2023-08-28, 15:08
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det finns inget som säger att den ”anslutande” vägen i en T-korsning alltid är en mindre väg i fysisk storlek eller trafikflöde, eller att flödet generellt sett mest går via den raka sträckningen genom en T-korsning.

Högerregeln är därför lättare att applicera oavsett korsning etc.

Den anslutande vägen är oftast en mindre väg. Är trafikflödet sådant att det inte är meningsfullt att låta trafiken från den anslutande vägen lämna företräde kan man skylta så, typ den här:

https://www.ikorkort.nu/pages/vagmar...ller-stopplikt
Citera
2023-11-09, 19:12
Medlem
Ikkiks avatar
Jag tycker högerregels-korsningar är den farligaste av alla trafikplatser. Väldigt få har koll på om man kör på huvudled eller inte och bara brakar på. Senast idag var det en framför som fick tvärnita för att han från höger visste sitt företräde och körde med rätta ut. Givetvis blev tvärnitarn kränkt och måste protestera med att burna iväg precis som att den andre gjort fel.

Jag låg bakom tvärnitarn och kalkylerade att det skulle bli problem.

Folk fattar inte regeln som nog borde ändras för att bli tydligare. Folk kommer ju inte ändra sig iaf.
Citera
2023-11-09, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikkik
Jag tycker högerregels-korsningar är den farligaste av alla trafikplatser. Väldigt få har koll på om man kör på huvudled eller inte och bara brakar på. Senast idag var det en framför som fick tvärnita för att han från höger visste sitt företräde och körde med rätta ut. Givetvis blev tvärnitarn kränkt och måste protestera med att burna iväg precis som att den andre gjort fel.

Jag låg bakom tvärnitarn och kalkylerade att det skulle bli problem.

Folk fattar inte regeln som nog borde ändras för att bli tydligare. Folk kommer ju inte ändra sig iaf.
Finns inte så många sätt att ändra regeln ifråga, på många håll är den redan åsidosatt genom skyltning, men regeln i sig är svår att ändra.
Citera
2023-11-09, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Finns inte så många sätt att ändra regeln ifråga, på många håll är den redan åsidosatt genom skyltning, men regeln i sig är svår att ändra.

Just det. Regeln i sig är ju internationell och används för en anledning. Men ibland kan det även vara värt att notera att bara sitta bakom ratten med halva teoriboken i skallen inte är receptet på en bra förare utan i situationer som man nämnde ett svar över här, kan det vara bra att förstå samspelet och använda ögonen. Som en vis man en gång sa; Du vet bara vilken idiot som sitter bakom din egna ratt men aldrig den idioten som sitter bakom den andra
Citera
2023-12-17, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Man borde börja med att avskaffa högerregeln i T-korsningar.

Finns det något annat land i Europa där man väjer för en bil som kommer från en mindre anslutande väg och ska svänga in på vägen man själv kommer på?

Ja, Högerregeln finns i de flesta europeiska länder, och är mycket användbar på gamla trånga stadsgator med skymd sikt för anslutande trafik, som är vanliga i exempelvis Frankrike och Spanien. Den får fler att sänka farten och ta hänsyn.

Högerregeln på några olika språk:

Frankrike: Priorité ā droite (företräde för höger)
Norge: Vikeplikt fra høyre (väjningsplikt för höger)
Tyskland: Recht vor Links (höger före vänster)

I t.ex Tyskland och Frankrike använder man dock mycket mer ofta, vad som på svenska heter vägmärke A-28 (varning för vägkorsning), för att påminna om att Högerregeln gäller i nästa korsning. Då förstår fler trafikanter! På landsbygden i Frankrike är det heller inte helt ovanligt att möta skyltar som informerar om att Högerregeln gäller inom hela byn man kör in i. Det är med andra ord en helt annan trafiknorm som gäller där än i Sverige, och Högerregeln efterlevs mycket oftare.
Senast redigerad av Havana 2023-12-17 kl. 04:18.
Citera
2023-12-17, 23:10
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havana
Ja, Högerregeln finns i de flesta europeiska länder, och är mycket användbar på gamla trånga stadsgator med skymd sikt för anslutande trafik, som är vanliga i exempelvis Frankrike och Spanien. Den får fler att sänka farten och ta hänsyn.

Högerregeln på några olika språk:

Frankrike: Priorité ā droite (företräde för höger)
Norge: Vikeplikt fra høyre (väjningsplikt för höger)
Tyskland: Recht vor Links (höger före vänster)

I t.ex Tyskland och Frankrike använder man dock mycket mer ofta, vad som på svenska heter vägmärke A-28 (varning för vägkorsning), för att påminna om att Högerregeln gäller i nästa korsning. Då förstår fler trafikanter! På landsbygden i Frankrike är det heller inte helt ovanligt att möta skyltar som informerar om att Högerregeln gäller inom hela byn man kör in i. Det är med andra ord en helt annan trafiknorm som gäller där än i Sverige, och Högerregeln efterlevs mycket oftare.

Intressant!

Jag läste på en tysk sajt att om man kör in i ett område med 30 som generell hastighetsbegränsning ska man utgå från att högerregeln gäller i samtliga korsningar.

Dock är mitt intryck att man både i Frankriker och Tyskland är betydligt flitigare med att sätta upp företrädesskyltar i korsningar så att högerregeln inte behöver användas lika ofta som i Sverige.
Citera
2023-12-19, 19:52
Medlem
Citat:
Intressant!

Dock är mitt intryck att man både i Frankriker och Tyskland är betydligt flitigare med att sätta upp företrädesskyltar i korsningar så att högerregeln inte behöver användas lika ofta som i Sverige.
Det upplever jag inte! I Frankrike är iaf Högerregeln väldigt vanlig!
Några bilder: https://images.caradisiac.com/logos/...019-177492.jpg

https://www.permispratique.com/photo...g?v=1342362877

https://img.lamontagne.fr/z3Tk9BLtWA...NTc5MTY0Nw.jpg Men man informerar ofta som sagt rakt ut genom text att det är Högerregeln (Priorité ā droite), som gäller vid infart till ett nytt område. Det gör att fler förstår!
Senast redigerad av Havana 2023-12-19 kl. 20:11.
Citera
2023-12-20, 09:20
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havana
Det upplever jag inte! I Frankrike är iaf Högerregeln väldigt vanlig!
Några bilder: https://images.caradisiac.com/logos/...019-177492.jpg

Men man informerar ofta som sagt rakt ut genom text att det är Högerregeln (Priorité ā droite), som gäller vid infart till ett nytt område. Det gör att fler förstår!

Skyltar som informerar om kornsing eller högerregel borde vi ha fler av i Sverige.

Jag har kört mest i Provence och Bretagne och högerregeln används inte mycket där. Det kanske är regionala skillnader? Kollade streetview nu vilket bekräftade mitt minne, byarna och städerna är översållade med stoppskyltar, kanske delvis för att det är äldre trånga gator med dålig sikt i kornsningarna.
Citera
2023-12-20, 11:58
Känns som man kan avskaffa högerregeln, det är väl ändå ingen som följer den.

Ska jag ut på en gata väntar jag hellre tills det är klart, än att lita på att andra följer högerregeln.
Citera
2023-12-21, 14:18
Medlem
Citat:
Skyltar som informerar om kornsing eller högerregel borde vi ha fler av i Sverige.
Det kanske är regionala skillnader?
Det låter troligt!

Själv så tycker jag ändå att regeln är ett bra alternativ till cirkulationsplatser och trafikljus i stadstrafik med lägre hastighet. Jag tycker den funkar rätt okej när hastigheten är begränsad till 30 km/h, och den följs faktiskt relativt ofta i den stad där jag bor på sådana stadsgator.

Så fort det blir 50 km/h i är det väldigt få som följer den dock, endast vissa buss- och lastbilschaufförer.
Senast redigerad av Havana 2023-12-21 kl. 14:26.
Citera
2024-01-02, 15:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Intressant!

Jag läste på en tysk sajt att om man kör in i ett område med 30 som generell hastighetsbegränsning ska man utgå från att högerregeln gäller i samtliga korsningar.

Det är väl en internationell regel att väjningsplikt uppstår (högerregeln gäller inte) när den väg man färdas på korsar en huvudled. Således är det inte bara att sätta upp märken för väjningsplikt lite godtyckligt. Det måste även klassificeras huvudleder med motsvarande märkning. Det blir ett jävla skyltande.

Alternativet till högerregeln vore ju att utvidga svängningsregeln så att den inte bara gäller mötande trafik. Det skulle även kunna innefatta väjningsplikt mot fordon som färdas på den väg man svänger ut på (oavsett riktning). Skulle det fungera och skulle det i så fall innebära att begreppet huvudled blir överflödigt?
Citera
2024-01-27, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är väl en internationell regel att väjningsplikt uppstår (högerregeln gäller inte) när den väg man färdas på korsar en huvudled. Således är det inte bara att sätta upp märken för väjningsplikt lite godtyckligt. Det måste även klassificeras huvudleder med motsvarande märkning. Det blir ett jävla skyltande.

Alternativet till högerregeln vore ju att utvidga svängningsregeln så att den inte bara gäller mötande trafik. Det skulle även kunna innefatta väjningsplikt mot fordon som färdas på den väg man svänger ut på (oavsett riktning). Skulle det fungera och skulle det i så fall innebära att begreppet huvudled blir överflödigt?
Skyltning med B1 eller B2 innebär inte att den gata vartill företräde skall lämnas måste vara huvudled. Vid huvudled gäller dock att fordon på anslutande vägar städse har att lämna företräde för de vilka färdas på huvudleden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in