2023-11-10, 10:14
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag tror de var "lika och olika" på ett sätt som rimmade illa. De är som två personer som slagits om att få posera på samma scen, med liknande pony-tricks men har en liten intressant skiljelinje: jag tycker mig se att Jan Guillou hela livet försökt förhålla sig gentemot lögn, medan Leif G.W. Persson försökt förhålla sig till sanning. Mycket är likt men man anar den hårfina skiljelinjen i allt. Förresten slående hur mycket mer sympatisk (trovärdig) Leif G.W. Persson är i sin intervju än Jan Guillou, då självironin når längre hårdare än knytnävsslag.

Jan Guillous mormor fabulerade ihop familjehistorier som länge förvirrade honom, så långt att han beskrev sitt liv som en livslögn, läsare av Ondskan har undrat om nåt alls där är är sant och IB affären hade stora inslag av vem som just ljög och inte. Hans liv har varit att manövrera kring och förhålla sig till lögn. Det märks också i hans sätt att kommunicera, han tenderar dra dimridåer snarare än att tala klarspråk och han avfärdade också just denna fråga från Malou som just en "lögn", det var hela hans analys av den saken.

Leif G.W. Persson är hårfint lika, men tvärtemot. Han har som rådgivare, professor och kriminolog hela tiden försökt sortera vad som är mest sant. Så även i Geijeraffären där han satt på sanningen (inte hade just målfokus på att avslöja lögnen som Guillou i IB-affären). Han är mer stringent i sina svar och han har dessutom en generös humor. Visserligen ljög hans mor men mer isolerat om att hon var sjuk vilket han anade att hon inte var, och han var (tvärtom Guillou) mycket tajt till sin far. Hans svar på Malous fråga var längre men att "vi gled isär ... två monologer som blev en dialog".

https://www.tv4play.se/video/44b23c2fe650cab4ea23/jan-guillou från nov 2023
https://www.tv4play.se/video/b4b9d963c74165c04cc0/malou-m%C3%B6ter-leif-gw-persson-2022 från nov 2022
Citera
2023-11-10, 10:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nittinie
En bastugrej. En mikro och ett monster i samma varma fuktiga rum ser illa ut.
GW är falukorven och den andre är väldigt liten...
Det sjuka är att jag tänkte exakt samma sak när jag såg rubriken, men min tanke var då att Guillou har en rejäl bamse. Han ser ut som en man med en rejäl köttklubba i brallan.
Gw, nja.
Citera
2023-11-10, 10:20
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Kan tänka mig att Leif GW (som ju är äkta gråsosse-arbetarklass) irriterar sig lite på att överklassynglet Guillou leker kommunist som nån slags image-pryl.

Sen är ju bägge två pösmunkar och besserwissrar av episka dimensioner...

Guillou är så lite överklassyngel man kan vara, det är det Jan försökt kompensera i alla år.

Och så är han kort...

LL
Senast redigerad av LagomLat 2023-11-10 kl. 10:34. Anledning: Stavfel rättade
Citera
2023-11-10, 10:24
Medlem
Alla vet att GW har svårt för att låta andra tala till punkt. I Tv studio låter man honom hållas. Vilket säkerligen inte funkar för JG. Att hålla igång ett bra samtal med någon som alltid vet bäst kan vara svårt. Värre blir det med två självgoda individer som alltid vet bäst.
Inte blir det bättre sluddrandes efter några glas vin
Citera
2023-11-10, 10:25
Medlem
MrSokratess avatar
Guillou, GW och Aschberg i ett låst kameraövervakat och uppmickat rum i en valfri mediekanal hade jag kunnat lägga lite pengar på att följa.
Citera
2023-11-10, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Det är svårt att ta någon GW Persson seriöst. Mannen kan inte ens ta hand som sig själv och flåsar när han snackar med uppenbara hälsoproblem pga destruktivt leverne, då har man ingen kredibilitet i något annat heller.
GW är en jättebäbis med stort bekräftelsebehov. JG hade åsikt om någon av GW böcker och efter det sa GW upp bekantskapen. Korta drag, men det hände många år sen.
Förstår inte allt fjäskande för GW. Märkligt hur vissa får glida räkmacka.
Citera
2023-11-10, 10:31
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Det är svårt att ta någon GW Persson seriöst. Mannen kan inte ens ta hand som sig själv och flåsar när han snackar med uppenbara hälsoproblem pga destruktivt leverne, då har man ingen kredibilitet i något annat heller.

Vafan snackar du om. Alla prioriterar olika i livet. Finns mängder superintelligenta människor som inte bryr sig ett piss om sin hälsa. Fan vilken ignorans du uppvisar.
Citera
2023-11-10, 10:31
Medlem
ProfessorAs avatar
Uppenbarligen två gubbar med stora egon och liten självdistans. Givetvis hamnade de i en diskussion om något ämne där ingen av dom får anses vara expert men båda ansåg att de visste bäst. Det blev en ovärdig kukfight som ingen vann utan båda föll ihop med ömsesidig upplevelse av att den ene skadat den andres ego - eller heder om man så vill.
Citera
2023-11-10, 10:32
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Vafan snackar du om. Alla prioriterar olika i livet. Finns mängder superintelligenta människor som inte bryr sig ett piss om sin hälsa. Fan vilken ignorans du uppvisar.

Som tjockisen sa.

Håller för övrigt med dig om att intelligens och omsorg över den egna hälsan inte behöver gå hand i hand.
Citera
2023-11-10, 10:33
Medlem
Läst hela tråden och ingen har nämnt orsaken till missämjan. GW anser att JG i sina kontakter med KGB begick landsförräderi i och med det i strikt juridisk mening. Det har ingenting med JG:s lilla snopp och huruvida kvinnor generellt föredrar en rejäl dase.
Citera
2023-11-10, 10:34
Medlem
DoktorNos avatar
GW har humor men det har inte Guillou. Det är den enkla anledningen till att de tappat vänskapen. Janne tål inte att någon skämtar om honom medan GW är duktig på att formulera små lustigheter om Guillou.

Framförallt skriver GW bättre böcker med ett bättre språk än Guillou. Och det retar sig Janne på när Leif gärna berättar om det.
Citera
2023-11-10, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Guillou, GW och Aschberg i ett låst kameraövervakat och uppmickat rum i en valfri mediekanal hade jag kunnat lägga lite pengar på att följa.

Två gubbar till och lika många självgoda kärringar och vips så har vi en ny big brother säsong
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in