2023-11-10, 13:56
Medlem
Två personer som saknar all form av självinsikt. Klart de blir kaos då när den ena tror att den är bättre än den andra. Dessutom så står dom långt ifrån varandra politiskt. GW en sosse och Guillou en maoist. Och de har dom säkert diskuterat under sina jakt stunder förr i tiden
Citera
2023-11-10, 13:57
Medlem
ziggarillens avatar
Båda två är avskyvärda och obegripligt hur någon ens vill se röken av dom. Vem som är värst är en tolkningsfråga.
Citera
2023-11-10, 14:04
Medlem
von-der-Wettets avatar
Olof G Hedengren skriver lite om bägge två i sin bok "Den ofrivillige bankiren".
Bägge bröt f.ö. med honom. Alla tre har en skruv lös. Men Guillo har nog den lösaste skruven.
Citera
2023-11-10, 14:14
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Kollade på "Mallou möter" i fyran där hon intervjuade Jan Guillou och ställde frågan varför han och Leif GW blev osams.

Janne svarade att "vissa saker pratar man inte om".

Malou kontrade med att hon frågat Leif GW vad anledningen var och att han svarat henne att dom bara tröttnat på varandras umgänge.

Janne kommenterade det med att det, precis som mycket annat Leif GW säger, är ljug men att han behåller orsaken för sig själv.

Uppenbart ger Janne sken av att dom gick skilda vägar pga någon konflikt och att frågan forfarande är infekterad.

Vad tror ni bråket handlade om?

Tjocke Leif är fullfjädrad mytoman och JG har vissa mytomaniska drag. Nånstans på vägen har dessa krafter kolliderat...
Citera
2023-11-10, 14:39
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
GW kan obehindrat föra sig med Överklassen, det har aldrig Guillou kunnat. Men sååå han önskar han kan. Han vet alla koder, studerar och frotterar men får inte till det. GW kör det där med vänsterhanden.

Plus att GW inte har några problem att sänka några 10.000kr vinflaskor på en kväll och det är Guillou för snål för. Så när Guillou skulle ta en nota (på tennstopet tror jag det var) blev det evig schism. Gullou hade väl finsmuttat och GW bälgat i sig.
Snarare så att GW är sig själv. Du ser samma fenomen hos stormrike Trump och arbetarklassen däröver. Han gör sig inte till och låtsas att han är en av dem.
Citera
2023-11-10, 14:41
Medlem
Dom har nog haft diskussioner/dispyter under hela umgängestiden tror jag. Vilket vin som är bäst, vilka druvor som går att lagra, hur mycket dill man ska ha i kräftspadet, om kron eller dov är det finaste köttet, Palmemordet, bästa författaren, bästa fyndet, snyggast kvinna, rikast vänner osv osv osv. Dom har nog tryckt på varandras knappar framåt nattgroggen och säkert gått varandra på nerverna emellanåt. Och det gick nog fint länge och väl då tonen kallades rå men hjärtlig och grabbig stämning. problemen har nog uppstått när den ene drog ifrån både vad gäller pengar och sålda böcker och började mula det i ansiktet på den andre för att ”vinna” diskussionerna. När den ene dessutom blev ordentligt folkkär började det bli riktig svårt och när han dessutom började accepteras i överklasskretsar var loppet kört. Jag tror att den andre led ordentligt under tiden han såg vart det barkade och fick vänta in nån plump fyllekommentar från den ene som anledning för att säga upp bekantskapen med hedern någorlunda i behåll.

Men vad vet jag, så det får klassas som rena spekulationer.
Citera
2023-11-10, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Kollade på "Mallou möter" i fyran där hon intervjuade Jan Guillou och ställde frågan varför han och Leif GW blev osams.

Janne svarade att "vissa saker pratar man inte om".

Malou kontrade med att hon frågat Leif GW vad anledningen var och att han svarat henne att dom bara tröttnat på varandras umgänge.

Janne kommenterade det med att det, precis som mycket annat Leif GW säger, är ljug men att han behåller orsaken för sig själv.

Uppenbart ger Janne sken av att dom gick skilda vägar pga någon konflikt och att frågan forfarande är infekterad.

Vad tror ni bråket handlade om?

Guillou kladdade på Gw
Så Gw tyckte han är äcklig hörde från en jaktkompis
Citera
2023-11-10, 15:06
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Jag tror Jan G sagt nåt om att GW tyckt att den enes böcker var finare och seriösa medans den andres böcker var mer som tonårsromaner. Sen fick man gissa vems böcker var vad. Det lät som det kunde vara orsaken till att det skar sig.
När GW frågades om varför det skurit sig sa han bara "ähh det ar bara så barnsligt..." sen sa han inget mer.
Vill minnas att JG sagt att GW sagt att JG,s böcker var rena Åsa Nisse historier.

Vilket jag håller med om. Rekommenderar Ola Holmgrens bok om Guillos författarskap.

Dessutom Rekommenderar jag avsnitten av God Ton där Per Lindgren går igenom olika lögner och fantasihistorier som mytomanen Guillo kläckt ur sig.
Senast redigerad av orrtupp 2023-11-10 kl. 15:12.
Citera
2023-11-10, 15:07
Bannlyst
Det muntert gladfeta matvraket GW har humor syns direkt hur han skrockar så magen håller på att spricka på karln. Guillou är en torrboll, helt humorbefriad plus tål inte att nån skämtar om honom. Han tar det direkt och blir aggressivt passiv eller fan nåt i den stilen. Bäst ser man det när John Crispinsson drev med JG om hans förmodade vapenfetish, jävlar va sur han blev då
Citera
2023-11-10, 16:02
Medlem
FinurligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Tänkte precis på samma sak, Guillou har nog inte en enda riktig vän. Peter Bratt vände ryggen då JG visade sig vara en falsk och lögnaktig karriärist, detta redan vid tiden för IB-affären dvs 1973.

Guillou är den ensammaste människan jag sett i hela mitt liv, enbart beroende på honom själv och hans lögner. Boken "Ondskan" är ett praktexempel på de lögner jag syftar till i vilken han tom hängde ut sin egen mor med lögnaktiga påståenden. Samma sorts ljugande som Jan Myrdal pysslat med.

Inte undra på att han klöste sig fast i Calle Schulman som ett utsvultet lejon så fort den sistnämnda visade lite intresse för hans person. Allt för att få hänga med en 40 år yngre playboy som säkert skrattar åt Jan bakom ryggen.

Vad blir nästa steg, att dyka upp i Bingo Rimérs TikToks som gubben i lådan?
Citera
2023-11-10, 16:09
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Jag skulle tro att osämjan har politiska orsaker. Leif GW är ju socialdemokrat. Tror att Guillou är kritisk mot honom för det. Tror att det hänger ihop med IB-affären.

Det borde hänga ihop med Bordellhärvan där Jan Guillou betedde sig som det praktarsele han är. JG åsidosatte allt vad källskydd heter men blev av någon anledning förlåten av GW, förmodligen för att JG var mer känd än GW och då gick det bra. Långt senare gjorde dom TV tillsammans och skrev minst en bok, "Stora machoboken" men när GW's popularitet ökade så fick JG's ego sig svåra törnar vilket är orsaken till den uppkomna situationen.

Det är efter 1991 som dom offentligt kritiserat den andres böcker och arbete, ofta i sarkastisk och nedlåtande ton. Rivaliteten har tagit sig uttryck genom personliga påhopp och offentlig kritik mot varandras karaktär och beteenden.

Båda två har emellanåt svårt att hålla sig till sanningen men så länge någon är beredd att betala för detta så kommer dom (i samförstånd) att fortsätta att profitera på almogen.

JG's bok 'Ondskan' är rakt igenom ett enda långt fabulerande, och GW's 'Gustavs grabb' håller sig inte heller till sanningen rakt igenom även om den inte är lika mycket fiktion som det JG får ur sig.

/Provokatör

PS En länk till Grabbarna på Fagerhult från 1991 https://www.svtplay.se/video/eyPNqv8/grabbarna-pa-fagerhult/4-1-1-1991?info=visa
Citera
2023-11-10, 16:15
Avslutad
Jag vill inte gå in för mycket på detaljer med risk för att outa mig själv. Men bråket lär ha haft sitt ursprung i att GW kom på Janne med att skicka snuskiga noveller till Leif:s dåvarande fru, Margareta.
Novellerna var med dagens mått ganska oskyldiga, och Leif såg länge mellan fingrarna på det hela, så länge det stannade vid fantasier.
Men det var specifikt en novell som fick Leif att tappa tålamodet. Novellen har ingen egentligen titel, men inom jaktlaget benämndes den "Arns anal" och lär ha handlat om en korsriddare som bröt sin ed och testade analsex.
Leif, som är en djupt troende och gammaldags man, ansåg att där gick gränsen och konfronterade Jan, som då lär ha viftat bort det hela med att "det är andra tider nu". Synd på en så fin vänskap, men ibland skär det sig helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in