Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-23, 22:12
  #1
Medlem
Alltså, det här är kanske en riktigt pinsam fråga men jag är lite osäker på hur man ska bete sig i T-korsningar (för att blidka uppkörningsförrättaren).

Man har väl egentligen (enligt högerregeln) väjningsplikt gentemot T:ets "ben" om det kommer på ens högra sida (så länge inget annat föreskrivs)? Jag blir osäker eftersom min kära mamma säger andra saker och för att det "känns" som en påfart... Vad är lämpligt egentligen?
Citera
2008-02-23, 22:16
  #2
Medlem
core_s avatar
Vad som är lämpligt? Det lämpligaste är att följa trafikreglerna.

Ligger du på en huvudled lämnar du inte företräde åt den som kommer från höger, är det inte det, och ingen väjningsplikt råder från höger så släpper du fram den.
Citera
2008-02-24, 00:25
  #3
Medlem
Kallessidas avatar
om jag inte minns fel så korsar inte 2st huvudleder varandra, men kanske är helt ute och cyklar, men iaf ser du ingen skylt på din väg så stanna, bättre fly än illa fäkta ^^
Citera
2008-02-24, 00:42
  #4
Medlem
Darkwing Ducks avatar
T-korsningar är inga påfarter, så länge det är vägar som vi pratar om. (Utfart från parkering är annorlunda). Om det inte finns någon huvudled, trafikljus, stopp/väjningsskylt så gäller högerregeln. Inte bara i T-korsningar, utan i alla korsningar. Att en av bilarna inte svänger utan "bara ska rakt fram" har inte någon betydelse.
Citera
2008-02-24, 10:58
  #5
Medlem
Husqyys avatar
Hur är det med återvändsgator i tex villaområden?
Citera
2008-02-24, 11:15
  #6
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Att en av bilarna inte svänger utan "bara ska rakt fram" har inte någon betydelse.

Visst har det betydelse. Har vid flera tillfällen varit väldigt nära att bli påkörd vid trevägs korsningar där jag hade förträde men den som inte skulle svänga tyckte att han hade det. Så även om den andra har väjningsplikt är det säkrast att ta det jävligt lugnt ändå.
Citera
2008-02-24, 12:04
  #7
Medlem
Jag antar att det är en liknande korsning som jag visar i bilden som trådskaparen menar. Har nyligen börjat övningsköra och känner mig osäker vid sådana korsningar. Man ska gå efter högerregeln i dessa fall? Samtidigt är det så att om det kommer 2 bilar samtidigt från både höger och vänster så ska man lämna dessa företräde, vad jag förstått?

Någon får jag gärna lämna sin förklaring på hur de gör vid liknande korsningar;
http://img99.imageshack.us/img99/2845/bild1in3.jpg (svart bil är du och de övriga är röda).
Citera
2008-02-24, 17:54
  #8
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zecn
Jag antar att det är en liknande korsning som jag visar i bilden som trådskaparen menar. Har nyligen börjat övningsköra och känner mig osäker vid sådana korsningar. Man ska gå efter högerregeln i dessa fall? Samtidigt är det så att om det kommer 2 bilar samtidigt från både höger och vänster så ska man lämna dessa företräde, vad jag förstått?

Någon får jag gärna lämna sin förklaring på hur de gör vid liknande korsningar;
http://img99.imageshack.us/img99/2845/bild1in3.jpg (svart bil är du och de övriga är röda).

Det är ju omöjligt att säga hur det är på din bild. Kan ju inte se skyltar eller något överhuvudtaget på den.
Citera
2008-04-29, 19:49
  #9
Medlem
osiss avatar
En trafikfråga (högerregel, väjningsplikt)

Min syster håller på att ta körkort och hon hamnade i en trafiksituation idag som jag hävdar att hon handlade fel i. Det är såhär att hon körde på en 70-väg (länsväg) utan huvudledsmärken eller gatunamn. Då kommer en bil från en liten gata (sån där med vit gatunamnsskylt) och skulle ut. Då stannade hon och skulle släppa före denna enligt höggerregeln. Medtrafikanten såg väldigt förvånad ut men körde efter ett tag ut. Det kan väl omöjligt vara så att man ska stanna och släppa ut medtrafikanten i en sån här situation. Det måsta väl vara väjningplikt för bilen på gatan?
Till saken hör att hon är så helvetes säker på att hon har rätt och alla andra har fel som om det finns någon sida som jag kan hänvisa till så vore jag mycket tacksam.

Tack på förhand
Citera
2008-04-29, 20:02
  #10
Medlem
hon har nog fel..
orkar inte läsa men kolla här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K3P21
Citera
2008-04-29, 20:02
  #11
Medlem
actionbents avatar
Kan faktiskt var så illa att hon har rätt Det finns lite tokiga korsningar på sina ställen där faktiskt högerreglen gäller trots att det är 70km/h som hastighetsbegränsning.
Citera
2008-04-29, 20:25
  #12
Medlem
osiss avatar
Jag kom på en till skum korsning i bygden som har lite med samma sak att göra. Jag åker på en 90-väg (riksväg) och så kommer det en grusväg från höger och inga vägmärken finns i korsningen. Grusvägen är en länsväg och har vägnummer men ändå bara plats för en bil i bredd. Ska högerregeln gälla för mig på 90-vägen när jag passerar grusvägen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback