• 1
  • 2
2023-11-10, 17:09
Medlem
Tycker mitt nuvarande bredband är för dyrt, så kollade vilka övriga som finns på min adress och det var många jag aldrig har hört talas om. Har självklart försökt googla men de flesta av dem finns det inte så mycket info om, så frågar här.

Lista (från billigast till dyrast) av de inom spannet 339-389 kr per mån (för 100/100):
Dalakraft
NWT Media
Quicknet
Internetbolaget
Bredbandsson
Inleed
Arkaden
Bahnhof

Den enda jag hört talas om innan är Bahnhof.

Vilka är bra, vilka ska undvikas?
Citera
2023-11-10, 17:13
Medlem
Rechargeds avatar
Jag har Bahnhof sen ca 10år tillbaka och kan inte komma ihåg att det varit ett enda problem! Dom är inte billigast där jag bor, men de är tveklöst stabilast. Jag har aldrig haft problem med några fakturor eller liknande heller, allting bara fungerar som det är tänkt. Kan verkligen rekommendera dom
Citera
2023-11-10, 17:32
Medlem
JustTrollings avatar
Det kommer inte vara någon direkt större skillnad mellan dom olika sett till bredbandet, det är väl samma stadsnät.

Lika bra att ta Dalakraft om det är billigast. (Dalakraft är ju Östersunds kommun.)

Skillnader mellan bolagen blir ju mer om något bolag fular sig med fakturorna, har usel kundtjänst, o.s.v.

I nät som har större operatörer, Telia, Telenor, Tele2, o.s.v. så kan man ibland göra mer fynd och få lägre pris. Typ Black Friday-pris, flertjänstrabatt om man har telefon, eller TV, o.s.v. Blir större skillnader då.
Citera
2023-11-10, 17:33
Medlem
Bazze1s avatar
Har haft Bahnhof sen 2009 och aldrig haft några problem, sen en tid tillbaks så har jag även lagt till antivirus och id-skydd samt 100/100 efter 12 år med 10/10 (som faktiskt fungerade bra)...400 spänn i månaden.

De andra du räknar upp har jag inte ens hört talas om än mindre provat så nån recension på dessa kan jag tyvärr icke ge...
Citera
2023-11-10, 19:43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lash123
Tycker mitt nuvarande bredband är för dyrt, så kollade vilka övriga som finns på min adress och det var många jag aldrig har hört talas om. Har självklart försökt googla men de flesta av dem finns det inte så mycket info om, så frågar här.

Lista (från billigast till dyrast) av de inom spannet 339-389 kr per mån (för 100/100):
Dalakraft
NWT Media
Quicknet
Internetbolaget
Bredbandsson
Inleed
Arkaden
Bahnhof

Den enda jag hört talas om innan är Bahnhof.

Vilka är bra, vilka ska undvikas?
Bahnhof är bra, fungerar utan problem.
Vissa påstår att dom har en dålig support, jag vet inte då jag aldrig behövt kontakta dom.
Är nog mest folk som strular med sin egen utrustning, och tror att Bahnhof ska fixa, som klagar.
Citera
2023-11-10, 21:17
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Bahnhof är bra, fungerar utan problem.
Håller med,
Men minst lika viktigt är att de tror på ett fritt internet och aktivt motsätter sig övervakning.
Citera
2023-11-10, 21:40
Medlem
pn222jws avatar
HALLON är väldigt ärliga men fanns väl inte på TS lista.
Citera
2023-11-10, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
HALLON är väldigt ärliga men fanns väl inte på TS lista.

Jag har Hallon på telefonen och är nöjd. Jag fick info från hyresvärden om att man måste välja bredband via en hemsida i det öppna nätet Zitius. Hallon var tyvärr inte med. De jag skrev med var alla som fanns, förutom en arabisk jalla jalla bredbandsbolag som jag uteslöt själv.
Telia och Telenor tar båda 550 kr i månaden för 100 mbit, tycker det är alldeles för dyrt.
Citera
2023-11-10, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Det kommer inte vara någon direkt större skillnad mellan dom olika sett till bredbandet, det är väl samma stadsnät.

Lika bra att ta Dalakraft om det är billigast. (Dalakraft är ju Östersunds kommun.)

Skillnader mellan bolagen blir ju mer om något bolag fular sig med fakturorna, har usel kundtjänst, o.s.v.

I nät som har större operatörer, Telia, Telenor, Tele2, o.s.v. så kan man ibland göra mer fynd och få lägre pris. Typ Black Friday-pris, flertjänstrabatt om man har telefon, eller TV, o.s.v. Blir större skillnader då.

Med risk för att låta blåst, om dalakraft är östersunds kommun, kan det bli så bra täckning då jag bor typ 80 mil söderut därifrån, haha
Citera
2023-11-10, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Håller med,
Men minst lika viktigt är att de tror på ett fritt internet och aktivt motsätter sig övervakning.

Okej, det är bra att veta då jag använder mig flitigt av VPN, främst för att få tillgång till amerikansk tv
Citera
2023-11-11, 00:01
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Med risk för att låta blåst, om dalakraft är östersunds kommun, kan det bli så bra täckning då jag bor typ 80 mil söderut därifrån, haha
Kommer inte vara skillnad i hastighet mellan operatörerna. Betalar du för 100 MBbit så kommer du ha en begränsning i systemet som stryper din hastighet till 100 MBit. Egentligen går det mycket fortare, och det finns andra kunder som betalar för 250 MBit, 500 Mbit, o.s.v.

Själva internet går ju genom stadsnätet, eftersom du har flera operatörer att välja på. Operatören är mer den som säljer bredbandet.
Citera
2023-11-11, 01:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Vass möe kôster NWT media da?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in