2023-11-09, 22:12
Medlem
SeMinMages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Jobba med brutet ben har jag inget emot, men tro mig, mina barn går före både mitt jobb och mina kollegor. Jag skiter högaktningen om du för jobba ihjäl dig bara för jag VABar. Bara för du är en cock och sväljer satsen så fort chefen ber dig hoppa betyder inte det att vi andra gör det.
Skiter fullständigt i dina barn eller din sjuka mormor. Du svamlar som om du vore berusad - det verkar vara en genomgående trend här i denna VAB-tråd, vilket bara stärker mina fördomar att ni är värdelöst white trash utan arbetsmoral. Allihop.

En vacker dag hamnar ni på ett jobb med mig som chef. Och då ska jag göra heder av att skämma ut er offentligt inför hela personalgruppen och avskeda er till alla era kollegors gemensamma glädjerop. Sen ska ni få springa gatlopp genom kontoret och vi ska kasta suddgummin och pennor på er och hurra över att vi blir av med er era värdelösa VABande åsnor.

Ingen gillar VABare.
Citera
2023-11-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Tragiskt att folk är så j*vla beroende av det vansinnigt trygga svenska systemet. Jag förstår att chefer blir skogstokiga på föräldrar som vabbar varje månad år ut och år in. Kanske tur att de som vabbar ofta inte vet hur de flesta arbetskamrater känner.. Vi lever ju i ett uttalat kapitalistiskt samhälle och då är det inte för mycket begärt att man förstår att den arbetsbörda man duckar ifrån ofrånkomligen hamnar på en arbetskamrats axlar och inte på företaget eller staten. Visst du som vabbar får betalt av stat/företag men tas det in extra personal på din tjänst när du vabbar eller får dina kollegor dra det lasset de dagarna?

På tal om att må piss, hur mår dina barn egentligen? En sak som många av oss barnlösa diskuterar på rasten är ju hur barnen i familjerna som vabbar ut flera gånger i månaden verkligen mår. En sak som även sociala myndigheter kan undra över om man inte ser till problemet. Barnens liv och hälsa är väl det primära ändå får man anta.

Mvh
Men om du gillar det systemet så mycket är det väl bara att sära på skinkorna och leverera? Du kan visa vad du går för sen kan ledningen kapa lite så får du den arbetsbördan permanent.

Tycker ni verkligen att ni riktar kritiken åt rätt håll? Jag vet att ni inte förstår men det är bara så kul att se hur ni tänker. Helt bak och fram.

Barnen mår säkert bättre av att vara sjuka på dagis, och de andra barnen och deras föräldrar mår säkert bättre av att de också blir sjuka. Det är just därför små barn blir sjuka hela tiden, för att nån har en förälder med cp-chef som den är rädd för och därför släpar sina sjuka barn till dagis.
Citera
2023-11-09, 22:20
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HolySpiritus
Precis, fattar inte hur en del tänker verkligen. Totalt efterblivna incels med noll verklighetsförankring.. Nån skrev "förr bara löste man det" HUR FAN DÅ!?? Jo förmodligen genom att frugan tog barnet eller att de sket i att barnen led o mådde piss o skickade dem till skolan ändå. Så funkar inte världen idag men det är uppenbart att dessa idioter INTE har barn själva. Verkligen totalt noll koll! Pinsamma.

Du förväntar dig att bli besvarad av pappa-eliten? Otippat att det inte ens tog ett dygn för TS att kalla sina meningsmotståndare incels för att de inte har barn själva. Och på flashback dessutom. Du tycker inte att det är pinsamt att du kom till flashback för att be om råd och måste skriva ett sånt här inlägg några timmar senare för att förklara hur du verkligen känner?

Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Det är typiskt mänskligt beteende tyvärr. Att bara se sina egna behov här och nu. Om vi skulle sluta skaffa barn så skulle samma personer, när de ligger och kvider i sin egna avföring på ålderns höst , utblottade utan pension, kräva att nån tar hand om dem och försörjer dem.

Ska dina barn komma och torka mig i arslet eller vad menar du? Ska dina barn se till så att det finns ett pensionssystem kvar när jag slutar jobba? Jag vill inte lägga för mycket på dina barns axlar så vi kan säga att jag avstår torkningen och ser till att verkligen HOPPAS på att nå pension.

Mvh
Senast redigerad av HanSomForsvann 2023-11-09 kl. 22:27. Anledning: stavning
Citera
2023-11-09, 22:26
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMinMage
Skiter fullständigt i dina barn eller din sjuka mormor. Du svamlar som om du vore berusad - det verkar vara en genomgående trend här i denna VAB-tråd, vilket bara stärker mina fördomar att ni är värdelöst white trash utan arbetsmoral. Allihop.

En vacker dag hamnar ni på ett jobb med mig som chef. Och då ska jag göra heder av att skämma ut er offentligt inför hela personalgruppen och avskeda er till alla era kollegors gemensamma glädjerop. Sen ska ni få springa gatlopp genom kontoret och vi ska kasta suddgummin och pennor på er och hurra över att vi blir av med er era värdelösa VABande åsnor.

Ingen gillar VABare.

VABare > dåliga chefer tho
Citera
2023-11-09, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeMinMage

Ingen gillar VABare.

Ja och en vacker dag så slutar en efter en på ditt jobb och förklarar för alla andra vilken värdelös arbetsgivare du är och en vacker dag går ni i konkurs.
Citera
2023-11-09, 22:27
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Men om du gillar det systemet så mycket är det väl bara att sära på skinkorna och leverera? Du kan visa vad du går för sen kan ledningen kapa lite så får du den arbetsbördan permanent.

Tycker ni verkligen att ni riktar kritiken åt rätt håll? Jag vet att ni inte förstår men det är bara så kul att se hur ni tänker. Helt bak och fram.

Barnen mår säkert bättre av att vara sjuka på dagis, och de andra barnen och deras föräldrar mår säkert bättre av att de också blir sjuka. Det är just därför små barn blir sjuka hela tiden, för att nån har en förälder med cp-chef som den är rädd för och därför släpar sina sjuka barn till dagis.

Var uttrycker jag att jag gillar det kapitalistiska systemet? Jag erkänner att jag lever i det inte mer. Du behöver inte "ni:a" mig jag är ensam i stolen och ingen skitnödig överklasstyp. Du kanske tänker att det blir lättare för andra att identifiera mig som en del av en rörelse? Typ incel eller så?

Hur ni gör för att hålla era barn friska är väl upp till er som föräldrar. Finns många knep och livsråd från både experter och allmänna tyckare som jag. Inte ska du ta med sjuka barn ut ur hemmet annat än för en promenad eller lekstund utomhus.

Det här med att kalla folk för cp har vi slutat med för länge sedan för övrigt.

Mvh
Citera
2023-11-09, 22:31
Medlem
Toffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanetCaravan
Fan vad jag önskar att jag hade barn. På mitt jobb är jag den med högst närvaro, jag är verkligen aldrig sjuk. Hade varit gött att få nån vecka ledig då och då…

Hahaha, det är så jävla roligt med barnlösa personer som har din uppfattning. Tror du man är ledig när man är hemma med sjuka barn?
Citera
2023-11-09, 22:31
Medlem
Du, skit i att bli upprörd. Det lönar sig inte.

Pisschefer finns på alla jobb. Ibland blir de sura. Din chefs chef är förmodligen sur på din chef, och din chef är i sin tur sur på dig.

Din oro och ångest är din hjärna som försöker förutse det värsta. En funktion som finns kvar från stenåldern, när ”det värsta” var att bli brutalt mördad av ett djur i skogen. Så din hjärna tänker att din chef kommer sparka dig och då blir du av med jobbet och därmed kommer dö.

Riktigt så är det ju inte. Du har heller ingen anledning att sitta och tro att nån kommer sparka dig. Så skit i att oroa dig, ta det när det kommer istället.

Och vem fan är chefen som gnäller när du kan utföra jobbet hemifrån ändå.

Chefer går inte igång på ursäkter, så sitt inte där och ba ”Amen lille Kalle var verkligen supersjuk”. Det är bättre att bara försöka spela ner det hela, och säga det chefen vill höra, utan att lova något. ”Ah men lille Kalle brukar bli frisk på två dagar, så det ska nog gå bättre om en dag eller så. Då ska jag givetvis till kontoret, har lite möten planerade där på fredagen”. Bara ordbajsa positivt skit.

Chefer använder härskartekniker för att få de anställda att känna ångest. Inget nytt under solen. Bara att acceptera det och göra det bästa åt det. Hårt mot hårt, bullshittar dem så kan du bullshitta tillbaka.

Jobbet är inte värt att stressa upp sig över! Familjen först.
Citera
2023-11-09, 22:33
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Verkligen.. Helt sjukt är det.. Känns som det mest antingen är barnlösa eller gamlingar som inte haft småbarn själva på 30-40år som gnäller o klagar... plus att om de är män så tog förmodligen deras fruar all vab på den tiden... Så de kunde jobba 150%...Blir så irriterad.. Det är verkligen skitsvårt att få ihop det ensam med 3 barn och jobba heltid med pendling dessutom.. Så stressad jämt och försöker göra mitt bästa men sen får man sån här skit kastad i ansiktet... Förlorar massa pengar på att vabba så inte fan gör jag det för att det är kul... Och de som tror att man slappar o har det gött när man vabbar och har flera barn har definitivt totalt hål i huvudet... Då vet man inte vad man pratar om..

En stor eloge till dig för att du bryr dig om dina barn, övertygad om att du är bästa pappan. Din jobbeskrivning verkar inte kul. Hur lätt är det att byta i din bransch?

Chefen har definitivt trampat i klaveret. Samla underlag och anmäl.
Citat:
Vad räknas som föräldraledighet?
Förbudet mot missgynnanden som har samband med föräldraledighet gäller alla typer av föräldraledighet enligt föräldraledighetslagen. Det kan handla om till exempel vård av ett barn som är sjukt (så kallad VAB) eller förkortad arbetstid.

[….]

Ett annat exempel är att arbetsgivaren trakasserar arbetstagare som tar ut föräldraledighet.

[….]

Anmäla diskriminering
Du kan anmäla diskriminering till DO om du upplevt diskriminering, blivit utsatt för repressalier eller om du blivit missgynnad i samband med föräldraledighet. Observera att du som är medlem i ett fackförbund i första hand ska kontakta ditt fackförbund om din anmälan handlar om händelser med koppling till din arbetsplats.
https://www.do.se/diskriminering/diskriminering-olika-delar-samhallet/diskriminering-pa-jobbet/foraldralediga-far-inte-missgynnas
Citera
2023-11-09, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Han har ju faktiskt rätt? Ett företag anställer för att man behöver avlastning, inte för att man vill ha mer problem.

Om du inte kan avlasta företaget så är det fel jobb. Varför inte söka jobb på dagis eller liknande?

Nu är ju dock lönenivåer och allt annat piss i Sverige satt utefter att föräldrar själva ska ta hand om sina sjuka barn. Då får arbetsgivarna finna sig i att de befinner sig på svensk arbetsmarknad som lyder under svensk lag.

Exakt hur skulle söka jobb på dagis lösa problemet? Där behöver det inte avlastas utan hela personalen kan VAB:a samtidigt utan problem.

Hela samhället bygger liksom på att folk skiter ur sig en unge då och då.

Aktivera hjärnan din jävla reptil.
Citera
2023-11-09, 22:36
Medlem
Citat:
Hej
Började ett nytt jobb för några månader sen och jag har varit tvungen att vabba en del då jag är ensamstående med 3 barn varannan vecka.. Så det kan liksom bli lite sjukdomar. Och jag har ingen som kan hjälpa mig men tycker ändå att ett barn behöver sin förälder när det är sjukt..

Hursomhelst så smsade jag chefen imorse igen som vi ska göra varje dag och sa att det blir vab idag med som varit mån-ons denna veckan redan. Fick då som svar att "situationen är ohållbar och vi fick uppfattningen att Ni som föräldrar samarbetade om det blev problem"
Jag blev jätteledsen och har mått piss hela dagen över detta.. Man blir ju alltid nojig att chefer ska bli sura över vabb eller sjukdom men har aldrig varit med om att höra sånt här faktiskt när det gäller vab....svarade honom men han svarar aldrig tillbaka ens...

Jag var tvungen att vabba 5 dagar med min ena son som är 8år för han var svinförkyld på min vecka och det går liksom inte över på 2 dagar bara... Sen nu denna veckan har min dotter på 4 år fått öroninflammation och ätit penicillin som måste tas 3 gånger om dagen. Hon åt färdigt kuren precis men fick magproblem av den och magont, samt sovit dåligt pga det med så blev hemma idag med och antagligen imorgon också.. Men imorse fick jag då det svaret..
Känns som han misstror mig eller tycker jag är dum i huvudet som vabbar.. Verkar tycka att jag ska lämpa över allt på mamman men grejen är att vi redan samarbetar så mycket vi kan men båda två har fått vabb på sina veckor så vi har vabbat ungefär likamycket.. Jag kan liksom inte bara kräva att hon tar mer vabb på mina veckor då..

Mår piss över detta nu och hoppades på att denna nya arbetsplats skulle vara skitbra men nu sjunker trivseln rejält... Vet inte vad jag ska göra typ. Vill typ inte dit nu bara för det.. Varit mycket som vart kasst faktiskt.. Blev i princip bara satt på en stol på mitt kontor o så skulle jag bara jobba o veta allt jag behövde automatiskt. Inte minsta upplärning och min föregångare hade slutat en månad tidigare redan... Jättedåligt med information och känns som de tycker jag bara ska kunna allt automatiskt... Är ett udda yrke med så har liksom ingen direkt att fråga för ingen kan det området.. Därav hade ju upplärning varit bra liksom....

Visst är det så att chefer inte får klaga på vab eller säga nåt om att det är ett problem att man vabbar?
Nån som varit med om liknande?

Be om ett möte med din chef där du förklarar exakt det du förklarar ovan och fråga vad chefen menar? Vad tycker han att du ska göra med dina barn när du är sjuka? Han kommer babbla om att det är ohållbart att du är borta så mycket och bla bla. Spela in hela samtalet och sedan vänder du dig till fack eller diskrimineringsombudsmannen.

Jag driver själv 3 företag och fick i veckan reda på att toppsäljaren i ett mina företag ska bli pappa. Jag gratulerade och köpte en tårta och var genuint lycklig hela dagen över vad han kommer att få uppleva. Jag är fortfarande glad. Visst han kommer vara borta några veckor i början och sen kanske ta 2 månader pappaledigt men vem fan bryr sig? Ett nytt barn har fötts till världen och behöver all omvårdnad den kan få.
Hade inte kunnat leva med mig själv om jag förvägrade honom det.

Sånt här för mig så jävla förbannad. Jag hjälper dig mer än gärna, kan tillochmed tänka mig att ta in våra bolagsjurister att rådfråga i ärendet trots att det kostar 5-10k bara de lyfter luren.

Hör av dig!
Citera
2023-11-09, 22:36
Avstängd
Citat:
Jag har försökt med detta alternativet faktiskt men chefen vägrade låta mig göra det. Han sa att det är viktigt att hålla isär formerna och att antingen vabbar jag eller så är jag på kontoret.. Då blev det ju vabb. Vi har möjlighet att jobba hemma men han är sånt kontrollfreak känns det som att man knappt får ändå.. Känts de gånger jag gjort det som att man egentligen gör nåt fel enligt honom.. Sjukt..

Verkar inte som den chefen har riktigt koll på det där.
Eftersom man kan ta vabb delar av en dag så går det utmärkt att vobba med arbetsgivarens godkännande:

Citat:
Så funkar vobb
Att vobba innebär att du är hemma med sjuka barn, samtidigt som du jobbar hemifrån med lön från din arbetsgivare.
Du behöver inte vobba heltid, utan kan ta vab delar av en dag eller hela dagar efter den period eller dag du vobbat. Det handlar sällan om att försöka undvika inkomstbortfall, det handlar om flexibilitet och friheten att kunna lösa situationen.

https://www.unionen.se/rad-och-stod/vobba
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in