2023-11-12, 12:33
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ryssland kan inte ersätta varje stupad soldat med en gott utbildad ny, och de kan inte ersätta förlorat pansar, artilleri och annat lika snabbt som de förstörs.

Vid någon tidpunkt kan de bara skicka fram outbildade soldater utan pansar, men det funkar också?
Det är sant att det är svårare att ersätta pansar och sånt.
Citera
2023-11-12, 12:35
Medlem
Bert Sundström, SVT, reder ut fredsbegreppet på ett bra sätt.

"– Fred för Putin inbär att Ryssland ska få minst 20 procent av Ukraina och att omvärlden ska godkänna att Ryssland har rätt att bara ta andra länders territorium."

"En fjärdedel av tillfrågade ryssar vet inte varför man är i krig och en majoritet skulle stödja fredssamtal med Ukraina, enligt en ny undersökning.

– Putins fred och Zelenskyjs fred är på två helt olika villkor, säger SVT:s utrikesreporter Bert Sundström."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/25-procent-av-ryssar-vet-inte-varfor-det-ar-krig--mlgwq8

Förklarar invasionen och varför "fredsförhandlingar" med Putin och hans Duma inte är en framkomlig väg.
Citera
2023-11-12, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Mycket folk i Russland. Kanske 1000 döda om dagen är hållbart trots allt för ryssen. 😬 är välj bara patrask som dör ändå. Bra för miljön i Sibirien i alla fall. Mindre smutsiga ryska avskum där.

Det som framförallt försvagar orcherna är naturligtvis förlusten av militär materiel.
Att dom har massor av villiga träskallar att sätta en hjälm på är inte speciellt viktigt...
Citera
2023-11-12, 12:44
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryska förluster är all time high nu! Monstruös rysslakt under en vecka.

Så här ser det ut i Avdiika högara av ryssar över allt.

https://x.com/GloOouD/status/1723603640869343250?s=20
Är dom ryska trupperna mer välutrustade numera än vad dom var för nått år sen?
Tycker ryssarna vid Advika alltid åtminstone ser ut att ha riktiga uniformer till skillnad från förr när dom stridit i gympadojor och adidasbyxor.
Citera
2023-11-12, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Särskilt om man rekryterar långt bort I fjärran där människor inte kan göra sin röst hörd, kan på sin höjd få nån notis i lokaltidningen.
Burjatien ska vara regionen som har mest inkallade rekryter per capita, ligger mångdubbelt över västra Ryssland, många, många gånger om.

Problemet med ditt resonemang är Officerarna som i huvudsak rekryteras från Moskvaområdet, Leninggrad och andra ryska storstäder. Och som dör och lemlästas en masse'.

Med Ukrainas fjärrbekämpning, långt bakom fronterna, är förlusterna där stora.
Medans anhöriga går hemma i städerna går och väntar på förväntade medaljregn utan besked.
Citera
2023-11-12, 12:47
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Problemet med ditt resonemang är Officerarna som i huvudsak rekryteras från Moskvaområdet, Leninggrad och andra ryska storstäder. Och som dör och lemlästas en masse'.

Med Ukrainas fjärrbekämpning, långt bakom fronterna, är förlusterna där stora.
Medans anhöriga går hemma i städerna går och väntar på förväntade medaljregn utan besked.
Problemet med mitt resonemang, hur mennar du nu? Det är inget i mitt "resonemang" som var felaktigt.
Sluta citera mig, du bara ordbajsar och kommer numera inte få något svar.
Senast redigerad av StigEngstrom 2023-11-12 kl. 12:49.
Citera
2023-11-12, 12:55
Medlem
Citat:
Problemet med mitt resonemang, hur mennar du nu? Det är inget i mitt "resonemang" som var felaktigt.
Sluta citera mig, du bara ordbajsar och kommer numera inte få något svar.

Jag "mennar" att den brister.
Det stora problemet för Putin, Duman och Peskov blir när förslutsiffrorna ej går att dölja eller desinfomera om
.
Citera
2023-11-12, 13:00
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
För varje dag som går blir Ryssland svagare i en mycket högre utsträckning än Ukraina och väst.

Citat:
In a recent survey conducted by "U.S. News & World Report," the Russian army has earned the distinction of being declared the most formidable military force globally. This recognition stems from an in-depth evaluation of countries' military capabilities, as determined by participants in a global survey, particularly in the "Strength" sub-category.
https://www.msn.com/en-us/news/other/u-s-news-e-world-report-the-russian-army-is-right-now-the-strongest-in-the-world/ar-AA1ja6c8
Citera
2023-11-12, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Jag "mennar" att den brister.
Det stora problemet för Putin, Duman och Peskov blir när förslutsiffrorna ej går att dölja eller desinfomera om
.

När går den gränsen då?? 1 miljon döda?? Då har vi många års krig kvar
Citera
2023-11-12, 13:05
Medlem
Någon som kan ge en kort sammanfattning om läget?

Fortfarande stiltje? Varken Ukraina eller Ryssland tar sig framåt?
Citera
2023-11-12, 13:06
Medlem
Citat:
Tycker ryssarna vid Advika alltid åtminstone ser ut att ha riktiga uniformer till skillnad från förr när dom stridit i gympadojor och adidasbyxor.

Besättningar i pansarfordon kanske har uniformer. Inte säkert att de som väntar i diket bakom och ska storma fram har.
Citera
2023-11-12, 13:06
Medlem
Citat:

Ryssråttorna vid Advika slaktas en masse varje dag oavsett i vilket skick deras uniformer är i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in