om fordonet är försäkrat.

Så vitt jag vet behöver försäkringen inte stå i ägarens namn, det räcker att det är försäkrat.
Citera
2023-11-13, 06:49
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Kolla i trafikverkets app om fordonet är försäkrat.

Så vitt jag vet behöver försäkringen inte stå i ägarens namn, det räcker att det är försäkrat.
Bara ägaren kan försäkra bilen så det blir en extra kostnad (och ansvar )för TS i så fall, TS och köparen borde göra om det och använda appen för att få ett korrekt datum.
Citera
2023-11-13, 07:32
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Är det en nysvensk så ställ av direkt, är det en äldre Svensk så skulle jag känna mig tryggare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in