2023-11-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Alltså med det läget och utsikten, terassen osv så blåljuger han sönder sig att det ska ligga på 24K/m. Den lägenheten hade lätt kostat runt 8 miljoner och med dagens ränteläge så förstår vem som helst att han gör bort sig. Besittningsrätt efter 2 mån är ju också sinnesrubbat.

Snarare runt 20 miljoner.
Citera
2023-11-11, 20:02
Avslutad
Slug jävel men fan va bra, sådana ockerhyror ska motverkas.

Hur funkar det här i praktiken? Ska man varna sin hyresägare först eller går man direkt till hyresnämnden?
Citera
2023-11-11, 20:10
Medlem
Hur lång tid tar en sån process i hyresnämnden?
Citera
2023-11-11, 20:20
Medlem
sfrges avatar
Finns det någon som överhuvudtaget kan tycka synd om en sån här människa?

Karln gick med på och skrev under ett hyresavtal där han är beredd att betala 90 000 i månaden bara för att bo.
Gör man det så måste man vara riktigt jävla rik.

Det drabbar liksom ingen fattig.
Citera
2023-11-11, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge

Karln gick med på och skrev under ett hyresavtal där han är beredd att betala 90 000 i månaden bara för att bo.

Av vilken anledning ska man tycka synd om Leo?

Om du läst artikeln och lite i tråden så ser du vad det hela handlar om.
Citera
2023-11-11, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaum
”Leo Giertz, 42, har bott i sin trea på 168 kvadratmeter på Gärdet i Stockholm sedan den första juni i år.
– Jag hade precis separerat och behövde någonstans att bo. Vi hade redan sålt vårt gemensamma boende vilket gjorde att jag hade lite ont om tid. Det blev lite stressigt, säger han.”

Leo hyr dyrt i andra hand av ett företag, och tror att han har möjlighet att få tillbaka överpriset och även få överta förstahandskontraktet, ifall det slutar på samma sätt som för hans bonuspappa som gjort samma sak och vunnit i hyresnämnden.

För den som har mycket pengar är det därmed möjligt att ”köpa” sig förbi kön till hyresrätter så länge en har råd att ligga ute med mycket pengar.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/LlbGA4/leos-hyra-90000-kronor-i-manaden-for-trea-pa-gardet
Aha, han tänker alltså att han bara ligger ute med pengarna och får tillbaks den oskäliga hyran efter att han anmält hyresvärden till hyresnämnden !
Citera
2023-11-11, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Aha, han tänker alltså att han bara ligger ute med pengarna och får tillbaks den oskäliga hyran efter att han anmält hyresvärden till hyresnämnden !
Det tog nittio inlägg tills du läste artikeln, och förstod. Duktigt jobbat. Nu gäller det bara att övriga snurrpellar i tråden kopplar.
Citera
2023-11-11, 21:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge

Man ska inte tycka synd om honom. Det gör nog ungefär ingen. Han har råd att ligga ute med stora pengar och vara martyr. Hyresvärdar som hyr ut bostäder på detta sätt lär dra öronen åt sig efter detta, för han kommer med all sannolikhet att vinna, även om jag är tveksam till hans krav på hyra.

Vad det hela belyser är hur absurd hyresmarknaden är med avseende på prissättning. Självklart är denna lägenhet värd betydligt mer än den hyra han kräver och en marknadshyra ligger snarare omkring det han betalar idag, om inte ännu högre med tanke på vad som ingår i hyran.'
Citera
2023-11-11, 21:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camorraro
Snarare runt 20 miljoner.
Det räcker inte med tanke på terrassens storlek. Kolla vad byggbolagen vill ha för stora lägenheter med gigantiska terasser. Det kostar kan jag tala om!

Jag skulle gissa på minst 30 mille för denna som bostadsrätt, om inte ännu mer. Tror det är i underkant.
Citera
2023-11-11, 21:34
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Leo Giertz personliga kamp går också hand i hand med en ny startup som han lanserat tillsammans med Adam Wais, Sebastian Ländin och Melker Lind. Det nystartade bolaget ska arbeta med just den här typen av frågor, där hyresgäster som hyr av företag i andrahand ska kunna kräva återbetalning av hyra.

Allt är ett PR stunt. Bara hoppas han förlorar allt.
Citera
2023-11-11, 21:38
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vembryrsigfan
Konstigt att inte sådana tidgivningar som Aftonbladet etc fattar att de är som du säger. För de är ju tvunget nämnt att han har ett sådant företag. Men de är en bra PR-kupp av honom
Håller helt med, så jävla dåliga journalister om dom inte tog betalt för PR artikeln.
Citera
2023-11-11, 21:38
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det räcker inte med tanke på terrassens storlek. Kolla vad byggbolagen vill ha för stora lägenheter med gigantiska terasser. Det kostar kan jag tala om!

Jag skulle gissa på minst 30 mille för denna som bostadsrätt, om inte ännu mer. Tror det är i underkant.
Ja runt 33-36mkr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in