2023-11-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Citat
Anledningen till att Johanna Jansson får sitt straff tidsbestämt är enligt hovrätten att man beaktat att hon ”lämnat uppgifter som haft väsentlig betydelse för utredningen av brottet”.

Maja Hellman frias för mord på Tove – Johanna Jansson får 16 års fängelse

https://www.expressen.se/nyheter/krim/maja-hellman-frias-for-mord-pa-tove-johanna-jansson-far-16-ars-fangelse/
Tack! 🙏
Citera
2023-11-11, 21:49
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Nu har inte Maja ett långvarit drogmissbruk
Maja har ju själv suttit i både polisförhör och i tingsrätten där hon berättar tydligt om sitt missbruk av sprit och droger. Menar du att Maja ljuger om detta? Finns på nätet så du kan lyssna själv. Det var ju den ena 6:an sprit efter den andra och så kokain och tabletter på detta. Och vinboxar.
Citera
2023-11-11, 21:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Maja har ju själv suttit i både polisförhör och i tingsrätten där hon berättar tydligt om sitt missbruk av sprit och droger. Menar du att Maja ljuger om detta? Finns på nätet så du kan lyssna själv. Det var ju den ena 6:an sprit efter den andra och så kokain och tabletter på detta. Och vinboxar.

Nej, det har hon inte.
Citera
2023-11-11, 21:56
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, det har hon inte.
Det är väl bara att lyssna själv istället för att sitta här och förneka vad Maja sagt. Eftersom du inte ens tror på det Maja säger med sin egen röst och som står skrivet i FUP så fattar jag att du inte tror på att hon hållit fast Tove heller. Du försvarar Maja av någon anledning i allt och blundar för sanningen. Att dricka som en karl tyder på alkolism i den åldern. Johanna däremot drack inte dom mängderna. Du anklagar Maja för att ljuga om sitt missbruk!
Senast redigerad av ziggarillen 2023-11-11 kl. 21:59.
Citera
2023-11-11, 22:16
Medlem
Man kan ha olika åsikter om MH och JJ som personer och tycka vad man vill om domarna. Man skall dock ha i beaktning att kvinnorna har fått en rättvis rättegång och deras försvarare har arbetat hårt för sina klienter med framgång.

Det kan konstateras att båda lider i någon mån av personlighetsstörning som en direkt bidragande orsak till händelserna.

Jag tycker ändå att HR har gjort en korrekt bedömning, men trodde på en livstidsdom för JJ.
Att man endast dömde MH för gravfridsbrott anser jag också är helt rätt med anledning av den bevisning som ligger till grund för domen avseende henne.

Om jag tror att MH sov sig igenom mordet?
Nej det tror jag inte, men jag tror hon låg i sängen och deltog inte i själva mordet - vilket medför att det blir enkelt att säga: "Jag sov, jag vet inte vad som har hänt".

Eftersom det finns väldigt lite bevisning i utredningen (på kropp, i lägenhet, i bil, på tjejerna mm), så blir det svårt för åklagare att föra ett åtal för mord gällande MH.

JJ har erkänt att hon tagit ett stryptag i 10 sekunder på TT, vilket naturligtvis är en lögn. Lyssnar man till rättsläkarna är alla (nåja) överens om att TT dödsorsak är manuell strypning. Det tar inte 10 sekunder att dö av manuell strypning. TT död har föregåtts av en kamp som hörts ned till grannen som bor under.
Denna kamp har naturligtvis även MH hört, utan att hon har agerat.

När man läser förundersökningen bildar jag mig en uppfattning av alla tre tjejerna och på grund av deras så olika personligheter och JJ plus MH personlighetsstörningar har möjliggjort denna händelse.

Det framkommer att JJ har svårt att hantera personliga nederlag och har ett stort behov av att styra bland sina vänner, dvs, de vänner som kan styras.
Hon hamnar ofta i bråk och verkar vilja vara i centrum.
Hon hittar på olika aktiviteter och anordnar fester.
Hon vill alltid få sin vilja fram och går inte det, så dissar hon denne istället.

TT verkade vara en tjej som hade skinn på näsan och vågade säga nej till JJ - hon stod på sig och tog inte skit. Vilket gjorde att hon blev JJ hatobjekt.

MH verkar vara svagjag. Hon vill inte ta ansvar och har inte behövt det heller, då hennes föräldrar alltid har backat upp henne på ett eller annat sätt. Blir det för jobbigt, så struntar hon i det helt enkelt.
Hon är en follower och gör det hon mer eller mindre blir tillsagd - alternativ - det hon är nödd och tvungen.

Jag tror att när tjejerna kom upp till JJ lägenhet, så gick MH och lade sig i sängen.
Detta gjorde hon medvetet då hon visste innerst inne att det skulle sluta i tjafs och bråk. Hon var beräknande i detta fallet. Tror inte att hon trodde att TT skulle dö, men hon ville inte delta i tjafset och bråket som hon anade skulle uppstå (alkohol, tjafset på Nöjet, hatobjekt mm.)

MH hörde nog allt, men är hon mördare för det? -Nej det är inte brottsligt, men omoraliskt? (inte ta ansvar).
Att hjälpa till att dumpa kropp. -Rädd att åka dit för mord som hon inte begått? (nödd och tvungen).
Att hålla tyst i förhör till en början. -Rädd att bli oskyldigt anklagad för mord? Vill inte gola?

Lite kring hur jag ser på detta...
Citera
2023-11-11, 22:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är väl bara att lyssna själv istället för att sitta här och förneka vad Maja sagt. Eftersom du inte ens tror på det Maja säger med sin egen röst och som står skrivet i FUP så fattar jag att du inte tror på att hon hållit fast Tove heller. Du försvarar Maja av någon anledning i allt och blundar för sanningen. Att dricka som en karl tyder på alkolism i den åldern. Johanna däremot drack inte dom mängderna. Du anklagar Maja för att ljuga om sitt missbruk!

Nej, jag anklagar inte Maja för att ljuga om ett missbruk.

Jag menar att du definierar Majas bruk av alkohol och droger på ett felaktigt sätt.

Dels vet du inte omfattningen eller något exakt runt hennes bruk.

Från Mind.

"Vad är ett missbruk?
Med missbruk menas att använda substanser som till exempel alkohol och narkotika, på ett sätt som skadar hälsan och relationer. När ett missbruk får pågå en längre tid finns risken att bli beroende.
"

https://mind.se/fakta/relaterade-tillstand/missbruk-och-beroende/

Då menar jag att det är du som påstår att Maja är missbrukare som ska visa att hon är det.
Citera
2023-11-11, 22:22
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Man kan ha olika åsikter om MH och JJ som personer och tycka vad man vill om domarna. Man skall dock ha i beaktning att kvinnorna har fått en rättvis rättegång och deras försvarare har arbetat hårt för sina klienter med framgång.

Det kan konstateras att båda lider i någon mån av personlighetsstörning som en direkt bidragande orsak till händelserna.

Jag tycker ändå att HR har gjort en korrekt bedömning, men trodde på en livstidsdom för JJ.
Att man endast dömde MH för gravfridsbrott anser jag också är helt rätt med anledning av den bevisning som ligger till grund för domen avseende henne.

Om jag tror att MH sov sig igenom mordet?
Nej det tror jag inte, men jag tror hon låg i sängen och deltog inte i själva mordet - vilket medför att det blir enkelt att säga: "Jag sov, jag vet inte vad som har hänt".

Eftersom det finns väldigt lite bevisning i utredningen (på kropp, i lägenhet, i bil, på tjejerna mm), så blir det svårt för åklagare att föra ett åtal för mord gällande MH.

JJ har erkänt att hon tagit ett stryptag i 10 sekunder på TT, vilket naturligtvis är en lögn. Lyssnar man till rättsläkarna är alla (nåja) överens om att TT dödsorsak är manuell strypning. Det tar inte 10 sekunder att dö av manuell strypning. TT död har föregåtts av en kamp som hörts ned till grannen som bor under.
Denna kamp har naturligtvis även MH hört, utan att hon har agerat.

När man läser förundersökningen bildar jag mig en uppfattning av alla tre tjejerna och på grund av deras så olika personligheter och JJ plus MH personlighetsstörningar har möjliggjort denna händelse.

Det framkommer att JJ har svårt att hantera personliga nederlag och har ett stort behov av att styra bland sina vänner, dvs, de vänner som kan styras.
Hon hamnar ofta i bråk och verkar vilja vara i centrum.
Hon hittar på olika aktiviteter och anordnar fester.
Hon vill alltid få sin vilja fram och går inte det, så dissar hon denne istället.

TT verkade vara en tjej som hade skinn på näsan och vågade säga nej till JJ - hon stod på sig och tog inte skit. Vilket gjorde att hon blev JJ hatobjekt.

MH verkar vara svagjag. Hon vill inte ta ansvar och har inte behövt det heller, då hennes föräldrar alltid har backat upp henne på ett eller annat sätt. Blir det för jobbigt, så struntar hon i det helt enkelt.
Hon är en follower och gör det hon mer eller mindre blir tillsagd - alternativ - det hon är nödd och tvungen.

Jag tror att när tjejerna kom upp till JJ lägenhet, så gick MH och lade sig i sängen.
Detta gjorde hon medvetet då hon visste innerst inne att det skulle sluta i tjafs och bråk. Hon var beräknande i detta fallet. Tror inte att hon trodde att TT skulle dö, men hon ville inte delta i tjafset och bråket som hon anade skulle uppstå (alkohol, tjafset på Nöjet, hatobjekt mm.)

MH hörde nog allt, men är hon mördare för det? -Nej det är inte brottsligt, men omoraliskt? (inte ta ansvar).
Att hjälpa till att dumpa kropp. -Rädd att åka dit för mord som hon inte begått? (nödd och tvungen).
Att hålla tyst i förhör till en början. -Rädd att bli oskyldigt anklagad för mord? Vill inte gola?

Lite kring hur jag ser på detta...
Helt ointressant vad du tror. Det har gissats och trotts i denna tråd sedan över ett år och det är allt från mattor, förråd, vaken, sovit, 10 sekunder, 5 minuter och listan kan bli hur lååång som helst. Vad är det du vill ha sagt?
Citera
2023-11-11, 22:27
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, jag anklagar inte Maja för att ljuga om ett missbruk.

Jag menar att du definierar Majas bruk av alkohol och droger på ett felaktigt sätt.

Dels vet du inte omfattningen eller något exakt runt hennes bruk.

Från Mind.

"Vad är ett missbruk?
Med missbruk menas att använda substanser som till exempel alkohol och narkotika, på ett sätt som skadar hälsan och relationer. När ett missbruk får pågå en längre tid finns risken att bli beroende.
"

https://mind.se/fakta/relaterade-tillstand/missbruk-och-beroende/

Då menar jag att det är du som påstår att Maja är missbrukare som ska visa att hon är det.
Jag drar slutsatsen efter att ha hört Maja berätta om sitt supande och det är inga små mängder. För att få i sig så mycket sprit och ändå kunna stå på benen, fota råddjur, mörda och sen förflytta lik visar prov på att hon tål enormt mycket intag och då har man ett långt missbruk bakom sig. En person som inte är vanedrinkare skulle duka under av mängen Maja sveper i sig. Dessutom hade hon supit hela helgen i Göteborg också. Kommit hem dyngrak var tydligen inte heller något sov var ovanligt. Sluta att ljug då varje människa har material att tillgå som överbevisar din förnekelse.

Maja knarkar också och narkomaner är kända för att ljuga om det mesta.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-11-11 kl. 22:29.
Citera
2023-11-11, 22:28
Medlem
Jag ville ha sagt att MH inte kan, har eller kommer att dömas för mord på TT.
Jag ville ha sagt att JJ är ensam mördare av TT
Jag ville ha sagt vad jag tror hände i bostaden när TT mördades
Jag ville ha sagt varför MH agerade och inte agerade som hon gjorde före, under och efter mordet

Vad vill du ha sagt, förutom sprida hat mot MH?

Citat:
Helt ointressant vad du tror. Det har gissats och trotts i denna tråd sedan över ett år och det är allt från mattor, förråd, vaken, sovit, 10 sekunder, 5 minuter och listan kan bli hur lååång som helst. Vad är det du vill ha sagt?
Citera
2023-11-11, 22:33
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag ville ha sagt att MH inte kan, har eller kommer att dömas för mord på TT.
Jag ville ha sagt att JJ är ensam mördare av TT
Jag ville ha sagt vad jag tror hände i bostaden när TT mördades
Jag ville ha sagt varför MH agerade och inte agerade som hon gjorde före, under och efter mordet

Vad vill du ha sagt, förutom sprida hat mot MH?
Jag tror inte utan vet att Maja var vaken och höll fast Toves armar. Även rätten ansåg att Johannas version var detaljrik och sanningsenlig. Om du inte var på plats och kan läsa av hur Maja tänker så vet du inte alls varför hon agerade eller inte som du påstår. Tro får man göra i kyrkan. Hatet mot Maja har hon själv bidragit till. Få personer är förtjusta i lögnaktiga mördare.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-11-11 kl. 22:40.
Citera
2023-11-11, 22:39
Medlem
Citat:
Det är väl lika vidrigt att en av mördarna får gå lös i samhället. Tycker du inte det?

Det är inte klarlagt/bevisat att Maja deltog i mordet. Johanna hade ett halvår på sig att ge en trovärdig beskrivning av Majas påstådda deltagande men lyckades inte. Tove hade väl två armar frågar FL henne för de inser väl att Johannas beskrivning av hur Maja höll Toves händer/armar inte är rimlig. I TR svarar RL på en direkt fråga att det är mer sannolikt att skadorna på Toves armbågar uppkom av att Johanna satt på de än att Maja tryckte ned de från höger sida där hon satt (enligt Johanna.) Det finns inte heller någon teknisk bevisning mot Maja. Det var därför korrekt av hovrätten att frikänna Maja för mord.

Den 19 april strax före domen i TR intervjuas
rättsexpertem Sven-Erik Alhem i Sveriges Radio. 'Svårt att tänka att 18-åringen fälls för mord".

Efter förhandlingarna i HR säger han så här till SVT (13 oktober).
'Sven-Erik Alhem, ordförande för Brottsofferjouren och tidigare överåklagare, säger att Göta hovrätts beslut att släppa 19-åringen men behålla 20-åringen som häktad inte kommer som en överraskning.
– Det har dallrat i luften under hela processen, säger han och tillägger att tingsrättsbevisen mot 19-åringen var svaga.

Efter domen uppmanar Alhem lyssnarna i SR (26 oktober) att respektera domen och inte vända sig emot 18-åringen. Du har dock rätt till dina åsikter. Men domen i HR förvånade alltså inte flertalet jurister. Inte bara GW.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-11-11 kl. 22:42.
Citera
2023-11-11, 22:47
Medlem
Citat:
Jag tror inte utan vet att Maja var vaken och höll fast Toves armar. Även rätten ansåg att Johannas version var detaljrik och sanningsenlig. Om du inte var på plats och kan läsa av hur Maja tänker så vet du inte alls varför hon agerade eller inte som du påstår. Tro får man göra i kyrkan. Hatet mot Maja har hon själv bidragit till. Få personer är förtjusta i lögnaktiga mördare.

Även om JJ`s version är den rätta, och då menar jag även då att när JJ själv säger att det bara handlade om ett kort stryptag etc (för det tror du väl oxå på då?)... så ser jag det nästan uteslutet att Maja skulle kunna förutse hur det skulle sluta, visst en något hårdare brottsrubricering för Maja kanske men absolut inte mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in