2023-11-09, 13:58
Medlem
Kotte456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotte456
Jisses, 50 kg. Smaskens. Tackar!
1. En person med en kort politisk "karriär"
2. Köpte sina väljare.
3. Enligt legenden smått galen.
4. En kille som gillade kläder, hade en enorm garderob.
5. Ärvd förmögenhet
6. Alkohol, hästkapplöpning och spel
Citera
2023-11-09, 15:30
Medlem
Kotte456s avatar
2. Köpte sina väljare.
5. Ärvd förmögenhet
7. 7th Hussars
8. Upptäckte försent att personen förekommit förut i tråden.
Citera
2023-11-09, 17:46
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Citat:
2. Köpte sina väljare.
5. Ärvd förmögenhet
7. 7th Hussars
8. Upptäckte försent att personen förekommit förut i tråden.

Aldrig hört talas om honom ska det erkännas, men Google hjälper mig att hitta en trolig kandidat; John "Mad Jack" Mytton..?

Minst sagt extravagant lirare... Från wiki; "During his stay in Calais he tried to cure his hiccups by setting his shirt on fire"... ...borde varit vettigare att sluta kröka...???
Citera
2023-11-09, 18:34
Medlem
Kotte456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyTheBrottom
Aldrig hört talas om honom ska det erkännas, men Google hjälper mig att hitta en trolig kandidat; John "Mad Jack" Mytton..?

Minst sagt extravagant lirare... Från wiki; "During his stay in Calais he tried to cure his hiccups by setting his shirt on fire"... ...borde varit vettigare att sluta kröka...???
Rätt! Skickligt taget. En herre som hade varit rolig att ha med (tror jag) på ungdomens båtluffar i Grekland.
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Mytton
20 flaskor portvin av fin kvalitet och frågan till dig.
Senast redigerad av Kotte456 2023-11-09 kl. 19:03.
Citera
2023-11-09, 20:52
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Citat:
Rätt! Skickligt taget. En herre som hade varit rolig att ha med (tror jag) på ungdomens båtluffar i Grekland.
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Mytton
20 flaskor portvin av fin kvalitet och frågan till dig.

Tackar - blir ett fint lager! Jo... "rolig att med..." men säkert ännu roligare om man skulle bli tvungen att lämnas efter sig på en grekisk arrest, typ... "see ya Jack!!! Maybe..."

Vad söks nu?

1) Kan för den... konstnärligt sinnade, typ... ge associationer till fönsterputsning.

2) Portugisiska emigranter i mer tropiska trakter sägs vara dess uppfinnare eller åtminstone ansvariga för dess spridning.

3) Har massor av släktingar, den "mest mainstream" är kan man säga alltid 50 % större i visst avseende.
Citera
2023-11-10, 21:36
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Det är ju helg och fick ett telefonsamtal, "klart tagbar.... men släng in att...

4) John Lennons morsa var en jäkel på att hantera detta" - vilket nu verkställts...
Citera
2023-11-11, 08:54
Medlem
Jag ger mig in i matchen med en gissning: Jag vill minnas att John Lennon först lärde sig spela banjo, och det kan han ju ha fått från mamma. Det stämmer även med ledtråd 3, då en banjo vanligtvis har fyra strängar och en gitarr sex, alltså 50 % fler. Fönsterputsning och portugisiska emigranter säger mig ingenting. Men jag svarar alltså BANJO.
Citera
2023-11-11, 13:49
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl17Gustaf
Jag ger mig in i matchen med en gissning: Jag vill minnas att John Lennon först lärde sig spela banjo, och det kan han ju ha fått från mamma. Det stämmer även med ledtråd 3, då en banjo vanligtvis har fyra strängar och en gitarr sex, alltså 50 % fler. Fönsterputsning och portugisiska emigranter säger mig ingenting. Men jag svarar alltså BANJO.

Du har i princip löst den! Bränns alltså extremt. Vi söker;

5) Alltså en kusin eller snarare ett syskon till banjon.
Citera
2023-11-11, 13:57
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Citat:
Du har i princip löst den! Bränns alltså extremt. Vi söker;

5) Alltså en kusin eller snarare ett syskon till banjon.

EDIT: Ser nu att wiki hävdar "banjo" avs Julia Lennon, min källa hävdar detta instrument, och litar mer på den...
Citera
2023-11-11, 14:12
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
EDIT: Ser nu att wiki hävdar "banjo" avs Julia Lennon, min källa hävdar detta instrument, och litar mer på den...

Ukulele kanske?
Citera
2023-11-11, 14:40
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ukulele kanske?

Där kom "matadorsticket"!

Funderade ett tag på om banjo skulle godkännas, men ukulelen har ALLTID fyra strängar (banjon 4, 5 el 6). Ang Julia Lennon är min källa "säker" såtillvida att hon gjorde sig lite märkvärdig ang just ukulele, en sorts "odlad egenhet", som länkbar källa anger han f ö Mccartneys minne från 94, och det får vi väl lita på, 1:07 in; https://www.youtube.com/watch?v=YDChVcLWpGc&t=92s

Ettan förresten den kultförklarade; https://www.youtube.com/watch?v=sfmAeijj5cM

Formbys ukulelesamling samt frågan till Biling!

Edit; Hedersomnämnande till Karl17Gustaf som la ut en krattad manege väldigt snyggt till Biling!
Citera
2023-11-11, 14:48
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Där kom "matadorsticket"!

Funderade ett tag på om banjo skulle godkännas, men ukulelen har ALLTID fyra strängar (banjon 4, 5 el 6). Ang Julia Lennon är min källa "säker" såtillvida att hon gjorde sig lite märkvärdig ang just ukulele, en sorts "odlad egenhet", som länkbar källa anger han f ö Mccartneys minne från 94, och det får vi väl lita på, 1:07 in; https://www.youtube.com/watch?v=YDChVcLWpGc&t=92s

Ettan förresten den kultförklarade; https://www.youtube.com/watch?v=sfmAeijj5cM

Formbys ukulelesamling samt frågan till Biling!

Edit; Hedersomnämnande till Karl17Gustaf som la ut en krattad manege väldigt snyggt till Biling!

Tackar! Fick hjälp av Karl17Gustaf.. Vi kan väl ta ett instrument till..

1) Kom till Europa österifrån, från Turkiet.

2) Irländsk folkmusik.

3) Slog igenom i västeuropa på 1960-talet, bland annat genom kända filmer. Ett luftfyllt klot är en ledtråd till en av dessa filmer.

4) Lars Winnerbäck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in