Citat:
Ursprungligen postat av
Sweotheod
De är svaga. Och rädda. Att hitta ett annat offer flyttar fokuset.
Att man inte kan se detta beteende i den gruppen tyder på en brist på empati. Speciellt Els-Marie gjorde enormt utslag på äckel-radarn.
En riktig översittare.
Och att inte inse eller förstå att detta är mobbing, när de allra flesta ser det, samtidigt som man själv anser sig se något som de andra inte ser/inser, det är nog en solklar Dunning/Krüger på den. I det här fallet.
Det är mobbing. Flockbeteende. Svaga som lierar sig mot de som sticker ut - starkare eller ännu svagare.
Kalla det vad man vill. Relativt vanligt men lika lågt.
De flesta vill nog höra till gruppen, och är veka nog att gå över lik för att inte hamna utanför. Generellt.
På tal om Dunning/Kruger så finns det solklara exempel på det ja.
"Jag ser inte Els-Marie som särskilt intellektuell, hon agerar för simpelt för att vara en intellektuell person. För övrigt relaterar jag knappt till kvinnor överhuvudtaget, eller större delen av mänskligheten eftersom de flesta är på ungefär samma låga nivå som du."
(FB) Robinson 2023 Höst (Filippinerna)
Det är också lite Dunning/Kruger att använda sig av Dunning/Kruger mot folk.
Att applicera vad "tangentbordskrigarna" (som väntar på anledning att få spy ut hat) tycker på den generella åsikten i samhället tror jag inte är riktigt rättvist. Det tror jag du vet själv också.
Eller rättvisebekämparna som de ofta kallar sig själva samtidigt som de frågar efter efternamn på den senaste hatstormsoffret. Det är såna som jagar dem på deras sociala medier, trakasserar deras familjer och kanske tillomed värre.. Det är inte riktigt dem du ska räkna med när du bedömer vad den generella åsikten är, även trots att det är de som hörs mest.