• 1
  • 2
2023-11-13, 09:42
Medlem
wwrs avatar
Finland äger en hel del energiproduktion i Sverige. Priserna har ju hissats på ett sjukt och onödigt sätt den senaste tiden. Nu skall de köra våra tåg också och lågprisbiljetterna försvinner.
Citat:
Om ganska precis en månad, den 10 december, kliver SJ av uppdraget att köra Tåg i Bergslagens regionala tåg i bland annat Dalarna. Istället tar finska bolaget VR Sverige AB över. Då försvinner också lågprisbiljetterna.
https://www.dalademokraten.se/2023-1...g-i-bergslagen

Varför äger vi inte energi och tågtransporter själva? Varför skall utländska intressen tjäna pengar på våra helt nödvändiga basvaror på nivån "mänskliga rättigheter" som el och tågresor?

Jag skulle tro att det kan vara för att det är svårare att klaga på utländska intressen när våra priser hissas så att vi blir svaga och fogliga och inte orkar protestera mot Bryssels dekret.

SJ fick ju rädda pendeltågen när kineser kört dessa i botten.
Senast redigerad av wwr 2023-11-13 kl. 09:51.
Citera
2023-11-13, 09:50
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Varför äger vi inte energi och tågtransporter själva? Varför skall utländska intressen tjäna pengar på våra helt nödvändiga basvaror på nivån "mänskliga rättigheter" som el och tågresor?
Jag vet inte hur det går till på upphandlingarna men mina fördomar säger att ledningen på SJ är inkompetent och sinnesslö.
Citera
2023-11-13, 09:51
Finnar är bra på det mesta !
Citera
2023-11-13, 09:57
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Jag vet inte hur det går till på upphandlingarna men mina fördomar säger att ledningen på SJ är inkompetent och sinnesslö.

Citat:
Ursprungligen postat av Huhhhhh
Finnar är bra på det mesta !
De vanliga svaren. Vi svenskar är dåliga och utlänningarna bra.

Både svenskar och finnar är bra men skall inte tjäna pengar på varandras "basvaror".
Citera
2023-11-13, 09:58
Medlem
Finnarna äger inga tåg, dom kör på upphandling som dom vunnit i konkurrens med andra, och har gjort i flera år i bland annat Skåne
Citera
2023-11-13, 10:01
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Finnarna äger inga tåg, dom kör på upphandling som dom vunnit i konkurrens med andra, och har gjort i flera år i bland annat Skåne
Vi såg hur det gick med upphandlingen av pendeltrafiken som kineserna vann. Personalen gick in i väggen, kineserna fick köpa sig fria och SJ ta hand om det hela igen.
Citera
2023-11-13, 10:02
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
De vanliga svaren. Vi svenskar är dåliga och utlänningarna bra.
Nja, jag menar inte att svenskar är dåliga. Jag baserar mitt svar som verksam i järnvägsbranschen de senaste 15 åren.
Citera
2023-11-13, 10:09
Medlem
wwrs avatar
14% av svensk elproduktion ägs av finska staten (Fortum). Varför det?

38% av utländska intressen.

https://www.energiforetagen.se/energ...lproduktionen/.
Citera
2023-11-13, 10:13
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Nja, jag menar inte att svenskar är dåliga. Jag baserar mitt svar som verksam i järnvägsbranschen de senaste 15 åren.

Utan att vara i järnvägsbranschen, så instämmer jag i att finnarna är en bra samarbetspartner.
Dom har bra värderingar som liknar våra och är bra att göra affärer med.

Det finns betydligt sämre alternativ, sedan kunde jag förstås önska att infrastruktur och energiproduktion i första hand varit svenskägt.
Citera
2023-11-13, 10:15
Medlem
ceyifam2s avatar
Citat:
Finland äger en hel del energiproduktion i Sverige. Priserna har ju hissats på ett sjukt och onödigt sätt den senaste tiden. Nu skall de köra våra tåg också och lågprisbiljetterna försvinner.

Jag skulle tro att det kan vara för att det är svårare att klaga på utländska intressen när våra priser hissas så att vi blir svaga och fogliga och inte orkar protestera mot Bryssels dekret.

Ja, det är ju borgarnas fel såklart. Om det inte är EUs.
Ofta en kombination.

Att nationell infrastruktur inte ägs och kontrolleras nationellt, gärna kommunalt, regionalt eller statligt i lämpliga fall, är ju idiotiskt.

När jag växte upp hade vi inte X2000, och tågen gick långsammare, men de gick och jag kan inte minnas några direkta problem på de hundratals tågresor jag gjorde i min ungdom. Idag däremot, sällan vi väljer tåget om man säger så.

Citat:
14% av svensk elproduktion ägs av finska staten (Fortum). Varför det?

38% av utländska intressen.

https://www.energiforetagen.se/energ...lproduktionen/.

Bland annat var det poppis ett tag att sälja ut elproduktion till underpris, en typisk kissa-i-byxan-lösning i stil med att sälja hus billigt och sedan hyra samma hus dyrt (också populärt).

Exempelvis sålde Stockholm Birka energi till gravt underpris till just Fortum.

https://www.dn.se/sthlm/mats-hulth-a...energi-saldes/

"I praktiken har ”Birka energi” varit något av ryggrad för hela Fortum. Vinsterna i bolaget ökade snabbt. Det gjorde även lönerna och värdet på optionsprogrammen. Sammanlagt har ägarna fått utdelningar motsvarande mer än 100 miljarder kronor ur hela Fortum."
Senast redigerad av ceyifam2 2023-11-13 kl. 10:22.
Citera
2023-11-13, 10:37
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Varför äger SJ en del spår i Norge..? Pengar, så klart.
Citera
2023-11-13, 10:56
Medlem
Citat:

Det är inte SJ som är sopan i detta, det är Trafikverket.

Det börjar komma in lite nya parametrar i upphandlingarna men det är fortfarande billigast kontra kraven som gäller.

Ett idiotiskt jävla system som uppmanar till fusk och tjafs om vad som ingår och inte...
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-11-13 kl. 10:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in