2023-11-09, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
De som gått bäst är ju Shiba, Doge, Floki Pepe, Hex och allt vad dom heter. De är också de som gått sämst för de få som inte var inne i rätt läge.

Där är vi överrens, dvs jag skulle inte heller satsa på sådana, fast jag utesluter inte att någon skulle kunna bli "snuskigt rik" på det med rätt strategi.
Citera
2023-11-09, 10:58
Medlem
Chili-cheese19krs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Nej, guld rör sig nästan inte alls. Över tid en värdelös investering i jämförelse med t ex lyckade bolag. Som Buffet säger: En hög med guld producerar noll och nada. Sedan kommer flykten från fiat knappast att enbart hamna i BTC. Väldigt naiv tanke. BTC har dessutom redan en enorm market cap, vilket kräver fantastiska summor för fantasi-ökningar som 1000%. Var glad att du var inne tidigt, men lura inte andra med att läget är detsamma nu som då.

Vänta vänta nu.. Så som jag forskat fram så har köper länder med stora ekonomier guld som en värdefull investering. Sägs att Ryssland, Turkiet, Kina m.fl köpt på sig flera ton guld under dem senaste åren.

Har dessa länder investerat något i BTC som en store or value, om inte, varför? Finns ju en anledning till att gule varit människans pengar i över 6000 år..

Självklart är BTC fortfarande i sina unga dar men att bara vifta bort en respekterad tillgång som guld bör i min värld inte vara så lätt.
Citera
2023-11-09, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chili-cheese19kr
Vänta vänta nu.. Så som jag forskat fram så har köper länder med stora ekonomier guld som en värdefull investering. Sägs att Ryssland, Turkiet, Kina m.fl köpt på sig flera ton guld under dem senaste åren.

Har dessa länder investerat något i BTC som en store or value, om inte, varför? Finns ju en anledning till att gule varit människans pengar i över 6000 år..

Självklart är BTC fortfarande i sina unga dar men att bara vifta bort en respekterad tillgång som guld bör i min värld inte vara så lätt.

Tror vi missförstår varandra nu. Guld är inget att vifta bort. Inte BTC heller. Förvänta dig bara inte dubbling på dubbling på dubbling osv. För de riktigt stora ökningarna i värde är det bäst att vara inne väldigt tidigt i något.

Så här:

1. Hitta rätt altcoin att gå in i innan market cap är för stor.
2. Hålla huvudet kallt och inte sälja på grund av fluktuationerna.

Det svåraste för de flesta är nog nummer 2! De blir rädda eller vill ta hem vinster (eller balansera portföljen).
Senast redigerad av ManManne 2023-11-09 kl. 11:13.
Citera
2023-11-09, 12:03
Avslutad
Citat:

Källa på att Ryssland och Kina inte köpt på sig BTC?

Guld är skräp jämfört med BTC. Men varsågod köp guld du, så får vi se hur nöjd du blir med den investeringen. För mig är det HODL som gäller.
Citera
2023-11-09, 12:04
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Nej, guld rör sig nästan inte alls. Över tid en värdelös investering i jämförelse med t ex lyckade bolag. Som Buffet säger: En hög med guld producerar noll och nada. Sedan kommer flykten från fiat knappast att enbart hamna i BTC. Väldigt naiv tanke. BTC har dessutom redan en enorm market cap, vilket kräver fantastiska summor för fantasi-ökningar som 1000%. Var glad att du var inne tidigt, men lura inte andra med att läget är detsamma nu som då.
Ok, jag håller med delvis.

Man har missat 20 000% avkastningarna. Men det är fortfarande 2000% avkastning kvar att få kommande 5-10 åren vilket är mycket mer än vad du kan få någon ananstans allt eftersom Bitcoin monetizes.

Det finns också en viktig skillnad till guld. Bitcoin är mycket bättre då det är digitalt och abslute scarce. Så det går upp snabbare då nätverkseffekten är snabbare.

Fiat kommer fortsätta inflateras så mätt i fiat så kommer Bitcoin alltid fortsätta gå upp, i teorin.
Citera
2023-11-09, 12:06
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Tror vi missförstår varandra nu. Guld är inget att vifta bort. Inte BTC heller. Förvänta dig bara inte dubbling på dubbling på dubbling osv. För de riktigt stora ökningarna i värde är det bäst att vara inne väldigt tidigt i något.

Så här:

1. Hitta rätt altcoin att gå in i innan market cap är för stor.
2. Hålla huvudet kallt och inte sälja på grund av fluktuationerna.

Det svåraste för de flesta är nog nummer 2! De blir rädda eller vill ta hem vinster (eller balansera portföljen).
Och ett problem med guld är att så fort det blir lite ökad efterfrågan (dvs priset höjs) så utökas också utvinningen av guld (dvs priset sänks).
Detta fenomen har du inte med Bitcoin.
Citera
2023-11-09, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Ok, jag håller med delvis.

Man har missat 20 000% avkastningarna. Men det är fortfarande 2000% avkastning kvar att få kommande 5-10 åren vilket är mycket mer än vad du kan få någon ananstans allt eftersom Bitcoin monetizes.

Det finns också en viktig skillnad till guld. Bitcoin är mycket bättre då det är digitalt och abslute scarce. Så det går upp snabbare då nätverkseffekten är snabbare.

Fiat kommer fortsätta inflateras så mätt i fiat så kommer Bitcoin alltid fortsätta gå upp, i teorin.

OK, jag är inte lika övertygad som du (speciellt inte angående 2000%), men du kan ha rätt. Vi får se.
Citera
2023-11-09, 12:11
Medlem
Citat:
Har tåget åkt? I skrivande stund ligger Bitcoin på 36700$. Är så sugen på att kliva in men finns något som säger att jag just nu köper Bitcoin dyrt och att priset kommer gå ner.. hur ska man resonera! HJÄÄÄÄÄÄLP!

Tåget har gått för att träffa botten, som var vid 15-16k. Tåget går just nu för övrigt.

Köp för typ hälften av det du hade tänkt nu, och sedan kan du börja DCA med en försvarlig summa varje vecka tills vi börjar slå nya ATH, då det kan vara dags att avbryta och inte göra någonting. Med det upplägget kommer du inte att känna dig som en idiot om vi får se lite lägre priser än i dag så småningom.

Personligen tror jag inte att bitcoinpriset kommer att gå under 30k igen, utom möjligen ett ytterst kort besök för att studsa på 200 WMA. Men ingen vet säkert vad som kommer att hända, så du får göra din egen bedömning och ta konsekvenserna av dina beslut eller ickebeslut.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-11-09 kl. 12:38.
Citera
2023-11-09, 12:25
Medlem
Citat:
För stora vinster bör man glömma BTC och istället hitta rätt altcoins. Tänk på lång sikt. Vilka funktioner behöver framtiden? BTC kommer i bästa fall bli som guld. Något av det tråkigaste som finns att sitta på.

Om man inte är insider, så är det en riktigt dålig idé att satsa på en altcoin i stället för på bitcoin, i synnerhet om man tänker långsiktigt:

Bitcoin and the One-Hit Wonder Altcoins

https://www.swanbitcoin.com/bitcoin-and-the-one-hit-wonder-altcoins/

Risken att bli blåst eller göra en dålig placering är minst sagt stor.
Citera
2023-11-09, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om man inte är insider, så är det en riktigt dålig idé att satsa på en altcoin i stället för på bitcoin, i synnerhet om man tänker långsiktigt:

Bitcoin and the One-Hit Wonder Altcoins

https://www.swanbitcoin.com/bitcoin-and-the-one-hit-wonder-altcoins/

Risken att bli blåst eller göra en dålig placering är minst sagt stor.

Visst. Vill man inte ta några risker så måste man inte. Låt bli det, men klaga inte sedan på de som tar risker och lyckas i livet.
Senast redigerad av ManManne 2023-11-09 kl. 12:50.
Citera
2023-11-09, 13:43
Medlem
Citat:
Visst. Vill man inte ta några risker så måste man inte. Låt bli det, men klaga inte sedan på de som tar risker och lyckas i livet.
Det går minst 100 misslyckanden på 1 lyckat fall så det finns all anledning att klaga på uppmaningen att investera i dessa coins som kan göra 30% uppgång om dagen.
Citera
2023-11-09, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Det går minst 100 misslyckanden på 1 lyckat fall så det finns all anledning att klaga på uppmaningen att investera i dessa coins som kan göra 30% uppgång om dagen.

Ethereum kan mycket väl norpa förstaplatsen från BTC vid nästa bullrun. Att aldrig satsa på framtiden och nya lösningar betyder slutet på all utveckling. De som vågar misslyckas med många försök, men när de väl lyckas blir de ofta "snuskigt rika". Helt rättvist om du frågar mig. Sedan kan du undvika en uppsjö av misslyckade projekt genom att informera dig och lära dig saker. Inte alls gratis, men den biten är också rättvis som jag ser det.

Det finns många projekt som helt uppenbart inte är misslyckade men som har betydligt mindre market cap än BTC.
Senast redigerad av ManManne 2023-11-09 kl. 14:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in