Citat:
Va! Det är faktiskt lite intressant att våra uppfattningar skiljer sig oerhört. Framförallt om hur vi uppfattar Emlilio som person och hur det utspelar sig i olika situationer.
Jag ser snarare en person med väligt mycket empati och hög känslighet, så hög att det ställer till problem för honom ibland. När han kommer in i ett rum så vet han vad alla i rummet känner, han läser omedvetet av alla signaler hos varje person han träffar, är genuint intresserad av andra människor och han växer personligen genom att utmana sig själv.
När han hamnade i en grupp med människor som inte vill ha honom där eller där det är allmänt dålig stämning, så undgår inte det honom. Det är otroligt energikrävande att vara i den situationen som han hamnade i och till sist vart han uppslukad av negativa känslor.
Linjen mellan högkänslig och ppl-pleaser, är hårfin och du underskattar honom lite tror jag. Har svårt att tro att han stannade kvar för att Petra ville det.
Men sen jag vet också att jag kan ha helt jävla fel, han kanske är en psykopatmördare som totalflippar när gränsen är nådd?! Vet ej, han verkar snäll iaf.
Jag ser snarare en person med väligt mycket empati och hög känslighet, så hög att det ställer till problem för honom ibland. När han kommer in i ett rum så vet han vad alla i rummet känner, han läser omedvetet av alla signaler hos varje person han träffar, är genuint intresserad av andra människor och han växer personligen genom att utmana sig själv.
När han hamnade i en grupp med människor som inte vill ha honom där eller där det är allmänt dålig stämning, så undgår inte det honom. Det är otroligt energikrävande att vara i den situationen som han hamnade i och till sist vart han uppslukad av negativa känslor.
Linjen mellan högkänslig och ppl-pleaser, är hårfin och du underskattar honom lite tror jag. Har svårt att tro att han stannade kvar för att Petra ville det.
Men sen jag vet också att jag kan ha helt jävla fel, han kanske är en psykopatmördare som totalflippar när gränsen är nådd?! Vet ej, han verkar snäll iaf.
Du har ju totalt vridit det jag sagt till motsatsen.
Din beskrivning av honom är en just en beskrivning av en människobehagare som är högkänslig och sätter andras behov och önskan före sina egna (Det jag skrev att han är).
"En people pleaser kan översättas till människobehagare. Även om det ordet kanske inte riktigt får exakt samma känsla i översättningen.
En sådan person är den snällaste och mest hjälpsamma person du känner. Hon säger aldrig nej och du kan alltid be henne om en tjänst eller hjälp med något."
Källa: https://www.angelicaweston.com/post/%C3%A4r-du-en-people-pleaser
Varför får vissa (ett väldigt liten fåtal) av dem nog tillslut? Jo för att de har vikt sig för andras behov ett helt liv. Och det är bara en narcissist/psykopat som inte har nån känsla för hur mycket man kan köra över andra människor som skulle kunna få honom att tappa det.
Vi vet inte om Emilio kommer bli en av dem, antagligen inte eftersom han verkar satsa på självutveckling.
Han var ju helt bestämd att han ville lämna, men tro du att han vände totalt i sin känsla bara för några ord från Petra. Han kunde såklart bara inte stå på sig och säga nej, hade han varit psykopat så hade han kunnat gjort det utan problem. Han kanske hade tillochmed hade bett henne hålla käften så som "ärlige" Charlie gör med alla

Sen är inte människobehagare snälla för att vara snälla, de tycker bara inte att de är värda mer än andra. Antagligen har de haft en narcissist/psykopat till förälder som har övertalat dem att de inte är värda nått och att andras behov (vanligtvis förälderns) ska alltid gå först.
Senast redigerad av Beijbom 2023-11-09 kl. 16:35.
Senast redigerad av Beijbom 2023-11-09 kl. 16:35.