• 1
  • 2
2023-11-12, 12:51
Medlem
Hej,
Hände en konstig grej idag. Jag köpte en bil av en bilhandlare förra veckan. Bilen var listad på blocket där handlaren har sin handlarsida. Idag messade en gubbe och frågade om bilen var till salu varpå jag förklarade att jag precis köpt den. Han svarade då att det var konstigt eftersom bilhandlaren precis sänkt priset på bilen.
Jag letade upp handlarens sida och mycket riktigt. Min bil låg fortfarande ute men nu med ett mycket lägre pris. Faktiskt orimligt lågt, säkert 10-15 000 under marknadsvärde.

Det jag funderar på är anledningen. Är det ett misstag? Är det för att driva trafik till sin handlarsida? Är det något bokföringsmässigt där han kan uppvisa att bilen legat listad för ett visst pris?
Någon som har insikt i sådana här strategier?
Citera
2023-11-12, 13:02
Avstängd
Säkert listar den lägre och manipulerar köpekvittot så han där en del i svarta pengar.
Citera
2023-11-12, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Säkert listar den lägre och manipulerar köpekvittot så han där en del i svarta pengar.

Lite det jag var inne på också men avtalet säger ju en annan summa.
Citera
2023-11-12, 13:13
Medlem
Kan ju också tillägga att går man in på car.info nu så ser ju min bil ut att vara värderad till 20’ lägre än jag köpt den för eftersom bilfirman dumpat priset i annonsen.
Citera
2023-11-12, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machom
Kan ju också tillägga att går man in på car.info nu så ser ju min bil ut att vara värderad till 20’ lägre än jag köpt den för eftersom bilfirman dumpat priset i annonsen.

Grattis, när du sen ska sälja bilen tror köparen att du betalat 20-30 k mindre än vad du faktiskt har gjort.
Citera
2023-11-12, 13:31
Medlem
Citat:
Hej,
Hände en konstig grej idag. Jag köpte en bil av en bilhandlare förra veckan. Bilen var listad på blocket där handlaren har sin handlarsida. Idag messade en gubbe och frågade om bilen var till salu varpå jag förklarade att jag precis köpt den. Han svarade då att det var konstigt eftersom bilhandlaren precis sänkt priset på bilen.
Jag letade upp handlarens sida och mycket riktigt. Min bil låg fortfarande ute men nu med ett mycket lägre pris. Faktiskt orimligt lågt, säkert 10-15 000 under marknadsvärde.

Det jag funderar på är anledningen. Är det ett misstag? Är det för att driva trafik till sin handlarsida? Är det något bokföringsmässigt där han kan uppvisa att bilen legat listad för ett visst pris?

Vilken är firman?
Citera
2023-11-12, 13:40
Medlem
godboys avatar
Citat:
Hej,

Ett par relevanta frågor:
- Står du nu som ägare för bilen i fråga?
- Var det en blattefirma?
Citera
2023-11-12, 13:43
Avstängd
Citat:

Alltså, en bil är alltid värderad mindre om man köper den fr en firma.. de måste ju tjäna något?

Det är bilens skick, ålder, utrustning mm som avgör priset inte vad en fd firma angett i nån gammal annons..
Citera
2023-11-12, 14:38
Medlem
Citat:
Hej,

Hur fick gubben dina uppgifter så han kunde messa dig, det naturliga är ju att man tar kontakt med firman som har annonsen.
Citera
2023-11-12, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Alltså, en bil är alltid värderad mindre om man köper den fr en firma.. de måste ju tjäna något?

Det är bilens skick, ålder, utrustning mm som avgör priset inte vad en fd firma angett i nån gammal annons..

Du missar poängen. Bilhandlaren har i efterhand gått in och sänkt priset på bilen i annonsen. Det jag undrade över är om det finns någon rimlig förklaring till det. Att handlarna måste ha marginaler förstår jag såklart och att jag betalar mer för en bil hos en handlare och får mindre i inbyte än privatförsäljning. Frågan är om handlaren i det här fallet försöker skaffa sig mer marginal än hen egentligen fick i affären.
Citera
2023-11-12, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ett par relevanta frågor:
- Står du nu som ägare för bilen i fråga?
- Var det en blattefirma?

1. Ja
2. Ägaren har ej svenskt namn
Citera
2023-11-12, 14:43
Medlem
Kollade upp lite andra annonser från samma handlare nu. Ägarbyte på en bil ett visst datum och sedan, 6 dagar senare är annonsen prisjusterad med ett pris under marknadsvärde. Det räcker för mig. Systematiskt bokföringsbrott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in